logo
Karta przedmiotu
logo

Inżynieria ruchu drogowego

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Budownictwo

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Drogi i Mosty BUD, Drogi i Mosty BUM, Konstrukcje Budowlane Inżynierskie BZ, Konstrukcje Budowlane Inżynierskie KBI

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Dróg i Mostów

Kod zajęć: 1284

Status zajęć: wybierany dla specjalności Drogi i Mosty BUD

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W25 L15 P30 / 5 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr inż. Lesław Bichajło

Terminy konsultacji koordynatora: Według informacji na stronie internetowej i w Zakładzie Dróg i Mostów

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. Mateusz Szarata

semestr 2: mgr inż. Kamil Kowalski

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Umiejętność obliczenia przepustowości drogi i skrzyżowania bez sygnalizacji świetlnej i z sygnalizacją świetlną, umiejętność modelowania ruchu i oceny warunków ruchu, umiejętność zaprojektowania programu sygnalizacji świetlnej

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obowiązkowy dla studentów specjalizacji "Budowa i utrzymanie dróg"

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w/s warunków technicznych jakim powinny odp . 1999
2 S.Gaca, M.Tracz, W.Suchorzewski Inżynieria ruchu drogowego WKŁ. 2011
3 Szczuraszek i in. Bezpieczeństwo ruchu miejskiego WKŁ. 2005
4 Rozporządzenie Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych Dzienniku Ustaw RP, poz. 454.
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 GDDKiA Metoda obliczania przepustowości Skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej Warszawa. 2004
2 GDDKiA Metoda obliczania przepustowości skrzyżowań z sygnalizacją świetlną Warszawa. 2004
3 GDDKiA Metoda obliczania przepustowości rond Warszawa . 2004
4 TRB Highway capacity manual 2010 vol 2 i 3 National Academy of Sciences. 2020

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na semestr i specjalność

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza o zasadach ruchu drogowego

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student zna klasyfikację pojazdów i zasady ruchu drogowego oraz znaki drogowe

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student rozumie konieczność samokształcenia i dokształcania oraz funkcjonowania w zespołach ludzkuich, w tym kierowania zespołami ludzkimi

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Student zna metody obliczania przepustowości dróg i skrzyżowań drogowych, zasady organizacji ruchu drogowego, wpływ czynnika ludzkiego na ruch drogowy, zasady organizacji ruchu rowerowego i komunikacji publicznej wykład, projekt indywidualny egzamin cz. pisemna, kolokwium, sprawozdanie z projektu K_W05+
K_W08++
K_W13++
K_W14+++
K_W20+
K_U05+++
K_U06+
K_U10+
K_U13++
K_U15++
K_K01++
K_K02++
K_K03++
K_K05++
K_K07+++
P7S_KK
P7S_KO
P7S_KR
P7S_UO
P7S_UU
P7S_UW
P7S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Pomiar i analiza ruchu drogowego, prędkość samochodu, parkingi. Natężenie ruchu drogowego. Przepustowość dróg i skrzyżowań. Skrzyżowania z sygnalizacją świetlną. Projektowanie programów sygnalizacji świetlnej. W02 MEK01

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 8.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 25.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 15.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 2) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 2) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 15.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 2.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 10.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2) Przygotowanie do zaliczenia: 6.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Kolokwium zaliczeniowe z wykładu
Laboratorium
Projekt/Seminarium Zaliczenie projektów związanych z tematyką prowadzonych zajęć.
Ocena końcowa Ocena z przedmiotu= 0,4 oceny zaliczeniowej z projektu + 0,6 oceny zaliczeniowej z wykładu

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 L. Bichajło Dystrybucja uwagi wzrokowej kierowców na elementach drogi i jej wyposażenia 2023
2 L. Bichajło Warsztaty Latającego Uniwersytetu Drogowego \"LUD 2023\" 2023
3 L. Bichajło; R. Oliwa; P. Ostyńska; J. Ryszkowska Sposób wytwarzania elastycznej pianki poliuretanowej z recyklingu PET 2023
4 K. Kowalski; M. Nycz; M. Szarata Identyfikacja zachowań kierujących na czasowo wydzielanych pasach autobusowych 2022
5 L. Bichajło; K. Kołodziej; T. Siwowski Asfalt lany w nawierzchni drogowych obiektów mostowych 2022
6 L. Bichajło; K. Kołodziej; T. Siwowski Resistance to permanent deformation of the TLA-modified mastic asphalt mixture based on static and dynamic indentation 2022
7 M. Szarata Bus lane implementation strategy 2022
8 L. Bichajło; K. Kołodziej; T. Siwowski Effects of Aging on the Physical and Rheological Properties of Trinidad Lake Asphalt Modified Bitumen 2021
9 L. Bichajło; K. Kołodziej; T. Siwowski Experimental Study on Physical and Rheological Properties of Trinidad Lake Asphalt Modified Binder 2021
10 L. Bichajło; K. Kołodziej; T. Siwowski Influence of composition and properties of mastic with natural asphalt on mastic asphalt mixture resistance to permanent deformation 2021
11 L. Bichajło; K. Kołodziej; T. Siwowski The Influence of Zero Shear Viscosity of TLA-Modified Binder and Mastic Composition on the Permanent Deformation Resistance of Mastic Asphalt Mixture 2021
12 L. Bichajło; P. Olszewski; M. Szarata Simulation Study of Dynamic Bus Lane Concept 2021
13 L. Bichajło Percepcja wzrokowa drogi i jej wyposażenia 2020
14 L. Bichajło; K. Kołodziej; T. Siwowski Wpływ starzenia krótkoterminowego asfaltu 35/50 z dodatkiem asfaltu naturalnego na modelowanie lepkości zerowego ścinania 2020
15 K. Kowalski; M. Szarata Opinia o innowacyjności spoiwa drogowego APJ 22,5z 2019
16 L. Bichajło; K. Kowalski; M. Szarata Analiza i prognoza ruchu na terenie miasta Krosna 2019
17 L. Bichajło; K. Kołodziej Porównanie metod badania odporności na deformacje trwałe asfaltu lanego 2019
18 M. Gosztyła; M. Janda; E. Jaracz; T. Jaworski; J. Malczewska; A. Martyka; A. Mikrut; M. Szarata; Z. Zuziak Węzły i Korytarze Rozwoju Funkcji Metropolitalnych Rzeszowa 2019