logo
Karta przedmiotu
logo



Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2012/2013

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział

Nazwa kierunku studiów:

Obszar kształcenia:

Profil studiów:

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: A Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie, B Drogi i Mosty

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:

Kod zajęć: 1281

Status zajęć: A Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W30 P30 / 5 ECTS / E

Język wykładowy:

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Krzysztof Wilk

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Rozwinięcie wiedzy dotyczącej właściwości ośrodka gruntowego oraz sposobów fundamentowania, doskonalenie umiejętności projektowania posadowień obiektów oraz stosowania technik geoinżynieryjnych.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł służy rozwinięciu wiedzy (i związanych z nią umiejętności oraz kompetencji) poznanej w trakcie studiów I stopnia dotyczącej zagadnień związanych z określaniem nośności podłoża gruntowego pod obiektami budowlanymi, a także polepszaniem podłoża nie spełniającego stawianych mu wymagań. Nowa wiedza dotyczy także niekonwencjonalnych rozwiązań geotechnicznych w kwestiach związanych z kształtowaniem i ochroną środowiska naturalnego.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Grabowski Z., Obrycki M., Pisarczyk S. Fundamentowanie .
2 Gwizdała K. Fundamenty palowe .
3 Jarominiak A. Lekkie konstrukcje oporowe .
4 Pisarczyk S. Geoinżynieria. Metody modyfikacji podłoża gruntowego .
5 Wysokiński L., Kotlicki W., Godlewski T. Projektowanie geotechniczne według Eurokodu 7 .
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 PN-EN-1997-1 .
2 PN-81/B-03020 .
3 PN-83/B-03010 .
4 PN-82/B-02482 .
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Glazer Z., Malinowski J. Geologia i geotechnika dla inżynierów budownictwa .
2 Pisarczyk S. Gruntoznawstwo inżynierskie .
3 Wiłun Z. Zarys geotechniki .

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Ukończone studia I stopnia na kierunku budownictwo. Wiedza, umiejętności i kompetencje związane z przedmiotem mechanika gruntów i fundamentowanie.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza na temat podłoża gruntowego, jego cech i zjawisk tam występujących, a mających wpływ na jego parametry.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność projektowania nośności podstawowych rodzajów fundamentów w zależności od warunków gruntowych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Odpowiedzialność w podejmowaniu decyzji odnośnie zastosowanych rozwiązań technicznych w fundamentowaniu obiektów i geoinżynierii.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Student posiada wiedzę na temat zaawansowanych rozwiązań fundamentowych oraz geoinżynieryjnych w różnych zastosowaniach, potrafi wiedzę tą zastosować praktycznie do określenia nośności i stateczności podłoża gruntowego. Na ocenę 3 musi opanować minimum 50% materiału objętego wykładem i ćwiczeniami projektowymi. wykład, projekt indywidualny egzamin cz. pisemna, zaliczenie cz. pisemna K_W002+
K_W003++
K_W008+
K_W014+
K_W015++
K_U001++
K_U002+++
K_U005+
K_U006+
K_U015+
K_U022+++
K_K002+++
T2A_W02
T2A_W04
T2A_W05
T2A_W07
T2A_U01
T2A_U02
T2A_U03
T2A_U15
T2A_U16
T2A_U17
T2A_U18
T2A_K01
T2A_K07

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Przypomnienie wiadomości dotyczących procesów i zjawisk zachodzących w gruncie oraz ich wpływu na właściwości fizyczne i mechaniczne podłoża. Uzupełnienie wiadomości dotyczących bezpośrednich i pośrednich rozwiązań posadowień budowli oraz zastosowań konstrukcji oporowych. Zasady doboru rozwiązań fundamentowych oraz ich kształtowania w oparciu o informacje dotyczące budowy oraz cech wytrzymałościowych i odkształceniowych podłoża gruntowego. Zastosowanie nowoczesnych technologii w robotach fundamentowych. Omówienie zaawansowanych metod wzmacniania ośrodka gruntowego. Wzmacnianie fundamentów istniejących. Niekorzystne działanie wody gruntowej wpływające na rozwiązania posadowień budowli oraz metody zabezpieczania przed tymi zjawiskami. Przyczyny i prawdopodobieństwo powstawania osuwisk. Sposoby zapobiegania ruchom masowym. Metody sprawdzania stateczności skarp. Zasady bezpiecznego prowadzenia robót ziemnych szczególnie w trudnych warunkach wodno-gruntowych. Geotechniczne aspekty budowy składowisk odpadów. Zastosowanie materiałów geosyntetycznych w robotach geotechnicznych. Zarys projektowania fundamentów pod maszyny. - MEK01

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Godziny kontaktowe: 20.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 25.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 2) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 3.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 20.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 35.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Przygotowanie do konsultacji: 3.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 3.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 2) Przygotowanie do egzaminu: 10.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin w formie pisemnej.
Projekt/Seminarium Kolokwium zaliczeniowe w formie pisemnej.
Ocena końcowa Ocena z egzaminu z uwzględnieniem oceny z kolokwium zaliczeniowego.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie