logo
Karta przedmiotu
logo

Projektowanie lotniczych układów automatyki

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Samoloty, Silniki lotnicze, Zarządzanie ruchem lotniczym

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Awioniki i Sterowania

Kod zajęć: 12784

Status zajęć: obowiązkowy dla programu Awionika

Układ zajęć w planie studiów: sem: 8 / W30 C15 / 5 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. prof. PRz Bogusław Dołęga

Terminy konsultacji koordynatora: wtorek 12:15-13:45 czwartek 9:00-10:45

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest zapoznanie studenta z metodyką projektowania lotniczych systemów automatyki z zastosowaniem stosowanych w przemyśle metod obliczeniowych

Ogólne informacje o zajęciach: Opanowanie wiedzy i praktycznych umiejętności z zasad projektowania lotniczych układów automatyki z uwzględnieniem metod stosowanych we współczesnym przemyśle lotniczym

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 S. Bociek, J. Gruszecki Układy sterowania automatycznego samolotem Oficyna Wydawnicza Politechnii Rzeszowskiej. 1999
2 W. Pełczewski Teoria sterowania Wydawnictwa Naukowo-Techniczne. 1980
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 S. Bociek, J. Gruszecki Układy sterowania automatycznego samolotem Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 1999
2 W. Pełczewski Teoria sterowania Wydawnictwa Naukowo-Techniczne. 1980
Literatura do samodzielnego studiowania
1 S. Bociek, J. Gruszecki Układy sterowania automatycznego samolotem Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 1990
2 W. Pełczewski Teoria sterowania Wydawnictwo Naukowo-Techniczne . 1980

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Posiadanie zaliczenia z Podstaw Automatyki, Pokładowych Systemów Sterowania I, Pokładowych Systemów Sterowania II

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student zna struktury podstawowych lotniczych systemów sterowania oraz zna właściwości podstawowych układów automatyki

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student umie zastosować odpowiedni aparat matematyczny do opisu lotniczych układów sterowania,

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student zachowuje ogólnie przyjęte normy społeczne

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Rozumie, w jaki sposób wykorzystać charakterystyki częstotliwościowe, metodę lini pierwiastkowych i LQR do projektowania lotniczych układów automatyki. wykład, ćwiczenia rachunkowe sprawdzian pisemny, obserwacja wykonawstwa K_W10+
K_U06+
K_U08+
P6S_UW
P6S_WG
02 Zna ogólne zasady oraz stosowane podejścia Implementacji algorytmów sterowania do układów mikroprocesorowych wykład sprawdzian pisemny K_W10+
K_W12+
K_U08+
K_K01+
P6S_KR
P6S_UW
P6S_WG
P6S_WK

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
8 TK01 Usystematyzowanie wiadomości dotyczących struktur lotniczych układów automatyki. Wykorzystanie charakterystyk częstotliwościowych do projektowania układów automatyki. Metoda linii pierwiastkowych. Linie pierwiastkowe w projektowaniu lotniczych układów automatyki. Metoda LQR. Projektowanie lotniczych układów automatyki z wykorzystaniem metody LQR. Implementacja algorytmów sterowania do układów mikroprocesorowych - ogólne zasady. W MEK01 MEK02
8 TK02 Rysowanie przybliżonych charakterystyk częstotliwościowych. Elementy projektowania układu z wykorzystaniem charakterystyk częstotliwościowych. Rysowanie linii pierwiastkowych. Elementy projektowania układu z wykorzystaniem linii pierwiastkowych. Projektowanie układu sterowania z wykorzystaniem metody LQR C MEK01

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 8) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 40.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 8) Przygotowanie do ćwiczeń: 10.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 8)
Zaliczenie (sem. 8) Przygotowanie do zaliczenia: 10.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Zaliczenie pisemne obejmujące weryfikację Mek01 i 02
Ćwiczenia/Lektorat Weryfikacja bieżąca podczas realizacji ćwiczeń Mek01
Ocena końcowa Średnia arytmetyczna oceny uzyskanej z wykładu oraz ćwiczeń przy czym obie oceny muszą być pozytywne

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 B. Dołęga; G. Kopecki; D. Kordos; P. Rzucidło Układ spadochronowy 2022
2 B. Dołęga; P. Grzybowski; G. Kopecki; D. Kordos; D. Nowak; P. Rzucidło; A. Tomczyk; Ł. Wałek System redundantnego sterowania i nawigacji, zwłaszcza do samolotów bezzałogowych, ultralekkich załogowych i lekkich sportowych 2021