Cykl kształcenia: 2020/2021
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Chemiczny
Nazwa kierunku studiów: Inżynieria farmaceutyczna
Obszar kształcenia: nauki techniczne/przyrodnicze
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Biotechnologii i Bioinformatyki
Kod zajęć: 12740
Status zajęć: wybierany dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W15 L15 / 2 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora 1: dr inż. Piotr Dziadczyk
Imię i nazwisko koordynatora 2: prof. dr hab. inż. Mirosław Tyrka
Główny cel kształcenia: Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z technologiami wykorzystującymi kultury komórek do produkcji leków. W ramach zajęć z modułu omawiane są aspekty biologiczne i technologiczne kultur komórkowych wykorzystywanych w biotechnologii farmaceutycznej.
Ogólne informacje o zajęciach: W ramach wykładów prezentowane są zagadnienia dotyczące wykorzystania kultur komórek bakterii, grzybów, roślin i ssaków w produkcji związków chemicznych wykorzystywanych w farmacji takich jak: antybiotyki, witaminy, hormony steroidowe, polipeptydy, białka, flawonoidy. Kolejna grupa prezentowanych zagadnień to izolacja, oczyszczanie i oraz analiza jakościowa i ilościowa związków chemicznych wyprodukowanych w kulturach komórkowych. Omawiane są również zasady postępowania z organizmami modyfikowanymi genetycznie i podstawowe przepisy prawa w tym zakresie. W trakcie zajęć laboratoryjnych studenci zapoznają się z podstawowymi technikami stosowanymi w prowadzeniu kultur komórek bakterii, drożdży, roślin i ssaków. Prezentowane zagadnienia praktyczne obejmują: BHP, zasady pracy w warunkach sterylnych, metody sterylizacji powietrza, płynów, pożywek, materiałów, narzędzi, sprzętu i urządzeń, przygotowanie podstawowych rodzajów pożywek do kultur komórkowych, zakładanie i prowadzenie kultur komórek bakterii, drożdży, roślin i ssaków, prowadzenie przyżyciowych obserwacji komórek w kulturze.
1 | Daan J.A. Crommelin, Robert D. Sindelar, Bernd Meibohm | Pharmaceutical Biotechnology Fundamentals and Applications , Fifth Edition | Springer Nature Switzerland AG. | 2019 |
2 | Cornelia Kasper, Verena Charwat, Antonina Lavrentieva | Cell Culture Technology | Springer International Publishing AG. | 2018 |
3 | Victor A. Vinci, Sarad R. Parekh | Handbook of Industrial Cell, Culture Mammalian, Microbial, and Plant Cells | Humana Press Inc.. | 2003 |
1 | Víctor M. Loyola-Vargas, Neftalí Ochoa-Alejo | Plant Cell Culture Protocols | Springer Science+Business Media. | 2012 |
Wymagania formalne: Zaliczenie przedmiotów: Biologia komórki (Kod zajęć: 12290) i Mikrobiologia ogólna (Kod zajęć: 12683)
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość biologii komórki i mikrobiologi w zakresie wymaganym do uzyskania zaliczeń z tych przedmiotów.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Podstawowe umiejętności w zakresie prac laboratoryjnych: ważenie, pomiary objętości płynów, posługiwanie się pipetami automatycznymi, pH-metrem, obliczenia boichemiczne.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność pracy w małych, 3-5 osobowych zespołach, skrupulatność w wykonywaniu powierzonych zadań takich jak procedury laboratoryjne, prowadzenie dokumentacji wykonanych prac, obowiązkowość, sumienn
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Student rozumie znaczenie kultur komórkowych w produkcji farmaceutyków. Zna najważniejsze związki chemiczne stosowane w medycynie i produkowane w systemach wykorzystujących kultury komórkowe. | wykład | Egzamin pisemny. Kontrola pracy studenta w trakcie zajęć przez nauczyciela. Pisemne sprawozdanie z wykonania zadań laboratoryjnych. |
K_W06+ K_W09+ K_U05+ K_K03+ |
P6S_KR P6S_UW P6S_WG |
02 | Student potrafi prowadzić podstawowe typy kultur komórkowych: bakterii E. coli, drożdży S. cerevisiae, roślinne Saponaria ocymoides, mysie keratynocyty. | laboratoria | Egzamin pisemny. Kontrola pracy studenta w trakcie zajęć przez nauczyciela. Pisemne sprawozdanie z wykonania zadań laboratoryjnych. |
K_W06+ K_W09+ K_U05+ K_K02+ |
P6S_KO P6S_KR P6S_UW P6S_WG |
03 | Student zna zasady BHP w laboratorium, zasady pracy w warunkach sterylnych, metody sterylizacji powietrza, płynów, pożywek, materiałów, narzędzi i aparatury technicznej. | laboratoria i wykład | Sprawdzian |
K_U05+ K_K02+ |
P6S_KO P6S_KR P6S_UW |
04 | Student zna przepisy prawa w zakresie dotyczącym wykorzystywania organizmów zmodyfikowanych genetycznie w procesach przemysłowych. Student zna zasady bezpiecznej pracy z organizmami zmodyfikowanymi genetycznie. | wykład i laboratoria | Egzamin pisemny |
K_K02+ |
P6S_KO P6S_KR |
05 | Student potrafi pracować w małym zespole, kierować pracą, wyznaczać zadania do wykonania, nadzorować ich wykonanie, wykonywać otrzymane polecenia, delegować zadanie do wykonania, koordynować pracę członków zespołu. | laboratoria | Kontrola pracy studenta w trakcie zajęć przez nauczyciela. |
K_U05+ K_K02+ |
P6S_KO P6S_KR P6S_UW |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
5 | TK01 | W01 | MEK01 | |
5 | TK02 | W02 | MEK02 | |
5 | TK03 | W03-W04 | MEK01 MEK02 | |
5 | TK04 | W05-W06 | MEK01 MEK02 | |
5 | TK05 | W07-W08 | MEK01 MEK02 | |
5 | TK06 | W09-W10 | MEK01 MEK02 | |
5 | TK07 | W11-W14 | MEK01 MEK03 | |
5 | TK08 | W15 | MEK04 | |
5 | TK09 | L01-L05 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK05 | |
5 | TK10 | L06-L10 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK05 | |
5 | TK11 | L11-L15 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK05 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 5) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
6.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem. |
|
Laboratorium (sem. 5) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
4.00 godz./sem. |
|
Konsultacje (sem. 5) | Przygotowanie do konsultacji:
1.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
|
Zaliczenie (sem. 5) | Przygotowanie do zaliczenia:
5.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Ocena z egzaminu pisemnego. |
Laboratorium | Zaliczenie na podstawie udziału w laboratoriach i pisemnego sprawozdania. |
Ocena końcowa | Ocena końcowa to ocena z egzaminu pisemnego. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | B. Bakera; M. Rakoczy-Trojanowska; M. Szeliga; M. Święcicka; M. Tyrka | Identification of candidate genes responsible for chasmogamy in wheat | 2023 |
2 | P. Bednarek; A. Dorczyk; T. Drzazga; D. Jasińska; P. Krajewski; B. Ługowska; R. Martofel; P. Matysik; M. Niewińska; D. Ratajczak; K. Rączka; T. Sikora; D. Tyrka; M. Tyrka; E. Witkowski; U. Woźna-Pawlak | Genome-wide association mapping in elite winter wheat breeding for yield improvement | 2023 |
3 | M. Dyda; G. Gołębiowska; M. Rapacz; M. Szechyńska-Hebda; M. Tyrka; I. Wąsek; M. Wędzony | Quantitative trait loci and candidate genes associated with freezing tolerance of winter triticale (× Triticosecale Wittmack) | 2022 |
4 | M. Dyda; G. Gołębiowska; M. Rapacz; M. Tyrka; M. Wędzony | Genetic mapping of adult-plant resistance genes to powdery mildew in triticale | 2022 |
5 | M. Dyda; G. Gołębiowska; M. Rapacz; M. Tyrka; M. Wędzony | Mapping of QTL and candidate genes associated with powdery mildew resistance in triticale (× Triticosecale Wittm.) | 2022 |
6 | P. Krajewski; R. Marcinkowski; R. Martofel; P. Matysik; M. Mokrzycka; M. Rakoczy-Trojanowska; M. Rokicki; S. Stojałowski; M. Tyrka; U. Woźna-Pawlak; B. Żmijewska | Genome-Wide Association Analysis for Hybrid Breeding in Wheat | 2022 |
7 | A. Pietrusińska; M. Tyrka | Linkage of Lr55 wheat leaf rust resistance gene with microsatellite and DArT-based markers | 2021 |
8 | B. Bakera; P. Krajewski; M. Mokrzycka; M. Rakoczy-Trojanowska; M. Szeliga; M. Święcicka; M. Tyrka | Identification of Rf Genes in Hexaploid Wheat (Triticumaestivum L.) by RNA-Seq and Paralog Analyses | 2021 |
9 | B. Bakera; P. Krajewski; P. Matysik; M. Mokrzycka; M. Rakoczy-Trojanowska; M. Rokicki; S. Stojałowski; M. Szeliga; D. Tyrka; M. Tyrka | Evaluation of genetic structure in European wheat cultivars and advanced breeding lines using high-density genotyping-by-sequencing approach | 2021 |
10 | J. Buczkowicz; T. Drzazga; B. Ługowska; P. Matysik; K. Rubrycki; M. Semik; D. Tyrka; M. Tyrka; E. Witkowski | Identyfikacja efektywnych genów odporności na wybrane choroby wirusowe i grzybowe pszenicy zwyczajnej | 2021 |
11 | J. Buczkowicz; T. Drzazga; G. Fic; M. Jaromin; P. Krajewski; P. Matysik; R. Mazur; P. Milczarski; T. Sikora; M. Szeliga; D. Tyrka; M. Tyrka; E. Witkowski | Selekcja genomowa pszenicy ozimej | 2021 |
12 | E. Ciszkowicz; E. Kaznowska; P. Porzycki; M. Semik; M. Tyrka | MiR-93/miR-375: Diagnostic Potential, Aggressiveness Correlation and Common Target Genes in Prostate Cancer | 2020 |
13 | G. Czajowski; M. Karbarz; M. Pojmaj; A. Strzembicka; D. Tyrka; M. Tyrka; A. Wardyńska; M. Wędzony | Quantitative trait loci mapping of adult-plant resistance to powdery mildew in triticale | 2020 |
14 | J. Ciura; M. Szeliga; M. Tyrka | Representational Difference Analysis of Transcripts Involved in Jervine Biosynthesis | 2020 |
15 | J. Ciura; M. Grzesik; M. Szeliga; M. Tyrka | Identification of candidate genes involved in steroidal alkaloids biosynthesis in organ-specific transcriptomes of Veratrum nigrum L. | 2019 |
16 | M. Dyda; M. Szechyńska-Hebda; M. Tyrka; I. Wąsek; M. Wędzony | Local and systemic regulation of PSII efficiency in triticale infected by the hemibiotrophic pathogen Microdochium nivale | 2019 |
17 | M. Dziurka; K. Hura; T. Hura; A. Ostrowska; M. Tyrka | Participation of Wheat and Rye Genome in Drought Induced Senescence in Winter Triticale (X Triticosecale Wittm.) | 2019 |
18 | Z. Banaszak; A. Fiust; Z. Nita; W. Orłowska-Job; M. Pojmaj; M. Rapacz; M. Tyrka; M. Wójcik-Jagła | Sposób selekcji mrozoodpornych genotypów jęczmienia ozimego | 2019 |