logo
Karta przedmiotu
logo

Biologia molekularna

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2020/2021

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Chemiczny

Nazwa kierunku studiów: Inżynieria farmaceutyczna

Obszar kształcenia: nauki techniczne/przyrodnicze

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku:

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Biotechnologii i Bioinformatyki

Kod zajęć: 12739

Status zajęć: wybierany dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W15 L15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr inż. Piotr Dziadczyk

Imię i nazwisko koordynatora 2: prof. dr hab. inż. Mirosław Tyrka

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Poznanie zasad funkcjonowania systemu przekazywania informacji genetycznej z pokolenia na pokolenie, zasad kontroli procesów biochemicznych i fizjologicznych w komórkach przez geny. Poznanie podstawowych metod stosowanych w badaniach i analizach molekularnych.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot realizowany w wymiarze 15 godz. wykładów i 15 godz. ćwiczeń laboratoryjnych (15 godz. wykładów i 15 godz. ćwiczeń w semestrze szóstym)

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 James D. Watson, Tania A. Baker, Stephen P. Bell Molecular Biology of the Gene Pearson. 2013
2 Marcelo L. Larramendy and Sonia Soloneski Nucleic Acids: From Basic Aspects to Laboratory Tools ITexli. 2016
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Muller Nucleic Acids from A to Z 2008. Wiley
2 Westermeier Electrophoresis in Practice: A Guide to Methods and Applications of DNA and Protein Separations Viley. 2016
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Alexander McLenann, Andy Bates, Mike White, Phil Turner Krótkie wykłady Biologia molekularna PWN. 2011

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: brak

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: znajomość biologii komórki, genetyki i biochemii

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: podstawowe umiejętności pracy w laboratorium

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność pracy w małych (3-5 osobowych), zespołach.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna budowę cząsteczek kwasów nukleinowych, kod genetyczny, podstawowe procesy przekazywania informacji genetycznej i genetycznej kontroli procesów komórkowych: replikacja, transkrypcja, translacja. wykład, laboratorium Egzamin cz. pisemna, obserwacja wykonawstwa, raport pisemny, zaliczenie cz. praktyczna. K_W02+++
K_W09+++
P6S_WG
02 Zna podstawowe metody analizy kwasów nukleinowych: izolacja, elektroforeza, cięcie restrykcyjne, ligacja, PCR, odwrotna transkrypcja wykład laboratoria Egzamin cz. pisemna, obserwacja wykonawstwa, raport pisemny, zaliczenie cz. praktyczna. K_W02+
K_W09++
K_U05++
P6S_UW
P6S_WG
03 Zna możliwości wykorzystania wiedzy z zakresu biologii molekularnej w produkcji leków i diagnostyce medycznej . wykład, laboratorium Egzamin cz. pisemna, obserwacja wykonawstwa, raport pisemny, zaliczenie cz. praktyczna. K_W02+
K_W06+
K_U05+
K_U10++
K_U14+
P6S_UO
P6S_UW
P6S_WG
04 Potrafi pracować w małym zespole: kierować pracą, wydawać polecenia, rozdzielać zadania, wykonywać polecenia, prowadzić dokumentację. Wykład, laboratoria Egzamin cz. pisemna, obserwacja wykonawstwa, raport pisemny, zaliczenie cz. praktyczna. K_U14+
K_K02+
K_K03+
P6S_KO
P6S_KR
P6S_UO
05 Potrafi planować doświadczenia. Potrafi planować pracę w laboratorium. Potrafi analizować wyniki przeprowadzonych badań i wyciągać z nich wnioski. Wykład, laboratoria Egzamin cz. pisemna, obserwacja wykonawstwa, raport pisemny, zaliczenie cz. praktyczna. K_U05+
K_U10+
P6S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Wprowadzenie do przedmiotu biologia molekularna: terminologia, struktura cząsteczek kwasów nukleinowych, kod genetyczny, ekspresja genów W01 MEK01 MEK02 MEK03
5 TK02 Struktura informacji genetycznej u prokariotów. Budowa chromosomu bakteryjnego. Replikacja chromosomu bakteryjnego. Metylacja chromosomu bakteryjnego. W02 MEK01
5 TK03 Plazmidy: struktura, replikacja, funkcje biologiczne. W03 MEK01
5 TK04 Transkrypcja u prokariotów. W04-W05 MEK01
5 TK05 Budowa i funkcja rybosomów prokariotycznych. Translacja w komórkach prokariotycznych. Potranslacyjne modyfikacje białek u prokariotów. W06 MEK01
5 TK06 Kompartmentacja komórek eukariotycznych i jej wpływ na strukturę genomów eukariotycznych. W07 MEK01
5 TK07 Budowa chromosomu eukariotycznego: centromer, telomery, euchromatyna, heterochromatyna, nukleosomo, histony. Replikacja chromosomu eukariotycznego. W08 MEK01
5 TK08 Struktura genów eukariotycznych: egzony i introny, promotory. W09-W10 MEK01
5 TK09 Transkrypcja w komórkach eukariotycznych. W11 MEK01
5 TK10 Dojrzewanie mRNA: synteza czapeczki, składanie, poliadenylacja. W12 MEK01
5 TK11 Regulacja ekspresji genów eukariotycznych. W13 MEK01
5 TK12 Translacja w komórkach eukariotycznych: różnice w stosunku do procesu prokariotycznego, budowa rybosomów eukariotycznych, różnice w odczytywaniu kodu mitochondrialnego. W14-W15 MEK01 MEK02 MEK03
5 TK13 Szkolenie BHP w laboratorium biologii molekularnej. Izolacja plazmidów z bakterii E. coli. L01-L05 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
5 TK14 Cięcie DNA enzymami restrykcyjnymi. Reakcja PCR. L06-L10 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
5 TK15 Elektroforeza DNA w żelu agarozowym. Analiza wyników wykonanych procedur. L11-L15 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 5) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 5) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Ocena z egzaminu pisemnego.
Laboratorium Zaliczenie na podstawie udziału w laboratoriach i pisemnego sprawozdania.
Ocena końcowa Ocena końcowa to ocena z egzaminu pisemnego.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 B. Bakera; M. Rakoczy-Trojanowska; M. Szeliga; M. Święcicka; M. Tyrka Identification of candidate genes responsible for chasmogamy in wheat 2023
2 P. Bednarek; A. Dorczyk; T. Drzazga; D. Jasińska; P. Krajewski; B. Ługowska; R. Martofel; P. Matysik; M. Niewińska; D. Ratajczak; K. Rączka; T. Sikora; D. Tyrka; M. Tyrka; E. Witkowski; U. Woźna-Pawlak Genome-wide association mapping in elite winter wheat breeding for yield improvement 2023
3 M. Dyda; G. Gołębiowska; M. Rapacz; M. Szechyńska-Hebda; M. Tyrka; I. Wąsek; M. Wędzony Quantitative trait loci and candidate genes associated with freezing tolerance of winter triticale (× Triticosecale Wittmack) 2022
4 M. Dyda; G. Gołębiowska; M. Rapacz; M. Tyrka; M. Wędzony Genetic mapping of adult-plant resistance genes to powdery mildew in triticale 2022
5 M. Dyda; G. Gołębiowska; M. Rapacz; M. Tyrka; M. Wędzony Mapping of QTL and candidate genes associated with powdery mildew resistance in triticale (× Triticosecale Wittm.) 2022
6 P. Krajewski; R. Marcinkowski; R. Martofel; P. Matysik; M. Mokrzycka; M. Rakoczy-Trojanowska; M. Rokicki; S. Stojałowski; M. Tyrka; U. Woźna-Pawlak; B. Żmijewska Genome-Wide Association Analysis for Hybrid Breeding in Wheat 2022
7 A. Pietrusińska; M. Tyrka Linkage of Lr55 wheat leaf rust resistance gene with microsatellite and DArT-based markers 2021
8 B. Bakera; P. Krajewski; M. Mokrzycka; M. Rakoczy-Trojanowska; M. Szeliga; M. Święcicka; M. Tyrka Identification of Rf Genes in Hexaploid Wheat (Triticumaestivum L.) by RNA-Seq and Paralog Analyses 2021
9 B. Bakera; P. Krajewski; P. Matysik; M. Mokrzycka; M. Rakoczy-Trojanowska; M. Rokicki; S. Stojałowski; M. Szeliga; D. Tyrka; M. Tyrka Evaluation of genetic structure in European wheat cultivars and advanced breeding lines using high-density genotyping-by-sequencing approach 2021
10 J. Buczkowicz; T. Drzazga; B. Ługowska; P. Matysik; K. Rubrycki; M. Semik; D. Tyrka; M. Tyrka; E. Witkowski Identyfikacja efektywnych genów odporności na wybrane choroby wirusowe i grzybowe pszenicy zwyczajnej 2021
11 J. Buczkowicz; T. Drzazga; G. Fic; M. Jaromin; P. Krajewski; P. Matysik; R. Mazur; P. Milczarski; T. Sikora; M. Szeliga; D. Tyrka; M. Tyrka; E. Witkowski Selekcja genomowa pszenicy ozimej 2021
12 E. Ciszkowicz; E. Kaznowska; P. Porzycki; M. Semik; M. Tyrka MiR-93/miR-375: Diagnostic Potential, Aggressiveness Correlation and Common Target Genes in Prostate Cancer 2020
13 G. Czajowski; M. Karbarz; M. Pojmaj; A. Strzembicka; D. Tyrka; M. Tyrka; A. Wardyńska; M. Wędzony Quantitative trait loci mapping of adult-plant resistance to powdery mildew in triticale 2020
14 J. Ciura; M. Szeliga; M. Tyrka Representational Difference Analysis of Transcripts Involved in Jervine Biosynthesis 2020
15 J. Ciura; M. Grzesik; M. Szeliga; M. Tyrka Identification of candidate genes involved in steroidal alkaloids biosynthesis in organ-specific transcriptomes of Veratrum nigrum L. 2019
16 M. Dyda; M. Szechyńska-Hebda; M. Tyrka; I. Wąsek; M. Wędzony Local and systemic regulation of PSII efficiency in triticale infected by the hemibiotrophic pathogen Microdochium nivale 2019
17 M. Dziurka; K. Hura; T. Hura; A. Ostrowska; M. Tyrka Participation of Wheat and Rye Genome in Drought Induced Senescence in Winter Triticale (X Triticosecale Wittm.) 2019
18 Z. Banaszak; A. Fiust; Z. Nita; W. Orłowska-Job; M. Pojmaj; M. Rapacz; M. Tyrka; M. Wójcik-Jagła Sposób selekcji mrozoodpornych genotypów jęczmienia ozimego 2019