Cykl kształcenia: 2020/2021
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Chemiczny
Nazwa kierunku studiów: Inżynieria farmaceutyczna
Obszar kształcenia: nauki techniczne/przyrodnicze
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Kod zajęć: 12736
Status zajęć: wybierany dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 7 / P15 / 1 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Roman Bochenek
Główny cel kształcenia: Celem zajęć jest nauczenie zasad projektowania i modyfikacji procesów i systemów oraz posługiwania się programem symulacyjnym Aspen Plus. Tematyka obejmuje: wprowadzenie do metod projektowania zintegrowanych systemów technologicznych, zasady sporządzania bilansów energetycznych i masowych, wprowadzenie do obliczeń symulacyjnych procesów technologicznych (przepływ informacji, analizę stopni swobody, klasyfikację metod symulacji), charakterystykę programów symulacyjnych, podstawowe zasady integracji energii cieplnej.
Ogólne informacje o zajęciach: Student otrzymuje podstawowe informacje n.t. projektowania i symulacji pojedynczych procesów i całych systemów procesowych, stosowania programów flowsheetingowych, oraz integracji procesów. Tematy realizowane w ramach projektu: Podstawy posługiwania się programem symulacyjnym ASPEN PLUS. Obliczanie właściwości fizykochemicznych mieszanin wieloskładnikowych. Projektowanie reaktorów, wymienników ciepła, rozdzielaczy, sieci rurociągów i ich elementów, operacji transportu płynów (pompy, sprężarki, rozprężarki, zawory). Projektowanie podstawowych operacji jednostkowych i analiza wyników (destylacja równowagowa, rektyfikacja, destylacja ekstrakcyjna, absorpcja). Analiza czułości jako narzędzie projektowania aparatów i procesów. Projektowanie i modyfikacja złożonych ciągów technologicznych i układów ze sprzężeniem zwrotnym przepływu strumieni masy.
1 | A. Jeżowska, J. Jeżowski | Wprowadzenie do projektowania systemów technologii chemicznej. Cz.II. Przykłady, skrypt, | Oficyna Wydawnicza PRz. | 2002 |
2 | A. Jeżowska | Projekt Technologiczny, materiały pomocnicze | Oficyna Wydawnicza PRz. | 2012 |
Wymagania formalne: Rejestracja na dany semestr
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: podstawowa znajomość procesów jednostkowych inżynierii i technologii chemicznej, a także podstaw termodynamiki
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: umiejętność sporządzania bilansów masy i ciepła, obsługi komputera
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: umiejętność pracy zespołowej przy rozwiązywaniu problemów
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | ma podstawowe umiejętności dotyczące zasad doboru metod i modeli termodynamicznych. Posiada umiejętność obliczania właściwości fizykochemicznych roztworów. | projekt indywidualny | prezentacja projektu |
K_W04+ K_W13+ K_U04+ |
P6S_UW P6S_WG |
02 | posiada umiejętności pozwalające na dokonanie wyboru procesów i parametrów pracy aparatów (wybór reaktora i parametrów prowadzenia reakcji, procesy rozdzielania – podstawy). Potrafi też przeprowadzić obliczenia procesów z reakcją chemiczną i reaktorów, także obliczenia wymienników ciepła. | projekt indywidualny | prezentacja projektu |
K_W05+ K_W13+ K_U05+ |
P6S_UW P6S_WG |
03 | posiada umiejętności pozwalające na obliczanie rozdzielaczy z dwoma fazami ciekłymi. | projekt indywidualny | prezentacja projektu |
K_W04+ K_U04+ K_U09+ K_K01+ |
P6S_KK P6S_UW P6S_WG |
04 | posiada umiejętności pozwalające na obliczanie podstawowych operacji jednostkowych, a także dokonanie analizy uzyskanych wyników obliczeń (destylacja równowagowa, rektyfikacja, destylacja ekstrakcyjna, absorpcja). | projekt indywidualny | prezentacja projektu |
K_W05+ K_W13+ K_U04+ K_U11+ |
P6S_UW P6S_WG |
05 | Posiada umiejętności pozwalające na obliczanie sieci rurociągów i ich elementów, obliczanie podstawowych operacji transportu płynów (pompy, sprężarki, rozprężarki, zawory). | projekt indywidualny | prezentacja projektu |
K_W05+ K_U09+ K_U14+ K_U14+ |
P6S_UO P6S_UW P6S_WG |
06 | Posiada umiejętności pozwalające na wykonanie analizy wrażliwości, jako narzędzia doboru parametrów pracy aparatów. | projekt indywidualny | prezentacja projektu |
K_W13+ K_U04+ K_U11+ |
P6S_UW P6S_WG |
07 | Potrafi dokonać analizy ekonomicznej instalacji technologicznej pod kątem jej modyfikacji. | projekt indywidualny | prezentacja projektu |
K_W13+ K_U04+ K_U11+ K_K03+ |
P6S_KR P6S_UW P6S_WG |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
7 | TK01 | P01 | MEK01 | |
7 | TK02 | P02 | MEK01 | |
7 | TK03 | P03, P04, P05 | MEK02 | |
7 | TK04 | P06 | MEK03 | |
7 | TK05 | P07, P08, P09 | MEK04 | |
7 | TK06 | P10, P11, P12 | MEK05 | |
7 | TK07 | P13-P15 | MEK06 MEK07 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Projekt/Seminarium (sem. 7) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
1.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
8.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 1.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 7) | Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
||
Zaliczenie (sem. 7) | Przygotowanie do zaliczenia:
1.00 godz./sem. |
Zaliczenie ustne:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Projekt/Seminarium | |
Ocena końcowa | Współczynniki do oceny końcowej: sprawdzian z wykładu 0,4; zaliczenie laboratorium 0,6 |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie