logo
Karta przedmiotu
logo

Komputerowe wspomaganie projektowania procesów - projektowanie nowych procesów

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2020/2021

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Chemiczny

Nazwa kierunku studiów: Inżynieria farmaceutyczna

Obszar kształcenia: nauki techniczne/przyrodnicze

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku:

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej

Kod zajęć: 12735

Status zajęć: wybierany dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 7 / P15 / 1 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Roman Bochenek

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem zajęć jest nauczenie zasad projektowania nowych procesów i systemów oraz posługiwania się programem symulacyjnym Aspen Plus. Tematyka obejmuje: wprowadzenie do metod projektowania zintegrowanych systemów technologicznych, zasady sporządzania bilansów energetycznych i masowych, wprowadzenie do obliczeń symulacyjnych procesów technologicznych.

Ogólne informacje o zajęciach: student otrzymuje podstawowe informacje n.t. projektowania i symulacji pojedynczych procesów i całych systemów procesowych, stosowania programów flowsheetingowych, oraz integracji procesów Tematy realizowane w ramach projektu: Podstawy posługiwania się programem symulacyjnym ASPEN PLUS. Projektowanie własności fizykochemicznych mieszanin wieloskładnikowych. Projektowanie: reaktorów, wymienników ciepła, rozdzielaczy, sieci rurociągów i ich elementów, operacji transportu płynów (pompy, sprężarki, rozprężarki, zawory). Projektowanie podstawowych operacji jednostkowych i analiza wyników (destylacja równowagowa, rektyfikacja, destylacja ekstrakcyjna, absorpcja). Analiza czułości i żądania projektowe jako narzędzieaprojektowania aparatów i procesów. Hierarchiczna synteza ciągów technologicznych i układów ze sprzężeniem zwrotnym przepływu strumieni masy.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 A. Jeżowska, J. Jeżowski Wprowadzenie do projektowania systemów technologii chemicznej. Cz. II. Przykłady, skrypt Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2002
2 Alina Jeżowska Projekt technologiczny, materiały pomocnicze Ofic. Wydawnicza PRz. 2012

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne:

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa znajomość procesów jednostkowych inżynierii chemicznej, a także podstaw termodynamiki.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: umiejętność sporządzania bilansów masy i ciepła

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: umiejętność pracy zespołowej przy rozwiązywaniu problemów

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Posiada umiejętności pozwalające na dobór modeli termodynamicznych w obliczeniach symulacyjnych i obliczanie właściwości fizykochemicznych roztworów. projekt indywidualny prezentacja projektu K_W04+
K_W13+
K_U05+
K_K01++
K_K03+
P6S_KK
P6S_KR
P6S_UW
P6S_WG
02 Posiada umiejętności pozwalające na projektowanie reaktorów i bioreaktorów. projekt indywidualny prezentacja projektu K_W05+
K_U04+
K_U09+
K_K03++
P6S_KR
P6S_UW
P6S_WG
03 Posiada umiejętności pozwalające na projektowanie wymienników ciepła i wyparek. projekt indywidualny prezentacja projektu K_W05+
K_W13+
K_U04+
K_K03+
P6S_KR
P6S_UW
P6S_WG
04 Posiada umiejętności pozwalające na obliczanie separatorów z dwoma fazami ciekłymi i ciałem stałym. projekt indywidualny prezentacja projektu K_U04+
K_U09+
K_U11+
P6S_UW
05 Posiada umiejętności pozwalające na wykonanie obliczeń projektowych podstawowych operacji jednostkowych i analizę wyników (destylacja równowagowa, rektyfikacja, destylacja ekstrakcyjna, absorpcja). projekt indywidualny prezentacja projektu K_W05+
K_U09+
K_K01++
P6S_KK
P6S_UW
P6S_WG
06 Posiada umiejętności pozwalające na obliczanie sieci rurociągów i ich elementów, obliczanie podstawowych operacji transportu płynów (pompy, sprężarki, rozprężarki, zawory). projekt indywidualny prezentacja projektu K_W05+
K_U09+
K_K01++
P6S_KK
P6S_UW
P6S_WG
07 Posiada zdolność do podstawowej analizy technologicznej i ekonomicznej instalacji przemysłowych w ich pełnym cyklu życia. projekt indywidualny prezentacja projektu K_W13+
K_U11+
K_U14+
K_K01++
K_K03++
P6S_KK
P6S_KR
P6S_UO
P6S_UW
P6S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
7 TK01 Wprowadzenie do metod projektowania zintegrowanych systemów technologicznych. Podstawy pracy z programem Aspen Plus. Podstawowe zasady doboru modeli termodynamicznych. P01 MEK01
7 TK02 Obliczanie procesów z reakcją chemiczną i reaktorów. P02, P03, P04 MEK02
7 TK03 Metoda hierarchiczna, przykład zastosowania. Obliczanie wymienników ciepła. P05, P06 MEK03
7 TK04 Obliczanie separatorów z dwoma fazami ciekłymi lub ciałem stałym. P07, P08 MEK04
7 TK05 Heurystyki projektowe. Obliczanie podstawowych operacji jednostkowych i analiza wyników (destylacja równowagowa, rektyfikacja, destylacja ekstrakcyjna, absorpcja). P09, P10, P11, P12 MEK05
7 TK06 Obliczanie sieci rurociągów i ich elementów. Obliczanie podstawowych operacji transportu płynów (pompy, sprężarki, rozprężarki, zawory). P13, P14 MEK06
7 TK07 Zastosowanie analizy wrażliwości jako narzędzia doboru parametrów pracy aparatów. P15 MEK07

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Projekt/Seminarium (sem. 7) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 1.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 10.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 1.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 7) Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 7) Przygotowanie do zaliczenia: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Projekt/Seminarium Wykonanie wszystkich projektów i ich ustna prezentacja (obrona).
Ocena końcowa Średnia ocena z wykonanych projektów.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie