Cykl kształcenia: 2020/2021
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Chemiczny
Nazwa kierunku studiów: Inżynieria farmaceutyczna
Obszar kształcenia: nauki techniczne/przyrodnicze
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Biotechnologii i Bioinformatyki
Kod zajęć: 12724
Status zajęć: wybierany dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W15 L15 / 2 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Konrad Hus
Główny cel kształcenia: Poznanie mechanizmu działania, kinetyki enzymów oraz metod ich badania. Zapoznanie z aktualnymi poglądami na temat istoty katalizy enzymatycznej oraz elementami ich praktycznej weryfikacji. Zaznajomienie z historią i współczesnymi sposobami wykorzystania inhibicji enzymów w działaniu selektywnych leków.
Ogólne informacje o zajęciach: Moduł realizowany jest w szóstym semestrze studiów pierwszego stopnia. Realizowany jest w postaci 15 godzin wykładów oraz 15 godzin laboratoriów.
Inne: Aktualne publikacje naukowe związane tematycznie z realizowanym modułem.
1 | Jeremy M. Berg, Lubert Stryer, John L. Tymoczko | Biochemia | WN. | 2011 |
2 | Hames B.D., Hooper N.M. | Biochemia. Krótkie wykłady | Wydawnictwo Naukowe PWN. | 2009 |
Wymagania formalne: Rejestracja na dany semestr.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza z zakresu biochemii i biokatalizy.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność samokształcenia.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność zarówno pracy samodzielnej jak i grupowej.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Ma wiedzę z zakresu (i) budowy i działania enzymów oraz (ii) kinetyki reakcji enzymatycznych i ich inhibicji, a także zna metody ich badania | wykład, laboratorium | zaliczenie cz. pisemna |
K_W02++ |
P6S_WG |
02 | Zna aktualne poglądy na istoty temat katalizy enzymatycznej | wykład, laboratorium | zaliczenie cz. pisemna |
K_W07++ |
P6S_WG |
03 | Posiada umiejętność samokształcenia i podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych i aktualizowania wiedzy kierunkowej | wykład, laboratorium | zaliczenie cz. pisemna, kolokwium |
K_U05++ K_K03++ |
P6S_KR P6S_UW |
04 | Potrafi zaplanować eksperyment laboratoryjny z zakresu badania właściwości enzymów oraz przeprowadzić niezbędne doświadczenia zarówno indywidualnie jak i w grupie | laboratorium | kolokwium, obserwacja wykonawstwa |
K_U14+++ K_K03++ |
P6S_KR P6S_UO |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
6 | TK01 | W01-03 | MEK01 MEK03 | |
6 | TK02 | W04-06 | MEK01 MEK03 | |
6 | TK03 | W07-09 | MEK01 MEK03 | |
6 | TK04 | W10-12 | MEK01 MEK03 | |
6 | TK05 | W13-15 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
6 | TK06 | L01-10 | MEK03 MEK04 | |
6 | TK07 | L11-15 | MEK03 MEK04 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 6) | Przygotowanie do kolokwium:
4.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
4.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 1.00 godz./sem. |
Laboratorium (sem. 6) | Przygotowanie do laboratorium:
2.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 2.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
4.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 6) | |||
Zaliczenie (sem. 6) | Przygotowanie do zaliczenia:
1.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Ocena jest wystawiana na podstawie wyników z testu. |
Laboratorium | Ocena jest wystawiana na podstawie średniej z wyników ze wszystkich kolokwiów. Student musi zebrać min 50% z puli wszytkich możliwych punktów na kolokwium, napisać wszystkie kolokwia oraz dostarczyć w terminie sprawozdania z ćwiczeń. |
Ocena końcowa | Ocena końcowa z modułu jest średnią ocen z zajęć: K=(wA+wC+wL)/n (A-wykłady, C-ćwiczenia, L-laboratoria w-współczynnik uwzględniający termin zaliczenia: w=1,0 dla pierwszego terminu, w=0,9 dla drugiego terminu, w=0,8 dla trzeciego terminu). Średnia może być wyciągnięta tylko jeżeli wszystkie oceny są pozytywne. Wartości współczynników podane są do wiadomości studentów w trakcie zajęć organizacyjnych. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | A. Bocian; J. Gikunju; K. Hus; J. Kimotho ; J. Legath; E. Manson; K. Mutinda; V. Petrilla | Development of an Inhibition Enzyme-Linked Immunosorbent Assay (ELISA) Prototype for Detecting Cytotoxic Three-Finger Toxins (3FTxs) in African Spitting Cobra Venoms | 2022 |
2 | A. Bocian; K. Hus; J. Kimani; J. Kimotho ; M. Kyama; J. Legath; E. Manson; V. Petrilla | Development and Characterization of Anti-Naja ashei Three-Finger Toxins (3FTxs)-Specific Monoclonal Antibodies and Evaluation of Their In Vitro Inhibition Activity | 2022 |
3 | A. Barbasz; A. Bocian; A. Czyżowska; B. Dyba; K. Hus; J. Legath; V. Petrilla; M. Petrillova; E. Rudolphi-Szydło | Effects of 3FTx Protein Fraction from Naja ashei Venom on the Model and Native Membranes: Recognition and Implications for the Mechanisms of Toxicity | 2021 |
4 | A. Bocian; J. Buczkowicz; E. Ciszkowicz; K. Hus; K. Lecka-Szlachta; J. Legath; L. Legath; V. Petrilla; M. Petrillova; M. Pietrowska | Antimicrobial Activity of Protein Fraction from Naja ashei Venom Against Staphylococcus epidermidis | 2020 |
5 | A. Bocian; J. Buczkowicz; K. Hus; M. Jaromin; J. Legath; D. Łysiak; V. Petrilla; M. Petrillova; S. Sławek | Comparison of Methods for Measuring Protein Concentration in Venom Samples | 2020 |
6 | A. Bocian; K. Hus | Antibacterial properties of snake venom components | 2020 |
7 | A. Bocian; K. Hus; E. Kuna; J. Legath; A. Lewińska; V. Petrilla; M. Petrillova; M. Wnuk | Evaluation of Antifungal Activity of Naja pallida and Naja mossambica Venoms against Three Candida Species | 2020 |
8 | A. Bocian; K. Hus; J. Legath; Ł. Marczak; V. Petrilla; M. Petrillova | Different research approaches in unraveling the venom proteome of Naja ashei | 2020 |
9 | A. Bocian; J. Buczkowicz; K. Hus; M. Jaromin; J. Legath | An effective method of isolating honey proteins | 2019 |
10 | A. Bocian; K. Hus | Dlaczego jady węży wywołują krwotoki? Krótka historia metaloproteinaz z jadów węży | 2019 |
11 | A. Bocian; K. Hus | Potencjał farmakologiczny składników jadu węży | 2019 |
12 | J. Adamczyk‐Grochala; A. Bocian; W. Hendzel; K. Hus; E. Kaleniuk; A. Lewinska; V. Petrilla; M. Petrillova; K. Szymura; M. Wnuk | Snake venoms promote stress‐induced senescence in human fibroblasts | 2019 |
13 | T. Csank; M. Falis; M. Fedorova; K. Hus; J. Legath; S. Marcincak; D. Marcincakova; D. Mudronova; P. Schusterova | Impact of Zinc Sulfate Exposition on Viability, Proliferation and Cell Cycle Distribution of Epithelial Kidney Cells | 2019 |