Cykl kształcenia: 2019/2020
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania
Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie
Obszar kształcenia: nauki społeczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: 1F - Zarządzanie finansami, 2J - Zarządzanie jakością, 3M - Nowoczesny marketing, 4P - Zarządzanie projektami, 5N - Zarządzanie międzynarodowe
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: licencjat
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Przedsiębiorczości, Zarządzania i Ekoinnowacyjności
Kod zajęć: 1272
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności 5N - Zarządzanie międzynarodowe
Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W15 C15 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora 1: dr inż. Bożydar Ziółkowski
Imię i nazwisko koordynatora 2: dr Jolanta Stec-Rusiecka
Główny cel kształcenia: Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw.
Ogólne informacje o zajęciach: Rozumienie i umiejętność rozwinięcia prezentowanych na zajęciach pojęć i zagadnień z zakresu społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw, a także wnioskowanie o potencjalnych konsekwencjach działań wynikających ze strategii społecznej odpowiedzialności. Uzyskanie wiedzy z zakresu analizy bieżących zagadnień społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw, a także nabycie zdolności dokonywania oceny zdarzeń i procesów zachodzących w tym zakresie. Znajomość dokumentów umożliwiających kształtowanie polityki społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw i umiejętność posługiwania się nimi.
Materiały dydaktyczne: Standardy CSR.
Inne: Rekomendacje w zakresie wdrażania i upowszechniania koncepcji społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw.
1 | Wołczek P., Skrzypek A., Szymański R. | Strategiczny CSR | Warszawa : Texter. | 2016 |
2 | Hąbek P. | Sprawozdawczość przedsiębiorstw w zakresie ich społecznej odpowiedzialności : ocena jakości raportów CSR | Warszawa : CeDeWu. | 2015 |
3 | Kawalec P., Wierzchosławski R.P. (eds) | Social responsibility and science in innovation economy | Lublin : Learned Society of KUL. | 2015 |
4 | Jaworowicz M., Jaworowicz P. | Skuteczna komunikacja w nowoczesnej organizacji | Warszawa : Difin. | 2017 |
1 | Odpowiedzialność się opłaca, czyli CSR w MŚP : prezentacja dobrych praktyk powstałych w ramach projektu PARP "Zwiększenie konkurencyjności regionów poprzez społeczną odpowiedzialność biznesu (CSR)" | Warszawa : Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. | 2015 | |
2 | Ćwik N., Grzybek M., Saracyn B. (red.) | 15 polskich przykładów społecznej odpowiedzialności biznesu. Cz. 2 | Warszawa : Forum Odpowiedzialnego Biznesu. | 2012 |
3 | Rudnicka A., | CSR-doskonalenie relacji społecznych w firmie | Warszawa : Wolters Kluwer Polska. | 2012 |
4 | Sankowskiej A., Santarka K. (red.) | Społeczne aspekty zarządzania : wybrane problemy | Warszawa : Ofic.Wydaw.Politech.Warsz.. | 2014 |
1 | Tobolska A. | Strategie przedsiębiorstw międzynarodowych oraz ich oddziaływania w przestrzeni lokalnej i regionalnej : (na przykładzie wybranych koncernów przemysłowych w zachodniej Polsce) | Poznań : Wydaw.Nauk.UAM. | 2017 |
2 | Hąbek P. | Społeczna odpowiedzialność dla inżynierów | Gliwice : Wydaw.Politech.Śl.. | 2016 |
3 | Waniak-Michalak H. | Współpraca przedsiębiorstw i organizacji pozarządowych przy realizacji działań społecznie odpowiedzialnych : aspekty sprawozdawcze | Łódź : Wydaw.Uniw.Łódz.. | 2018 |
Wymagania formalne: Zgodnie z regulaminem studiów na Politechnice Rzeszowskiej.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Posiada podstawową wiedzę z zakresu zarządzania.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Posiada umiejętność anailizy i oceny.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Posiada świadomość ciągłego samokształcenia i umiejętność współpracy zespołowej.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Zna zależności pomiędzy koncepcją zrównoważonego rozwoju a koncepcją społecznej odpowiedzialności w organizacjach | wykład, wykład interaktywny, ćwiczenia problemowe | kolokwium |
K_W02++ K_W05++ |
P6S_WG P6S_WK |
02 | Zna elementy standardów CSR. | wykład, wykład interaktywny, ćwiczenia problemowe | kolokwium |
K_W02++ K_U11+++ |
P6S_UO P6S_WG |
03 | Zna zasady opracowywania, wdrażania i utrzymywania systemów CSR w przedsiębiorstwach. | wykład, wykład interaktywny, ćwiczenia problemowe | kolokwium |
K_U04+++ K_K01++ K_K02+++ |
P6S_KK P6S_KO P6S_UW |
04 | Posiada wiedzę na temat strategii CSR oraz praktycznych przypadków ich zastosowania. | wykład, wykład interaktywny, ćwiczenia problemowe | kolokwium |
K_W02+++ K_W05+++ |
P6S_WG P6S_WK |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
6 | TK01 | W01-W02, C01-C02, C15 | MEK01 | |
6 | TK02 | W03-W05,C03-C05 | MEK02 | |
6 | TK03 | W06-08, C06-C10 | MEK03 | |
6 | TK04 | W09-W15, C11-C14 | MEK04 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 6) | Przygotowanie do kolokwium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
7.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem. |
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 6) | Przygotowanie do ćwiczeń:
3.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
3.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 6) | Przygotowanie do konsultacji:
1.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
|
Zaliczenie (sem. 6) | Przygotowanie do zaliczenia:
13.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Podstawą uzyskania oceny zaliczeniowej z wykładów będzie udział w wykładach. |
Ćwiczenia/Lektorat | Warunkiem uzyskania końcowej oceny zaliczeniowej z ćwiczeń jest uczestniczenie w zajęciach i uzyskanie zaliczenia po każdych ćwiczeniach oraz pozytywnej oceny z pisemnego kolokwium. |
Ocena końcowa | Warunkiem uzyskania końcowej oceny z przedmiotu jest uczestniczenie w zajęciach ćwiczeniowych i audytoryjnych oraz uzyskanie zaliczenia po każdych ćwiczeniach oraz pozytywnej oceny z pisemnego kolokwium. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | J. Puacz-Olszewska; S. Stec; J. Stec-Rusiecka; E. Szymańska | Transformation of the Polish Heating Sector Based on an Example of Select Heat Energy Companies Supplying Energy to Local Government Units | 2023 |
2 | O. Buckiūnienė; A. Karwatka; A. Molter; T. Piecuch; J. Stec-Rusiecka; A. Warmińska; B. Ziółkowski | Gamification in management education | 2023 |
3 | O. Buckiūnienė; A. Migała-Warchoł; J. Stec-Rusiecka; A. Vitas | Living standards of Polish and Lithuanian residents after the COVID-19 pandemic: the impact on living conditions | 2023 |
4 | P. Babiarz; A. Migała-Warchoł; B. Ziółkowski | The circular economy vs the sustainable development approach to production and consumption: the case of the European Union countrie | 2023 |
5 | J. Stec-Rusiecka | Możliwości i potencjał rozwoju gospodarki wodorowej Polski | 2022 |
6 | J. Stec-Rusiecka; A. Warmińska | Socially Responsible Management of Human Resources in SMEs during the COVID-19 Pandemic | 2022 |
7 | K. Bilińska; M. Cierpiał-Wolan; A. Dewalska-Opitek; J. Stec-Rusiecka; D. Twaróg; B. Wierzbiński | Relationship between Renewable Biogas Energy Sources and Financial Health of Food Business Operators | 2022 |
8 | M. Ruszel; J. Stec-Rusiecka; A. Wiącek | Bezpieczeństwo energetyczne : wybrane zagadnienia | 2022 |
9 | B. Agarski; J. Šebo; B. Ziółkowski | Innovations in circular economy – environmental labels and declarations | 2021 |
10 | B. Ziółkowski | Challenges for Circular Economy Strategies in Polish Enterprises during the Pandemic Crisis | 2021 |
11 | B. Ziółkowski | Cradle to Cradle Certified™ | 2021 |
12 | D. Wyrwa; B. Ziółkowski | Postrzeganie produktów z etykietami środowiskowymi wobec możliwości formułowania strategii biznesowych | 2021 |
13 | D. Wyrwa; B. Ziółkowski | The model of circular economy | 2021 |
14 | J. Stec-Rusiecka | Gospodarka o obiegu zamkniętym jako trend w obszarze społecznej odpowiedzialności organizacji w opinii młodych konsumentów | 2021 |
15 | J. Stec-Rusiecka; A. Warmińska | The Impact of the Covid-19 Pandemic on Taking up Socially Responsible Actions | 2021 |
16 | J. Strojny; B. Ziółkowski | ISO type I environmental labelling | 2021 |
17 | M. Hajduk-Stelmachowicz; M. Jankowska-Mihułowicz; D. Wyrwa; B. Ziółkowski | Gospodarka o obiegu zamkniętym | 2021 |
18 | M. Jankowska-Mihułowicz; M. Moravec; D. Wyrwa; B. Ziółkowski | Etykiety i deklaracje środowiskowe – aspekty normatywne | 2021 |
19 | B. Ziółkowski | Environmental labels and declarations in public policies of Poland | 2020 |
20 | J. Stec-Rusiecka | Narzędzia komunikacji w pracy kierownika zespołu w warunkach permanentnych zmian – lider w trudnych sytuacjach | 2020 |
21 | D. Głowacz-Czerwonka; D. Ożóg; B. Pawłowicz; J. Polaszczyk; J. Stec-Rusiecka; J. Strojny; B. Trybus | Prace Kół Naukowych Politechniki Rzeszowskiej w roku akademickim 2018/2019 | 2019 |
22 | J. Stec-Rusiecka | Społeczna odpowiedzialność a work-life balance | 2019 |
23 | J. Stec-Rusiecka | Znaczenie społecznej odpowiedzialności w motywowaniu pracowników | 2019 |