logo
Karta przedmiotu
logo

Corporate Social Responsibility

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania

Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie

Obszar kształcenia: nauki społeczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: 1F - Zarządzanie finansami, 2J - Zarządzanie jakością, 3M - Nowoczesny marketing, 4P - Zarządzanie projektami, 5N - Zarządzanie międzynarodowe

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: licencjat

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Przedsiębiorczości, Zarządzania i Ekoinnowacyjności

Kod zajęć: 1272

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności 5N - Zarządzanie międzynarodowe

Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W15 C15 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr inż. Bożydar Ziółkowski

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr Jolanta Stec-Rusiecka

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw.

Ogólne informacje o zajęciach: Rozumienie i umiejętność rozwinięcia prezentowanych na zajęciach pojęć i zagadnień z zakresu społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw, a także wnioskowanie o potencjalnych konsekwencjach działań wynikających ze strategii społecznej odpowiedzialności. Uzyskanie wiedzy z zakresu analizy bieżących zagadnień społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw, a także nabycie zdolności dokonywania oceny zdarzeń i procesów zachodzących w tym zakresie. Znajomość dokumentów umożliwiających kształtowanie polityki społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw i umiejętność posługiwania się nimi.

Materiały dydaktyczne: Standardy CSR.

Inne: Rekomendacje w zakresie wdrażania i upowszechniania koncepcji społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Wołczek P., Skrzypek A., Szymański R. Strategiczny CSR Warszawa : Texter. 2016
2 Hąbek P. Sprawozdawczość przedsiębiorstw w zakresie ich społecznej odpowiedzialności : ocena jakości raportów CSR Warszawa : CeDeWu. 2015
3 Kawalec P., Wierzchosławski R.P. (eds) Social responsibility and science in innovation economy Lublin : Learned Society of KUL. 2015
4 Jaworowicz M., Jaworowicz P. Skuteczna komunikacja w nowoczesnej organizacji Warszawa : Difin. 2017
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Odpowiedzialność się opłaca, czyli CSR w MŚP : prezentacja dobrych praktyk powstałych w ramach projektu PARP "Zwiększenie konkurencyjności regionów poprzez społeczną odpowiedzialność biznesu (CSR)" Warszawa : Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. 2015
2 Ćwik N., Grzybek M., Saracyn B. (red.) 15 polskich przykładów społecznej odpowiedzialności biznesu. Cz. 2 Warszawa : Forum Odpowiedzialnego Biznesu. 2012
3 Rudnicka A., CSR-doskonalenie relacji społecznych w firmie Warszawa : Wolters Kluwer Polska. 2012
4 Sankowskiej A., Santarka K. (red.) Społeczne aspekty zarządzania : wybrane problemy Warszawa : Ofic.Wydaw.Politech.Warsz.. 2014
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Tobolska A. Strategie przedsiębiorstw międzynarodowych oraz ich oddziaływania w przestrzeni lokalnej i regionalnej : (na przykładzie wybranych koncernów przemysłowych w zachodniej Polsce) Poznań : Wydaw.Nauk.UAM. 2017
2 Hąbek P. Społeczna odpowiedzialność dla inżynierów Gliwice : Wydaw.Politech.Śl.. 2016
3 Waniak-Michalak H. Współpraca przedsiębiorstw i organizacji pozarządowych przy realizacji działań społecznie odpowiedzialnych : aspekty sprawozdawcze Łódź : Wydaw.Uniw.Łódz.. 2018

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zgodnie z regulaminem studiów na Politechnice Rzeszowskiej.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Posiada podstawową wiedzę z zakresu zarządzania.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Posiada umiejętność anailizy i oceny.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Posiada świadomość ciągłego samokształcenia i umiejętność współpracy zespołowej.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna zależności pomiędzy koncepcją zrównoważonego rozwoju a koncepcją społecznej odpowiedzialności w organizacjach wykład, wykład interaktywny, ćwiczenia problemowe kolokwium K_W02++
K_W05++
P6S_WG
P6S_WK
02 Zna elementy standardów CSR. wykład, wykład interaktywny, ćwiczenia problemowe kolokwium K_W02++
K_U11+++
P6S_UO
P6S_WG
03 Zna zasady opracowywania, wdrażania i utrzymywania systemów CSR w przedsiębiorstwach. wykład, wykład interaktywny, ćwiczenia problemowe kolokwium K_U04+++
K_K01++
K_K02+++
P6S_KK
P6S_KO
P6S_UW
04 Posiada wiedzę na temat strategii CSR oraz praktycznych przypadków ich zastosowania. wykład, wykład interaktywny, ćwiczenia problemowe kolokwium K_W02+++
K_W05+++
P6S_WG
P6S_WK

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Zajęcia organizacyjne. Wprowadzenie do teorii CSR oraz kontekst zrównoważonego rozwoju. W01-W02, C01-C02, C15 MEK01
6 TK02 Prawne i normatywne aspekty CSR. W03-W05,C03-C05 MEK02
6 TK03 Projektowanie systemów oraz strategii CSR. W06-08, C06-C10 MEK03
6 TK04 Ocena i analiza strategii CSR. W09-W15, C11-C14 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 7.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 6) Przygotowanie do ćwiczeń: 3.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 3.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 6) Przygotowanie do zaliczenia: 13.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Podstawą uzyskania oceny zaliczeniowej z wykładów będzie udział w wykładach.
Ćwiczenia/Lektorat Warunkiem uzyskania końcowej oceny zaliczeniowej z ćwiczeń jest uczestniczenie w zajęciach i uzyskanie zaliczenia po każdych ćwiczeniach oraz pozytywnej oceny z pisemnego kolokwium.
Ocena końcowa Warunkiem uzyskania końcowej oceny z przedmiotu jest uczestniczenie w zajęciach ćwiczeniowych i audytoryjnych oraz uzyskanie zaliczenia po każdych ćwiczeniach oraz pozytywnej oceny z pisemnego kolokwium.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 J. Puacz-Olszewska; S. Stec; J. Stec-Rusiecka; E. Szymańska Transformation of the Polish Heating Sector Based on an Example of Select Heat Energy Companies Supplying Energy to Local Government Units 2023
2 O. Buckiūnienė; A. Karwatka; A. Molter; T. Piecuch; J. Stec-Rusiecka; A. Warmińska; B. Ziółkowski Gamification in management education 2023
3 O. Buckiūnienė; A. Migała-Warchoł; J. Stec-Rusiecka; A. Vitas Living standards of Polish and Lithuanian residents after the COVID-19 pandemic: the impact on living conditions 2023
4 P. Babiarz; A. Migała-Warchoł; B. Ziółkowski The circular economy vs the sustainable development approach to production and consumption: the case of the European Union countrie 2023
5 J. Stec-Rusiecka Możliwości i potencjał rozwoju gospodarki wodorowej Polski 2022
6 J. Stec-Rusiecka; A. Warmińska Socially Responsible Management of Human Resources in SMEs during the COVID-19 Pandemic 2022
7 K. Bilińska; M. Cierpiał-Wolan; A. Dewalska-Opitek; J. Stec-Rusiecka; D. Twaróg; B. Wierzbiński Relationship between Renewable Biogas Energy Sources and Financial Health of Food Business Operators 2022
8 M. Ruszel; J. Stec-Rusiecka; A. Wiącek Bezpieczeństwo energetyczne : wybrane zagadnienia 2022
9 B. Agarski; J. Šebo; B. Ziółkowski Innovations in circular economy – environmental labels and declarations 2021
10 B. Ziółkowski Challenges for Circular Economy Strategies in Polish Enterprises during the Pandemic Crisis 2021
11 B. Ziółkowski Cradle to Cradle Certified™ 2021
12 D. Wyrwa; B. Ziółkowski Postrzeganie produktów z etykietami środowiskowymi wobec możliwości formułowania strategii biznesowych 2021
13 D. Wyrwa; B. Ziółkowski The model of circular economy 2021
14 J. Stec-Rusiecka Gospodarka o obiegu zamkniętym jako trend w obszarze społecznej odpowiedzialności organizacji w opinii młodych konsumentów 2021
15 J. Stec-Rusiecka; A. Warmińska The Impact of the Covid-19 Pandemic on Taking up Socially Responsible Actions 2021
16 J. Strojny; B. Ziółkowski ISO type I environmental labelling 2021
17 M. Hajduk-Stelmachowicz; M. Jankowska-Mihułowicz; D. Wyrwa; B. Ziółkowski Gospodarka o obiegu zamkniętym 2021
18 M. Jankowska-Mihułowicz; M. Moravec; D. Wyrwa; B. Ziółkowski Etykiety i deklaracje środowiskowe – aspekty normatywne 2021
19 B. Ziółkowski Environmental labels and declarations in public policies of Poland 2020
20 J. Stec-Rusiecka Narzędzia komunikacji w pracy kierownika zespołu w warunkach permanentnych zmian – lider w trudnych sytuacjach 2020
21 D. Głowacz-Czerwonka; D. Ożóg; B. Pawłowicz; J. Polaszczyk; J. Stec-Rusiecka; J. Strojny; B. Trybus Prace Kół Naukowych Politechniki Rzeszowskiej w roku akademickim 2018/2019 2019
22 J. Stec-Rusiecka Społeczna odpowiedzialność a work-life balance 2019
23 J. Stec-Rusiecka Znaczenie społecznej odpowiedzialności w motywowaniu pracowników 2019