logo
Karta przedmiotu
logo

Zarządzanie rozwojem regionalnym

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania

Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie

Obszar kształcenia: nauki społeczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: 1F - Zarządzanie finansami, 2J - Zarządzanie jakością, 3M - Nowoczesny marketing, 4P - Zarządzanie projektami, 5N - Zarządzanie międzynarodowe

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: licencjat

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Ekonomii

Kod zajęć: 1271

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 4 / W15 C15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Marek Kiczek

Terminy konsultacji koordynatora: wtorek 8.45-10.15 L252 czwartek 12.15-13.45 L252

semestr 4: mgr inż. Tymoteusz Mazurkiewicz

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Głównym celm kształcenia jest zrozumienie podstawowych pojęć, problemów i prawidłowości zarządzania rozwojem regionalnym, zrozumienie roli i znajomość kompetencji organów władz samorządowych w zakresie polityki rozwoju regionalnego; nabycie podstawowych umiejętności w przygotowaniu koncepcji projektu rozwojowego w JST.

Ogólne informacje o zajęciach: W trakcie zajęć student zostanie zaznajomiony z podstawowymi pojęciami i mechanizmami zarządzania rozwojem lokalnym i regionalnym. Zapoznany zostanie również z rolą, kompetencjami i zadaniami poszczególnych aktorów kreujących rozwój w regionie.

Inne: Akty prawne, dokumenty startegiczne JST, uchwały JST, dane GUS, prasa

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Strzelecki Z., Borsa M. Gospodarka regionalna i lokalna PWN Warszawa. 2008
2 Miszczuk, Miszczuk, Żuk Gospodarka samorządu terytorialnego PWN Warszawa. 2020
3 Chądzyński, Nowakowska, Przygoński Region i jego rozwój w warunkach globalizacji CeDeWu. 2012
4 Olesiński Z. Zarządzanie w regionie. Polska, Europa, Świat Difin. 2005
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Strahl D. (red) Metody oceny rozwoju regionalnego Wydawnictwo AE we Wrocławiu. 2006

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zgodne z regulaminem studiów na PRz

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien posiadać wiedzę z zakresu organizacji państwa oraz z zakresu ekonomii - rozumienie mechanizmów funkcjonowania gospodarki rynkowej z uwzględnieniem przestrzeni geograficznej.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student powinien posiadać umiejętność rozwiązywania równań i układów równań, obliczać udziały i zmiany procentowe oraz identyfikować i opisywać zależności między zmiennymi.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia w celu wykorzystania posiadanej wiedzy w przyszłym życiu zawodowym.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna podstawowe kompetencje samorządu w kreowaniu rozwoju wykład prezentacja projektu K_W01+++
P6S_WG
02 Potrafi dokonać analizy czynników rozwojowych w JST ćwiczenia problemowe prezentacja projektu K_W04+++
K_U02++
P6S_UW
P6S_WG
P6S_WK
03 Potrafi określić cele rozwojowe dla JST ćwiczenia problemowe prezentacja projektu K_W01++
K_U02++
K_U03+
K_K02+
P6S_KO
P6S_UK
P6S_UW
P6S_WG
04 Ma świadomość ciągłego doskonalenia polityki rozwoju regionalnego w kontekście zmieniających się problemów i wyzwań wykład/ wykład interaktywny,wykład problemowy, wykład informacyjny ćwiczenia/ ćwiczenia problemowe,projekt zespołowy prezentacja projektu K_W01+
K_U03++
K_K02++
P6S_KO
P6S_UK
P6S_UW
P6S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
4 TK01 Istota rozwoju regionalnego, czynniki i bariery rozwoju regionalnego W01, W02 MEK01 MEK04
4 TK02 Rozwój regionalny w różnych orientacjach teoretycznych W03, W04 MEK01
4 TK03 Polityka regionalna i jej wyzwania - metody pomiaru rozwoju regionalnego W05, W06 MEK01 MEK04
4 TK04 Układ instytucjonalny i podmioty polityki rozwoju W07, W08 MEK01
4 TK05 Instrumenty i mechanizmy polityki rozwoju regionalnego W09, W10 MEK01
4 TK06 Programowanie rozwoju regionalnego W11, W12 MEK01
4 TK07 System finansowania polityki rozwoju W13, W14 MEK01
4 TK08 Implementacja, monitoring i ewaluacja polityki rozwoju regionalnego W15 MEK01
4 TK09 Charakterystyka gospodarcza JST C01, C02 MEK02
4 TK10 Charakterystyka społeczna i przyrodnicza JST C03, C04 MEK02 MEK04
4 TK11 Opracowanie analizy SWOT dla JST C05, C06 MEK02
4 TK12 Wskazanie strategicznych kierunków rozwoju JST C07, C08 MEK03 MEK04
4 TK13 Propozycja kluczowych zadań dla realizacji wskazanych celów strategicznych C09, C10, C11 MEK03 MEK04
4 TK14 Opracowanie koncepcji projektu rozwojowego C12, C13 MEK03
4 TK15 Potencjalne źródła finansowania zaproponowanego zadania C14, C15 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 4) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 7.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 4) Przygotowanie do ćwiczeń: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 7.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 4) Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 4)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład - frekwencja; - w uzasadnionych przypadkach (niska frekwencja na wykładach) istnieje możliwość przeprowadzania pisemnego zaliczenia treści wykładu
Ćwiczenia/Lektorat średnia z ocen uzyskiwanych na każdych ćwiczeniach wynikająca z prezentowania kolejnych etapów projektu
Ocena końcowa ocena z ćwiczeń skorygowana w zakresie +- 1 stopień ze względu na frekwencję i aktywność na wykładach

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak