logo
Karta przedmiotu
logo

Analiza danych w językach R i Python

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2024/2025

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Informatyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: AA - inżynieria systemów informatycznych, AI - Sztuczna inteligencja, TT - informatyka w przedsiębiorstwie, Z - inżynieria systemów złożonych

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Informatyki i Automatyki

Kod zajęć: 12604

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności AA - inżynieria systemów informatycznych

Układ zajęć w planie studiów: sem: 8 / W15 L10 P10 / 4 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr inż. Jan Sadolewski

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. Bartosz Jędrzejec

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Przedstawienie języków programowania R i Python wykorzystywanych w analizie danych.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł ma na celu przekazanie praktycznej wiedzy o językach programowania R i Python oraz wykorzystaniu ich w procesie pozyskania, czyszczenia i analizy danych. Dotyczy to w szczególności takich zagadnień jak wykorzystanie istniejących bibliotek dedykowanych dla tych języków w celu ekstrakcji danych i ich wizualizacji.

Materiały dydaktyczne: Materiały dostępne na stronie http://js.prz-rzeszow.pl/stud/

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Norman Matlof Art of R Programming No Starch Press. 2011
2 Jared Lander Zaawansowane analizy i grafika statystyczna APN Promise, Warszawa. 2018
3 Larry Pace Beginning R. An Introduction to Statistical Programming Apress, Springer, New York. 2012
4 Wes McKinney Python w analizie danych Helion (O’Relly), Gliwice. 2018
5 Gopi Subramanian Python Data Science Cookbook Packt publishing, Birmingham. 2015
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Michael F. Lawrence, John Verzani Programming Graphical User Interfaces in R CRC Press. 2012
2 Sebastian Raschka Python Machine Learning Packt publishing, Birmingham - Mumbai. 2015

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Student zapisany na ósmy semestr kierunku Informatyka studiów niestacjonarnych pierwszego stopnia

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość popularnych języków programowania np. C, Java, C#.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Obsługa komputera PC i iMac.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Uczciwość, umiejętność pracy w zespole.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 zna składnię języków R i Python wykład, laboratorium obserwacja wykonawstwa K_K01+
K_K02+
K_K07+++
P6S_KK
P6S_KO
P6S_UU
02 zna wykorzystuje pakiety do importu, filtracji i transformacji danych zapisanych w różnych formatach oraz wymienia typowe struktury danych wykorzystywane w procesie pozyskiwania wiedzy z danych i potrafi budować podstawowe modele drążenia danych wykład, laboratorium, projekt indywidualny zaliczenie cz. pisemna, prezentacja projektu K_W01++
K_W04++
K_U02+++
K_U06+++
K_U08+++
K_K07++
P6S_KO
P6S_UW
P6S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
8 TK01 Język programowania R, literały, wyrażenia, funkcje, wartości, pętle W1, L1 MEK01
8 TK02 Wektory i operacje wektorowe języka R W2, L2 MEK01
8 TK03 Moduły języka R, obliczenia statystyczne, wykresy W3, L2-L3 MEK02
8 TK04 Język programowania Python, literały, wyrażenia, pętle, funkcje, klasy, obiekty, wyjątki W4, L4 MEK01
8 TK05 Moduły języka Python do analizy danych, obliczenia statystyczne. W5-6, L5 MEK02
8 TK06 Zastosowanie języka Python do budowy podstawowych modeli drążenia danych. W7, L6-L7 MEK01

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 8) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 20.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 8) Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 8) Inne: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 15.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 8)
Zaliczenie (sem. 8)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Uczestnictwo w zajęciach
Laboratorium Wynik zaliczenia pisemnego
Projekt/Seminarium Ocena uzależniona od stopnia skomplikowania problemu i zastosowanych rozwiązań
Ocena końcowa Wszystkie formy przedmiotu mają ocenę pozytywną, wówczas oceną końcową będzie średnia ocen z projektu i laboratorium

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie