logo
Karta przedmiotu
logo

Informatyczne wspomaganie decyzji

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania

Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie

Obszar kształcenia: nauki społeczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: 1. Rachunkowość w zarządzaniu finansami przedsiębiorstw, 2. Start-up - kreowanie innowacyjnego biznesu, 3. Profesjonalny menedżer, 4. Zarządzanie zespołem projektowym, 5. Komunikacja w biznesie

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Informatyki w Zarządzaniu

Kod zajęć: 12572

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / L30 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Łukasz Kulig

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie studentów z technikami i zasadami projektowania arkuszy kalkulacyjnych oraz sposobami wykorzystania dostępnych w nich pakietów do procesu wspomagania decyzji.

Ogólne informacje o zajęciach: Należy do grupy modułów obowiązkowych 3 semestru studiów.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Z. Jędrzejczyk, K. Kukuła Badania operacyjne w przykładach i zadaniach Warszawa : Wydaw.Nauk.PWN. 2016
2 M. Szymczak Decyzje logistyczne z Excelem Warszawa : Difin. 2011
3 A.M. Kwiatkowska Systemy wspomagania decyzji w praktyce : jak korzystać z wiedzy i informacji Warszawa : Wydaw.Nauk.PWN. 2007
Literatura do samodzielnego studiowania
1 T. Trzaskalik Wprowadzenie do badań operacyjnych z komputerem Warszawa : Polskie Wydaw.Ekonom.. 2008

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zgodne z regulaminem studiów wyższych na PRz

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada wiedzę na temat procesów decyzyjnych.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student posiada podstawową umiejętność z zakresu obsługi komputera i arkuszy kalkulacyjnych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student potrafi samodzielnie poszerzać swoją wiedzę i umiejętności

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Ma podstawową wiedzę o funkcjonalnościach arkusza kalkulacyjnego oraz dostępnych w nich pakietach wspomagających podejmowanie decyzji. laboratorium/laboratorium problemowe, realizacja zleconego zadania obserwacja wykonawstwa, zaliczenie cz. praktyczna K_W03+
K_U01+
K_U03++
K_K01+
P7S_KK
P7S_UW
P7S_WG
02 Potrafi wykorzystywać arkusze kalkulacyjne w procesach wspomagania decyzji laboratorium/laboratorium problemowe, realizacja zleconego zadania obserwacja wykonawstwa, zaliczenie cz. praktyczna K_W03+
K_U01+
K_U03++
K_K01+
P7S_KK
P7S_UW
P7S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Procesy wspomagania decyzji wykorzystujące modele programowania liniowego: zagadnienia optymalizacji produkcji L01-L06 MEK01 MEK02
3 TK02 Procesy wspomagania decyzji wykorzystujące modele programowania liniowego: problemy transportowe i przydziału. Kolokwium praktyczne. L07-L16 MEK01 MEK02
3 TK03 Wspomaganie decyzji oparte na danych - analiza ABC/XYZ jako narzędzie wspomagające podejmowanie decyzji. L17-L22 MEK01 MEK02
3 TK04 Wspomaganie decyzji oparte na modelach baz danych – planowanie produkcji. Kolokwium praktyczne. L23-L30 MEK01 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Laboratorium (sem. 3) Przygotowanie do laboratorium: 6.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 6.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 4.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 3)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Laboratorium Dwa kolokwia praktyczne.
Ocena końcowa Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych i zaliczenie wszystkich form zajęć. Ocena końcowa to średnia z dwóch kolokwiów.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak