logo
Karta przedmiotu
logo

Badania operacyjne i optymalizacja dyskretna

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2024/2025

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Informatyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: AA - inżynieria systemów informatycznych, AI - Sztuczna inteligencja, TT - informatyka w przedsiębiorstwie, Z - inżynieria systemów złożonych

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Elektrotechniki i Podstaw Informatyki

Kod zajęć: 12518

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności TT - informatyka w przedsiębiorstwie

Układ zajęć w planie studiów: sem: 7 / W25 L15 P15 / 4 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Antoni Szczepański

Terminy konsultacji koordynatora: Zgodnie z harmonogramem na stronie Katedry: http://www.pei.prz.rzeszow.pl/plan_zajec_semestr.php

semestr 7: dr inż. Tomasz Kossowski

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Głównym celem kształcenia w zakresie tego modułu jest przedstawienie metod matematycznych i algorytmów pozwalających rozwiązywać wybrane problemy zarządzania, produkcji, badań operacyjnych i transportu w sposób optymalny. Prezentowane treści pozostają w mniejszym lub większym związku z tematyką zastosowań informatyki w przedsiębiorstwie.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł skierowany jest do studentów 7. semestru studiów inżynierskich, a więc jest przeznaczony dla osób kończących studia informatyczne. Moduł ma na celu przedstawienie typowych problemów optymalizacyjnych, z którymi można zetknąć się w przedsiębiorstwie, ale nie tylko. Studenci poznają metody rozwiązywania tego typu zadań. Metody te zapewniają spełnienie różnych ograniczeń, wymagań, kryteriów, celów itp. Zazwyczaj nadrzędnym celem jest optymalizacja pewnej funkcji celu. Ważne miejsce w optymalizacji dyskretnej zajmują problemy modelowane skierowanymi grafami ważonymi, czyli sieciami. Z tego powodu trochę czasu zostanie poświęcone zagadnieniom, które najczęściej koduje się takimi grafami i metodom ich rozwiązywania.

Materiały dydaktyczne: Pliki na komputerze, dostępne na stronie internetowej KEiPI, po zalogowaniu

Inne: dydaktyczne aplikacje mobilne dla smartfonów, pobierane bezpłatnie w sklepie Play

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 M. Sysło, Narshingh Deo, S. Kowalik Algorytmy optymalizacji dyskretnej z programami w języku Pascal Warszawa, PWN. 1999
2 Zbigniew Jędrzejczyk, praca pod red. nauk. Karola Kukuły Badania operacyjne w przykładach i zadaniach Warszawa, PWN. 2016
3 T. Trzaskalik Wprowadzenie do badań operacyjnych z komputerem PWE, Warszawa. 2008
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Dariusz Siudak Badania operacyjne z wykorzystaniem WinQSB Wydaw.C.H.Beck,. 2014
2 pod red. Wojciecha Bożejki i Jarosława Pempery Optymalizacja dyskretna w informatyce, automatyce i robotyce Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej. 2012
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Bogusław Filipowicz Badania operacyjne Kraków, F.H.U.Poldex. 1997

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: zapis na 7. semestr studiów inżynierskich

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: podstawowa wiedza w zakresie matematyki dyskretnej, w tym teorii macierzy, teorii grafów i sieci

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: zmysł matematyczny i umiejętność rozwiązywania problemów w sposób algorytmiczny

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: wytrwałość w dążeniu do celu, systematyczność w pracy, kompromisowość podczas współpracy w małym zespole

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 zna podstawowe metody rozwiązywania problemów programowania liniowego wykład, laboratorium, projekt indywidualny sprawdzian pisemny, sprawozdanie z projektu K_U01++
P6S_UW
02 potrafi rozwiązywać zadanie transportowe sformułowane w ujęciu programu liniowego wykład, laboratorium, projekt indywidualny sprawdzian pisemny, sprawozdanie z projektu K_U01++
K_K02++
P6S_KK
P6S_KO
P6S_UU
P6S_UW
03 potrafi rozwiązywać popularne zagadnienia optymalizacyjne w skierowanym grafie ważonym (w sieci) wykład, laboratorium, projekt indywidualny sprawdzian pisemny, sprawozdanie z projektu K_U01++
K_K02++
P6S_KK
P6S_KO
P6S_UU
P6S_UW
04 potrafi rozwiązywać gry dwuosobowe o sumie zerowej wykład, laboratorium, projekt indywidualny sprawdzian pisemny, sprawozdanie z projektu K_U01++
K_K02++
P6S_KK
P6S_KO
P6S_UU
P6S_UW
05 zna typowe problemy programowania dynamicznego wykład, laboratorium, projekt indywidualny sprawdzian pisemny, sprawozdanie z projektu K_U01++
P6S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
7 TK01 Badania operacyjne i pojęcie decyzji. Problem decyzyjny i jego model matematyczny, funkcja celu, warunki ograniczające. Zwyczajne programowanie liniowe. Postać standardowa problemu programowania liniowego. Zbiór rozwiązań dopuszczalnych. Metoda graficzna rozwiązywania zadania liniowego. Przypadki szczególne. W1, W2, L1, P MEK01
7 TK02 Rozwiązanie bazowe programu liniowego. Konstrukcja tabeli w metodzie simpleks. Zmienne wchodzące i wychodzące. Dwufazowa metoda simpleks. Dualizm w programowaniu liniowym. Zadanie dualne i jego cechy. Dualna metoda simpleks. W3, W4, L2, P MEK01
7 TK03 Całkowitoliczbowe i mieszane zagadnienie liniowe. Metoda podziału i ograniczeń (branch and bound) rozwiązywania problemu całkowitoliczbowego. Metoda cięć. W5, P MEK01
7 TK04 Problem transportowy, zagadnienie transportowe. Otwarty i zamknięty (zbilansowany i niezbilansowany) problem transportowy. Klasyczny algorytm transportowy. Metody wyznaczania początkowego rozwiązania dopuszczalnego: metoda kąta północno-zachodniego, metoda minimalnego elementu macierzy, metoda Vogla itp. Zasadniczy algorytm problemu transportowego - metoda potencjałów. W6, W7, L3, P MEK02
7 TK05 Problemy modelowane sieciami (grafami skierowanymi ważonymi). Problem optymalnego przydziału (algorytm węgierski), problem najkrótszych dróg, problem maksymalnego i najtańszego przepływu, problem minimalnego drzewa spinającego, problem komiwojażera. Sformułowanie wymienionych problemów jako zadań programowania liniowego. W8, W9, L4, L5, P MEK03
7 TK06 Modele matematyczne opisujące sytuacje konfliktowe. Podejmowanie decyzji w sytuacji sprzeczności interesów. Gry dwuosobowe o sumie zerowej. Tabela wypłat, punkt siodłowy, redukcja macierzy kosztów, strategie zdominowane, strategie czyste i mieszane. Gry z naturą. W10, L6, P MEK04
7 TK07 Programowanie liniowe z wieloma funkcjami celu (goal i goal integer programming) W11, L7, P MEK01
7 TK08 Programowanie dynamiczne: problem dyliżansu, problem plecakowy, problem planowania produkcji i zapasów magazynowych. Planowanie projektu metodą oceny i przeglądu PERT oraz metodą ścieżki krytycznej CPM. W12, L8, P MEK05

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 7) Godziny kontaktowe: 25.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 25.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 7) Przygotowanie do laboratorium: 7.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 8.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 30.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 7) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 20.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 7)
Zaliczenie (sem. 7)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Na podstawie kolokwium zaliczeniowego na ostatnim wykładzie.
Laboratorium Na podstawie aktywności na zajęciach, krótkich sprawdzianów oraz kilku sprawozdań.
Projekt/Seminarium Na podstawie opracowanego projektu (jego zapisu w formie dokumentu). Możliwa jest też forma prezentacji multimedialnej.
Ocena końcowa W równym stopniu zależy od ocen z wykładu, laboratorium i projektu. Każda z tych ocen pośrednich musi być nie mniejsza niż 3,0, aby zaliczyć ten moduł kształcenia.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : tak

Dostępne materiały : Własnoręcznie sporządzone notatki z wykładów i laboratoriów, oraz inne materiały w wersji papierowej.

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie