Główny cel kształcenia:
Celem kształcenia jest zapoznanie studentów z zanieczyszczeniem powietrza atmosferycznego oraz problematyką rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń w terenie i sposobami zmniejszenia emisji
Ogólne informacje o zajęciach:
Przedmiot na 5 semestrze
Materiały dydaktyczne:
Programy komputerowe do obliczeń rozprzestrzeniania się stężeń zanieczyszczeń
Inne:
Obowiązująca Ustawa i Rozporządzenia związane z ochroną powietrza atmosferycznego
1 | Krystek J;, praca zbiorowa | Ochrona środowiska dla inżynier,ow | PWN. | 2018 |
2 | Lewandowski W,M;, Aranowski R;, | Technologie ochrony środowiska w przemyśle i energetyce | PWN. | 2016 |
3 | Wielgosiński G;, Zarzycki R;, | Technologie i procesy ochrony powietrza | PWN. | 2018 |
4 | Dyduch Justyna | Handel uprawnieniami do emisji zanieczyszczeń powietrza. | Warszawa : Polskie Wydaw.Ekonom.,. | 2013 |
5 | Badyda Artur Jerzy i in. | Ochrona powietrza w teorii i praktyce T. 2 / pod red. Jana Konieczyńskiego ; | Zabrze : Inst. Podstaw Inżynierii Środowiska PAN,. | 2012 |
6 | Badyda Artur Jerzy i in. | Ochrona powietrza w teorii i praktyce T. 1 / pod red. Jana Konieczyńskiego ; | Zabrze : Inst.Podstaw Inżynierii Środowiska PAN,. | 2012 |
7 | Juda-Rezler Katarzyna | Uniwersalna funkcja celu dla zintegrowanych modeli oceny wpływu zanieczyszczeń powietrza na środowis | Warszawa : Ofic.Wydaw.Politech.Warsz., . | 2004 |
1 | Literatura taka sama jak do wykladów | - | -. | - |
1 | Kucowski J., Laudyn D., Przekwas M | Energetyka a ochrona środowiska | WNT Warszawa . | 1995 |
2 | Konieczyński J | Substancje zanieczyszczające emitowane podczas spalania węgla. Aspekt ekologiczny i ekonomiczny | II Konferencja Naukowo Techniczna –Ustroń . | 1997 |
Wymagania formalne:
student jest zarejestrowany na 5 semestr studiów
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
podstawowe zagadnienia z mechaniki płynów, techniki cieplnej i fizyki
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
umiejętność obsługi pakietu Office, rozumienie i znajomość definicji dotyczących zjawisk fizyko-chemicznych w powietrzu
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
wyobraźnia przestrzenna
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
MEK01 | Posiada wiedzę na temat jakości czystego powietrza atmosferycznego i zna zanieczyszczenia powstające w procesach spalania paliw. Ma klasyczną wiedzę z zakresu obliczeń emisji powstających zanieczyszczeń z procesów spalania oraz innych procesów technologicznych. | wykład, | zaliczenie cz. pisemna |
K-W35+++ K-U24+++ |
P6S-UW P6S-WG |
MEK02 | Posiada wiedzę o Ustawie i Aktach Prawnych związanych z ochroną powietrza. Ma wiedzę niezbędną do wykonania symulacji rozkładu stężeń zanieczyszczeń w osi wiatru w arkuszu kalkulacyjnym w aspekcie obowiązujących Rozporządzeń | wykład, | zaliczenie cz. pisemna |
K-U09+++ |
P6S-UO |
MEK03 | Ma wiedzę i zna metodykę obliczeń podstawowych wielkości. Rozumie znaczenie i zna symulacje komputerowe rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń wokół emitora profesjonalnym programem komputerowym | wykład | zaliczenie cz. pisemna |
K-U09+++ |
P6S-UO |
MEK04 | Potrafi interpretować uzyskane w formie graficznej i tekstowej obliczenia uzyskanych efektów symulacji komputerowej rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń, w odniesieniu do Rozporządzeń Ministra Środowiska w zakresie ochrony powietrza atmosferycznego | projekt indywidualny | prezentacja projektu, |
K-U07+++ K-U09+++ K-K05+++ |
P6S-KO P6S-UO P6S-UW |
MEK05 | Ma wiedzę i potrafi korzystać z programu komputerowego do obliczeń stężeń zanieczyszczeń w osi wiatru i potrafi określić wielkość zanieczyszczenia w odniesieniu do Rozporządzenia MŚ | projekt indywidualny, wykład | prezentacja projektu, zaliczenie cz. pisemna |
K-U09+++ K-K03+ K-K05+++ |
P6S-KO P6S-UO |
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
5 | TK01 | W01 | MEK01 | |
5 | TK02 | W02, W03, P | MEK02 | |
5 | TK03 | W04, W05 | MEK01 MEK04 | |
5 | TK04 | W06, | MEK02 | |
5 | TK05 | W07, P | MEK04 | |
5 | TK06 | W08,P | MEK04 | |
5 | TK07 | W09,W10, P | MEK03 | |
5 | TK08 | W011, P | MEK03 | |
5 | TK09 | W12 | MEK01 MEK02 | |
5 | TK10 | W13 | MEK01 MEK02 | |
5 | TK11 | W14,W15,P | MEK01 | |
5 | TK12 | W16, P | MEK02 MEK05 | |
5 | TK13 | W17, W18, P | MEK03 MEK04 | |
5 | TK14 | W19, P | MEK05 | |
5 | TK15 | W20, P | MEK04 | |
5 | TK16 | P20 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 5) | Przygotowanie do kolokwium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
20.00 godz./sem. |
Studiowanie zalecanej literatury:
5.00 godz./sem. |
Projekt/Seminarium (sem. 5) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
15.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
20.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
20.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 3.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 5) | |||
Zaliczenie (sem. 5) |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | kolokwium z wykladów |
Projekt/Seminarium | Obrona projektu wykonanego wg indywidualnych założeń |
Ocena końcowa | Ocena końcowa wyliczona ze wzoru : ocena końcowa = 50% ocena z kolokwium +50 %ocena z ćwiczeń, Warunek: każda ocena cząstkowa musi być pozytywna. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie