logo
Karta przedmiotu
logo

Uzdatnianie wody do celów energetycznych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2020/2021

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Energetyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Grupa raportowa 1-1, Grupa raportowa 1-2, Grupa raportowa 2-1, Grupa raportowa 2-2

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Oczyszczania i Ochrony Wód

Kod zajęć: 12508

Status zajęć: obowiazkowy dla programu z możliwością wyboru Grupa raportowa 1-1, Grupa raportowa 2-1

Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W20 L20 / 4 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr hab. inż. prof. PRz Dorota Papciak

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. Alicja Puszkarewicz

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie się z rodzajami, zapotrzebowaniem oraz i sposobami uzdatniania wody technologicznej. Znajomość nowoczesnych, efektywnych metod uzdatniania wód powierzchniowych i podziemnych przeznaczonych do celów energetycznych. Umiejętność realizowania procesów jednostkowych oraz prowadzenia badań technologicznych uzdatniania wody pod kątem jej przeznaczenia.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł zawiera informacje o uzdatnianiu i efektywnym wykorzystaniu wody przemysłowej do celów energetycznych.

Inne: Obowiązujące rozporządzenia i normy z zakresu uzdatniania wody

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Stańda J. Woda do kotłów parowych i obiegów chłodzących siłowni cieplnych, Wyd. N-T, Warszawa . 1992
2 Kozioł J., Stechman A., Przemysłowa woda chłodząca, Wyd, Pol. Śląskiej, Gliwice. 2007
3 Praca zbiorowa Uzdatnianie wody Projprzem EKO, Bydgoszcz. 2000
4 Gomółkowie B. i E Technologia wód przemysłowych z ćwiczeniami Wyd. Politechniki Wrocławskiej, . 1994
5 Gawroński Roman Procesy oczyszczanie cieczy, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, . 1996
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Puszkarewicz A., Kaleta J. Uzdatnianie wody do celów specjalnych Wyd. P.Rz.. 2013

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Czynny udział w wykładach i ćwiczeniach laboratoryjnych

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza podstawowa z przedmiotów: chemia, ochrona środowiska

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność wykonywania podstawowych czynności laboratoryjnych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność nawiązywania poprawnych relacji z innymi osobami, efektywne wspólne pokonywanie pojawiających się problemów

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna przeznaczenie i możliwości efektywnego wykorzystania wód technologicznych oraz podstawowe wymagania i procesy jednostkowe ich uzdatniania. wykład zaliczenie cz. pisemna K_W31+
K_K05+
P6S_KO
P6S_WG
02 Potrafi wykorzystać metody obliczeniowe, eksperymentalne i analityczne do formułowania i rozwiązywania problemów w zakresie technologii uzdatniania wody o charakterze specjalistycznym wykład, laboratorium kolokwium, sprawozdanie K_U05+
P6S_UK
03 Potrafi opracować koncepcję uzdatniania wody do wybranych celów i przeprowadzić badania technologiczne laboratorium sprawozdanie K_U22++
P6S_UW
04 Ma wiedzę o uzdatnianiu wody do wybranych celów wykład zaliczenie cz. pisemna K_W31++
P6S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Klasyfikacja zanieczyszczeń w wodzie przemysłowej. Rodzaje i przeznaczenie wody w zakładach energetycznych. Charakterystyka obiegów ciepłowniczych, kotlowych, chłodzących. Wymagania stawiane wodom obiegowym. Charakterystyka i zapobieganie korozji i kamieniu kotłowemu. Urządzenia i technologia uzdatniania wody obiegowej i technologicznej. W01-9 MEK01 MEK04
6 TK02 1. Dechloracja i odtlenianie wody 2. Jonitowe zmiękczanie wody 3. Dekarbonizacja wody 4. Demineralizacja wody L1-4 MEK02 MEK03
6 TK03 Wysokoefektywne procesy jednostkowe uzdatniania wody. Flotacja. Wysokoefektywne metody odżelaziania i odmanganiania Jonitowe uzdatnianie wody. Procesy strąceniowe w uzdatnianiu wody. Procesy membranowe. Procesy utleniania w oczyszczaniu wody. W10-20 MEK01

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 20.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 20.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 6) Przygotowanie do laboratorium: 2.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 20.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 6) Przygotowanie do zaliczenia: 10.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Ocena z kolokwium
Laboratorium wykonanie ćwiczeń, oddanie sprawozdań, test pisemny
Ocena końcowa 0,6 x ocena z kolokwium pisemnego + 0,4 x ocena z laboratorium

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie