Główny cel kształcenia:
Głównym celem kształcenia realizowanego w ramach modułu jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy dotyczącej metod i narzędzi stosowanych do projektowania i programowej realizacji typowych układów sterowania logicznego oraz regulacji automatycznej z uwzględnieniem, w elementarnym zakresie, umiejętności programowania przemysłowych sterowników automatyki
Ogólne informacje o zajęciach:
Moduł jest prowadzony na 3 semestrze studiów inżynierskich na kierunku Energetyka
Materiały dydaktyczne:
treść wykładów, materiały do ćwiczeń laboratoryjnych
1 | J. Kasprzyk | Programowanie sterowników przemysłowych | WNT. | 2006 |
2 | L. Trybus | Teoria sterowania | Oficyna Wyd. Politechniki Rzeszowskiej. | 2005 |
1 | - | jak przy zajęciach wykładowych | -. | - |
2 | - | Beckhoff Information System | infosys.beckhoff.com., . | - |
Wymagania formalne:
Rejestracja na 4 semestr studiów
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Podstawowa wiedza z matematyki i fizyki, podstawowa znajomość równań różniczkowych
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Podstawowa umiejętność obsługi komputera
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Podstawowa umiejętność współpracy w zespole
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
MEK01 | Zna podstawowe pojęcia, aktualne trendy rozwojowe oraz typowe metody, narzędzia i urządzenia stosowane w projektowaniu, realizacji i analizie układów sterowania logicznego i regulacji automatycznej | wykład problemowy, laboratorium problemowe | egzamin cz. pisemna, zaliczenie cz. pisemna |
K-W42++ |
P6S-WG |
MEK02 | Potrafi konfigurować i programować, zgodnie z wytycznymi normy IEC 61131-3, przemysłowe sterowniki automatyki, w zakresie elementarnym | laboratorium problemowe, wykład problemowy | zaliczenie cz. praktyczna |
K-U13++ |
P6S-UW |
MEK03 | Projektuje oraz realizuje praktycznie, za pomocą wybranych języków programowania zgodnych z normą IEC 61131-3, elementarne układy sterowania logicznego | laboratorium problemowe, wykład problemowy | zaliczenie cz. praktyczna, egzamin cz. pisemna |
K-U01+ K-K01++ |
P6S-KO P6S-UU |
MEK04 | Potrafi dobrać, na podstawie wyników eksperymentu identyfikacyjnego, transmitancyjny model matematyczny obiektu regulacji oraz regulator PID dla typowego zadania i obiektu regulacji | laboratorium problemowe, wykład problemowy | zaliczenie cz. praktyczna, egzamin cz. pisemna |
K-U13++ |
P6S-UW |
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
4 | TK01 | W01,W02,L01 | MEK01 | |
4 | TK02 | W03,W04,L02,L03 | MEK02 | |
4 | TK03 | W05,W06,L04 | MEK03 | |
4 | TK04 | W07,W08,L05 | MEK03 | |
4 | TK05 | W09,W10,L06 | MEK04 | |
4 | TK06 | W11-W15,L07 | MEK04 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 4) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
|
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 4) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
||
Laboratorium (sem. 4) | Przygotowanie do laboratorium:
12.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
10.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 4) | |||
Egzamin (sem. 4) | Przygotowanie do egzaminu:
10.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Egzamin pisemny |
Ćwiczenia/Lektorat | Zaliczenie pisemne |
Laboratorium | Zaliczenie praktyczne i pisemne |
Ocena końcowa | Ocena końcowa = 0.5 oceny z egzaminu + 0.3 oceny z zaliczenia ćwiczeń + 0.2 oceny z zaliczenia lab. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | Z. Świder | Nastawy regulatora kursu dla autopilota statku | 2024 |
2 | A. Bożek; Z. Świder; L. Trybus | Consistent Design of PID Controllers for Time-Delay Plants | 2023 |
3 | A. Stec; Z. Świder; L. Trybus | Consistent design of PID controllers for an autopilot | 2023 |
4 | A. Stec; Z. Świder; L. Trybus | Jednolite projektowanie regulatorów kursu i ścieżki dla autopilota statku | 2023 |
5 | Z. Świder | Prototyp kaskadowego autopilota okrętowego zaimplementowany w środowisku CPDev | 2023 |
6 | Z. Świder | Implementation of the Ship’s Autopilot in the CPDev Environment | 2022 |
7 | Z. Świder | Prototyp zaawansowanego autopilota okrętowego zaimplementowany w środowisku CPDev | 2021 |
8 | D. Rzońca; J. Sadolewski; A. Stec; Z. Świder; B. Trybus; L. Trybus | Implementacja środowiska inżynierskiego na przykładzie pakietu CPDev | 2020 |
9 | D. Rzońca; J. Sadolewski; A. Stec; Z. Świder; B. Trybus; L. Trybus | Ship Autopilot Software – A Case Study | 2020 |
10 | Z. Świder | Edytory graficzne języków LD i FBD w pakiecie CPDev | 2020 |
11 | Z. Świder | Wybrane zastosowania metod informatyki w automatyce i robotyce | 2020 |