logo
Karta przedmiotu
logo

Marketing międzynarodowy

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania

Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie

Obszar kształcenia: nauki społeczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: 1F - Zarządzanie finansami, 2J - Zarządzanie jakością, 3M - Nowoczesny marketing, 4P - Zarządzanie projektami, 5N - Zarządzanie międzynarodowe

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: licencjat

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Marketingu

Kod zajęć: 1247

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności 5N - Zarządzanie międzynarodowe

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W15 C15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: prof. dr hab. Oleksandr Gugnin

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr hab. prof. PRz Lucyna Witek

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Nabycie wiedzy z zakresu podstawowych pojęć związanych z marketingiem międzynarodowym i z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa na rynkach zagranicznych, kształcenie umiejętności wykorzystania posiadanej wiedzy do rozwiązywania problemów przedsiębiorstwa związanych z działalnością marketingową na rynkach zagranicznych

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł kształcenia obejmuje istotę i proces marketingu międzynarodowego oraz charakterystykę determinant działań marketingowych i strategii marketingowych na rynkach zagranicznych

Materiały dydaktyczne: Grzegorczyk W., Szymańska K., Strategie marketingowe polskich przedsiębiorstw na rynkach zagranicznych : studia przypadków, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź , 2018

Inne: https://docplayer.pl/49901979-Marketing-miedzynarodowy.html

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Grzegorczyk W. Marketing na rynku międzynarodowym Wolters Kluwer Polska, Warszawa. 2013
2 Duliniec E. Marketing międzynarodowy PWE, Warszawa. 2009
3 Wiktor J., Oczkowska R., Żbikowska A. Marketing międzynarodowy. Zarys problematyki PWE, Warszawa. 2008
4 Pietrasieński P. Międzynarodowe strategie marketingowe PWE, Warszawa. 2005
5 Pazio N.M. Marketing na rynkach międzynarodowych Ofic.Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa . 2016
6 Fonfara K. (red.) Marketing międzynarodowy : współczesne trendy i praktyka PWN, Warszawa . 2014
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Adamczyk J., Witek L. Marketing międzynarodowy Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. 2008
2 Gugnin A., Wożny A. Marketing w kontekście internacjonalizacji przedsiębiorstw Wyd. Indygo, Rzeszów. 2014
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Wiktor J.W., Chlipała P. Strategie marketingowe polskich przedsiębiorstw na rynkach międzynarodowych PWE, Warszawa. 2012

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zakończenie kursu w zakresie modułów: marketing, badania marketingowe, postępowanie nabywców,historia gospodarcza.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Zna makroekonomiczne podstawy rozwoju gospodarki rynkowej, zasady kreowania strategii marketingowych przedsiębiorstw.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność rozumienia istoty i elementów marketingu-mix na rynkach zagranicznych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Ma świadomość ciągłego doskonalenia wiedzy społeczno-ekonomicznej.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna istotę marketingu międzynarodowego i potrafi scharakteryzować determinanty działań marketingowych na rynku międzynarodowym wykład/wykład problemowy, ćwiczenia/ćwiczenia problemowe, studium przypadku zaliczenie cz. pisemna K_W01++
K_U04++
P6S_UW
P6S_WG
02 Potrafi scharakteryzować podstawowe strategie wejścia na rynki zagraniczne; wykład/ wykład problemowy, ćwiczenia/ćwiczenia problemowe,studium przypadku kolokwium, zaliczenie cz. pisemna K_U01+++
K_K04++
P6S_KR
P6S_UW
03 Potrafi scharakteryzować podstawowe strategie marketingowe stosowane na rynku międzynarodowym; wykład/wykład problemowy, ćwiczenia/ćwiczenia problemowe, analizowanie studium przypadku zaliczenie cz. pisemna K_K01+++
P6S_KK
04 posiada umiejętność praktycznego stosowania zasad marketingu na zróżnicowanych rynkach zagranicznych wykład/wykład interaktywny, dyskusja, ćwiczenia/ćwiczenia problemowe, analiza studium przypadku zaliczenie cz.pisemna K_U04++
K_K01++
P6S_KK
P6S_UW
05 Rozumie potrzebę kształtowania własnej wiedzy na poziomie aktualnego rozwoju teorii i praktyki marketingu; wykład/wykład problemowy, ćwiczenia/ćwiczenia problemowe zaliczenie cz. pisemna K_K01++
P6S_KK

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Biznes i marketing międzynarodowy. Przyczyny i fazy internacjonalizacji oraz jej konsekwencje dla marketingu. Orientacje międzynarodowe przedsiębiorstw. W01-W02, C01-C02 MEK01 MEK03 MEK05
5 TK02 Międzynarodowe otoczenie przedsiębiorstw i jego wpływ na działania marketingowe. Problemy analizy międzynarodowego otoczenia marketingu. Wpływ kultury na działania marketingowe. W03-W06, C03-C04 MEK01 MEK05
5 TK03 Strategie wejścia na rynki zagraniczne. Strategie eksportowe. Strategie kontraktowe. Badania marketingowe na rynkach zagranicznych. W07-W9, C05-C06 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
5 TK04 Kształtowanie produktu na rynku międzynarodowym. Polityka cenowa i strategia dystrybucji na rynku międzynarodowym. Promocja i jej uwarunkowania na rynku międzynarodowym. W10-W13, C07-C14 MEK03 MEK04 MEK05
5 TK05 Korzyści i ryzyka działalności przedsiębiorstw na rynkach zagranicznych. Kierunki rozwoju marketingu międzynarodowego. Marketing globalny. W14-W15, C15 MEK01 MEK03 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 4.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 5) Przygotowanie do ćwiczeń: 6.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 4.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 2.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5) Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 5) Zaliczenie ustne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Zaliczenie w formie pisemnej.
Ćwiczenia/Lektorat Zaliczenie w formie pisemnej, aktywność na zajęciach
Ocena końcowa Ocena z zaliczenia i aktywności na zajęciach

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 W. Kuźniar; L. Witek Green Purchase Behaviour Gap: The Effect of Past Behaviour on Green Food Product Purchase Intentions among Individual Consumers 2024
2 A. Andrejovska; A. Korombel; W. Kuźniar; L. Witek Green marketing: perceived green purchase control and its role in explaining green purchase intentions: the emerging market perspectiv 2023
3 G. Kędzia; I. Staniec; L. Witek Towards sustainable purchase: the effect of social responsibility, innovativeness and knowledge of natural cosmetics purchasing consumers’ intentions 2023
4 K. Chudy-Laskowska; B. Kusz; D. Kusz; P. Ostyńska; A. Walenia; L. Witek The Effect of COVID-19 on Food Consumers’ Channel Purchasing Behaviors: An Empirical Study from Poland 2023
5 L. Witek Ekoetykietowanie i jego rola w rozwoju zachowań nabywczych na rynku produktów ekologicznych 2021
6 L. Witek Niespójność między postawami a zachowaniem nabywców na rynku produktów ekologicznych 2021
7 L. Witek Winiarstwo organiczne 2021
8 W. Kuźniar; L. Witek Green Purchase Behavior: The Effectiveness of Sociodemographic Variables for Explaining Green Purchases in Emerging Market 2021
9 W. Kuźniar; T. Surmacz; B. Wierzbiński; L. Witek The Role of the Ecological Awareness and the Influence on Food Preferences in Shaping Pro-Ecological Behavior of Young Consumers 2021
10 L. Witek Green Marketing: The Environmentally-Friendly Attributes of Products and Decision to Purchase 2020
11 K. Szalonka; L. Witek Ocena satysfakcji pracowników handlu detalicznego w kontekście koncepcji Work-Life Balance 2019
12 L. Witek Attitude-Behaviour Gap Among Polish Consumers Regarding Green Purchases 2019
13 L. Witek Zachowania nabywców wobec produktów ekologicznych: determinanty, model i implikacje dla marketingu 2019