logo
Karta przedmiotu
logo

Budownictwo energoefektywne

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2022/2023

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Energetyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Przedmioty wybieralne

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Budownictwa Ogólnego

Kod zajęć: 12469

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 7 / W30 L15 P30 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Michał Musiał

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest: poznanie i zrozumienie zasad kształtowania budynków energoefektywnych, nabycie umiejętności projektowania i wyposażania takich budynków w innowacyjne technologie energooszczędne.

Ogólne informacje o zajęciach: Zapoznanie się z zagadnieniami wpływającymi na zużycie energii obiektu budowlanego. Poznanie innowacyjnych technologii w zakresie realizacji i modernizacji obiektów energooszczędnych i pasywnych. Umiejętność dokonania oceny energetycznej budynku i możliwości jego termomodernizacji zgodnie z wymaganiami technicznymi.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Lewandowski W. Proekologiczne odnawialne źródła energii. WNT Warszawa .. 2010
2 Wnuk R. Budowa domu pasywnego w praktyce. Przewodnik budowlany.. 2006
3 Feist W. Podstawy budownictwa pasywnego. Polski Instytut Budownictwa Państwowego Gdańsk ..
4 Pluta Z. Słoneczne instalacje energetyczne. Politechnika Warszawska, Warszawa. 2003
5 Smolec W. Fototermiczna konwersja energii słonecznej. PWN, Warszawa. 2000.
6 Lichołai L., Praca zbiorowa: Budownictwo ogólne, tom 3, Elementy budynków, podstawy projektowania. Arkady, Warszawa . 2008.
7 Kurtz K., Gawin D. Ochrona cieplna budynków w polskich przepisach normalizacyjnych i prawnych PWSBiA, Warszawa. 2007.
8 Starakiewicz A., Szyszka J.: Fizyka budowli w zadaniach. Ofic.Wydaw. PRz., Rzeszów . 2009.
9 Dyrektywa Europejska 2002/91/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie charakterystyki energetycznej budynków. z dnia 16 grudnia 2002 r.,.
10 Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 27 lutego 2015 r., w sprawie metodologii obliczania charakterystyki energetycznej budynku lub części ... Dz. U. poz.376, z dnia 18 marca 2015 r.. 2015
11 Sowa J.,Praca zbiorowa: Budyni o niemal zerowymzużyciu enegii Politechnika Warszawska. 2017
12 Kaliszuk-Wietecka A. Budownictwo zrównoważone PWN, Warszawa. 2017
13 Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa Poradnik w zakresie poprawy charakterystyki energetycznej budynków Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. 2016
14 Chwieduk D. Energetyka słoneczna budynku Arkady. 2011
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 PN – EN ISO 6946 Komponenty budowlane i elementy budynku. Opór cieplny i współczynnik przenikania ciepła. Metoda obl .
2 PN – EN 12831:2006 Instalacje ogrzewcze w budynkach. Metoda obliczania projektowego obciążenia cieplnego. .
3 PN – EN ISO 14683:2008 Mostki cieplne w budynkach. Liniowy współczynnik przenikania ciepła. Metody uproszczone i wartości .
4 PN-EN ISO 10077-1 Właściwości cieplne okien, drzwi i żaluzji. Obliczanie współczynnika przenikania ciepła. Metoda u .
5 PN-EN ISO 13370 Właściwości cieplne budynków. Wymiana ciepła przez grunt. Metody obliczania. .
6 PN – 83/B 03430 Wentylacja w budynkach mieszkalnych, zamieszkania zbiorowego i użyteczności publicznej. Wymagania. .
7 PN-EN ISO 13790 Cieplne właściwości użytkowe budynków. Obliczanie zużycia energii do ogrzewania .

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Ukończony kurs podstawowy z zakresu wymiany ciepła i masy, konwersji energii słonecznej

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza z wymiany ciepła i masy oraz odnawialnych źródeł energii

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność samodzielnego korzystania z norm przedmiotowych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność pracy samodzielnej oraz w grupach.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna podstawowe akty prawne dotyczące energooszczędności w budownictwie. wykłady, projekty test pisemny, obserwacja wykonawstwa projektu K_W14++
P6S_WG
02 Zna podstawowe zasady projektowania budynków energoefektywnych oraz możliwości wykorzystania niekonwencjonalnych źródeł energii w budownictwie. wykłady, projekty test pisemny, K_W14+
K_U08+
P6S_UW
P6S_WG
03 Potrafi zaprojektować budynek energoefektywny z wykorzystaniem niekonwencjonalnych źródeł energii. projekty oddanie prawidłowo wykonanego projektu według indywidualnych założeń K_U08+
P6S_UW
04 Potrafi przeprowadzić analizę charakterystyki energetycznej budynku oraz obliczyć efektywność zrealizowanych usprawnień energooszczędnych budynku. projekty oddanie prawidłowo wykonanego projektu według indywidualnych założeń K_U08+
K_K05+
P6S_KO
P6S_UW
05 Potrafi samodzielnie formułować opinie, ma świadomość konieczności samokształcenia Projekty oddanie prawidłowo wykonanego projektu według indywidualnych założeń K_K05++
P6S_KO
06 Potrafi wykonać obliczenia i pomiary współczynników przenikania ciepła różnych przegród budowlanych. Potrafi wykonać obliczenia cieplno-wilgotnościowe przegród budowlanych oraz wykonać badania laboratoryjne w tym zakresie. laboratorium obserwacja wykonawstwa, raport pisemny K_U08+
K_K05+
P6S_KO
P6S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
7 TK01 Wiadomości wstępne: źródła energii i ich zużycie, rozwój zrównoważony. Wybrane zagadnienia z Dyrektyw Europejskich, Ustaw Krajowych oraz Warunków Technicznych (jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie), dotyczące oszczędności energii zużywanej w budynkach. W01-06 MEK01
7 TK02 Metodologia obliczania charakterystyki energetycznej budynku. Obliczanie zapotrzebowania energii do ogrzewania i wentylacji oraz przygotowania ciepłej wody użytkowej. Kształtowanie bilansu ciepła budynku. Struktura strat ciepła. Zasady projektowania budynków o niskim zużyciu energii. W07-18 MEK02 MEK03
7 TK03 Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii w budownictwie. Aktywne i bierne systemy heliogrzewcze, ogniwa fotowoltaiczne, pompy ciepła, gruntowe wymienniki ciepła. Energoefektywne urządzenia i instalacje stosowane w budynkach. Technologie wznoszenia budynków energoefektywnych. Energooszczędne materiały konstrukcyjne, izolacyjne i wykończeniowe. W19-30 MEK03 MEK04
7 TK04 Projekt energoefektywnego budynku jednorodzinnego. Przygotowanie danych do obliczeń, stan istniejący przegród budowlanych. Obliczenia współczynników przenikania ciepła przegród budynku wyznaczających strefę ogrzewaną oraz współczynników strat ciepła przez przenikanie i wentylację. Obliczanie zysków i strat ciepła dla budynku. Obliczanie zapotrzebowania budynku na energię użytkową do ogrzewania i wentylacji. Obliczanie zapotrzebowania na energię użytkową do przygotowania ciepłej wody. Obliczanie rocznego zapotrzebowania budynku na energię użytkową, końcową i pierwotną. P01-10 MEK01 MEK02 MEK03 MEK05 MEK06
7 TK05 Opis wariantu termorenowacji budynku. Wykonanie obliczeń jw. po termorenowacji budynku. Porównanie wskaźników EU, EK i EP przed i po termorenowacji. Analiza energetyczna przedsięwzięć termorenowacyjnych. P11-15 MEK03 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 7) Przygotowanie do kolokwium: 1.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 1.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 1.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 7) Przygotowanie do laboratorium: 1.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 1.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 1.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 7) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 1.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 2.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 1.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 7) Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 7) Przygotowanie do zaliczenia: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Warunkiem zaliczenia jest pozytywna ocena z kolokwium i obecności na wykładach. Ocena z wykładów (Ow) jest oceną z kolokwium pomniejszona o nieusprawiedliwione nieobecności na wykładach - (liczba nieobecności/liczba wykładów)*0,5.
Laboratorium Wykonanie i zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych oraz sprawozdań z ćwiczeń. Ocena z laboratorium (OL).
Projekt/Seminarium Oddanie poprawnie wykonanego projektu wg indywidualnych założeń. Ocena z projektów (Op).
Ocena końcowa Ok = 0,25 ∙ Ow + 0,25 ∙ OL + 0,5 ∙ Op . Średnia ważona: 0,5 ocena z projektów + 0,25 ocena z kolokwium z wykładów + 0,25 ocena z laboratorium.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 L. Lichołai; M. Musiał Multi-Faceted Analysis of Phase-Change Composite Intended for Autonomous Buildings 2024
2 M. Bodog; M. Kida; P. Koszelnik; M. Musiał; H. Pizzo; K. Pochwat; W. Strojny; S. Ziembowicz Modeling of microplastics degradation in aquatic environments using an experimental plan 2024
3 T. Galek; P. Koszelnik; M. Musiał; A. Pękala Trace Elements Anomalous Concentrations in Building Materials—The Impact of Secondary Mineralisation Processes 2024
4 D. Katunský; L. Lichołai; M. Musiał Modern Thermal Energy Storage Systems Dedicated to Autonomous Buildings 2023
5 L. Lichołai; M. Musiał; A. Pękala Analysis of the Thermal Performance of Isothermal Composite Heat Accumulators Containing Organic Phase-Change Material 2023
6 M. Musiał; A. Pękala Functioning of Heat Accumulating Composites of Carbon Recyclate and Phase Change Material 2022
7 T. Galek; M. Musiał; A. Pękala Pyritization in Stone-Building Materials Modeling of Geochemical Interaction 2022
8 L. Lichołai; M. Musiał The Impact of a Mobile Shading System and a Phase-Change Heat Store on the Thermal Functioning of a Transparent Building Partition 2021
9 M. Kaczmarzyk; M. Musiał Parametric Study of a Lunar Base Power Systems 2021
10 M. Musiał Materiał zmiennofazowy i sposób wytwarzania materiału zmiennofazowego 2021
11 M. Musiał; A. Pękala Modelling the Leachability of Strontium and Barium from Stone Building Materials 2021
12 L. Lichołai; M. Musiał Experimental Analysis of the Function of a Window with a Phase Change Heat Accumulator 2020
13 M. Musiał Experimental and Numerical Analysis of the Energy Efficiency of Transparent Partitions with a Thermal Storage Unit 2020
14 M. Kaczmarzyk; M. Musiał; G. Piątkowski Preliminary assessment of a flat roof radiation on radiative heat gains of nearby windows – a case study 2019
15 M. Musiał Untersuchung des Einflusses der Geometrie von  PCM-Elementen auf ihre Wärmespeichereffizienz 2019