Główny cel kształcenia:
Uzyskanie podstawowej wiedzy i umiejętności z zakresu chemii ogólnej, analitycznej i środowiska niezbędnych do zrozumienia podstawowych zjawisk i procesów fizykochemicznych zachodzących w środowisku oraz wykonywania podstawowych analiz parametrów charakteryzujących poziom jego zanieczyszczenia.
Ogólne informacje o zajęciach:
Przedmiot realizowany jest na pierwszym semestrze studiów pierwszego stopnia i obejmuje 30 godzin wykładu i 30 godzin laboratorium.
1 | Szperliński Z. | Chemia w ochronie i inżynierii środowiska. Cz I i II. | Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa.. | 2002 |
2 | Minczewski J., Marczenko Z. | Chemia analityczna. t. II. Chemiczne metody analizy ilościowej. | Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.. | 2011 |
3 | Kociołek-Balawejder E., Stanisławska E. | Chemia środowiska | Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.. | 2012 |
4 | Kiedryńska L., Papciak D., Granops M. | Chemia Sanitarna. | Wydawnictwo SGGW, Warszawa.. | 2006 |
5 | van Loon G.W., Duffy S.J. | Chemia środowiska. | Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.. | 2007 |
6 | Juda-Rezler K. | Oddziaływanie zanieczyszczeń powietrza na środowisko. | Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. Warszawa.. | 2006 |
1 | Koszelnik P., Czerwieniec E., Gruca-Rokosz R. | Chemia sanitarna z elementami chemii analitycznej. | Skrypt PRz.. | 2012 |
1 | Obowiązujące Rozporządzenia Ministra Środowiska i Ministra Zdrowia dotyczące oceny jakości wody. | - | -. | - |
Wymagania formalne:
Rejestracja na pierwszy rok studiów pierwszego stopnia na kierunku Energetyka.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Znajomość chemii i matematyki na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność zapisania podstawowych równań reakcji chemicznych. Umiejętność wykonywania podstawowych obliczeń chemicznych.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Umiejętność pracy w grupie.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
MEK01 | Ma wiedzę z podstaw chemii ogólnej umożliwiającą zrozumienie podstawowych zjawisk i procesów fizykochemicznych zachodzących w środowisku. Posiada podstawową wiedzę z zakresu chemicznych metod analizy ilościowej, w tym z wykorzystaniem spektrofotometrii VIS. | wykład | kolokwium, zaliczenie cz. pisemna |
K-W03++ |
P6S-WG |
MEK02 | Posiada podstawową wiedzę w zakresie naturalnego składu chemicznego atmosfery, hydrosfery i litosfery, zanieczyszczeń środowiska związanych z zakłóceniem równowagi środowiskowej poprzez działalność człowieka. Zna podstawowe procesy fizykochemiczne zachodzące w tych sferach środowiska. | wykład | kolokwium, zaliczenie cz. pisemna |
K-W03++ |
P6S-WG |
MEK03 | Potrafi posługiwać się podstawowymi technikami laboratoryjnymi, przeprowadzać proste eksperymenty chemiczne i interpretować wyniki. Potrafi wykonać podstawowe oznaczenia wybranych wskaźników zanieczyszczeń w analizie wody, interpretować wyniki i wyciągnąć poprawny wniosek. Potrafi wymienić źródła pochodzenia i scharakteryzować naturalne i antropogeniczne substancje występujące w środowisku wodnym. | laboratorium | obserwacja wykonawstwa, raport pisemny, kolokwium |
K-U01+ |
P6S-UU |
MEK04 | Potrafi pracować w zespole i ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane ćwiczenia oraz bezpieczeństwo własne i pozostałych osób w grupie. | laboratorium | obserwacja wykonawstwa |
K-K02++ |
P6S-KO |
MEK05 | Potrafi pracować samodzielnie mając świadomość konieczności aktualizowania wiedzy w zakresie zagrożeń dla środowiska związanych z działalnością człowieka. | laboratorium | raport pisemny, zaliczenie cz. pisemna |
K-K01+ |
P6S-KO P6S-UU |
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
1 | TK01 | W01-W15 | MEK01 MEK02 MEK05 | |
1 | TK02 | L01-L15 | MEK03 MEK04 MEK05 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 1) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
||
Laboratorium (sem. 1) | Przygotowanie do kolokwium:
12.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
4.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 1) | Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
||
Zaliczenie (sem. 1) | Przygotowanie do zaliczenia:
10.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
1.00 godz./sem. Zaliczenie ustne: 2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Zaliczenie pisemne. |
Laboratorium | Wykonanie wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych i oddanie poprawnie opracowanych sprawozdań. Zaliczenie kolokwium. |
Ocena końcowa | Ocena końcowa = ocena z zaliczenia pisemnego x 0,6 + ocena z laboratorium x 0,4. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | L. Bartoszek | The effect of natural organic matter (NOM) on the distribution and resources of mobile phosphorus in the bottom sediments of small retention reservoirs | 2023 |
2 | L. Bartoszek; M. Chutkowski; P. Koszelnik; M. Miąsik | The influence of the physico-chemical composition of bottom sediments on their sorption capacity in relation to phosphates | 2023 |
3 | L. Bartoszek; M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz | A new concept to forecast the process of suspended sediment accumulation in the bottom sediment of small reservoirs | 2023 |
4 | L. Bartoszek; M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz | Ekoinnowacyjność Jeziora Tarnobrzeskiego | 2023 |
5 | L. Bartoszek; M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz; O. Omonov | Rekultywacja terenów pogórniczych – studium przypadku Jeziora Tarnobrzeskiego | 2023 |
6 | L. Bartoszek; J. Czarnota; R. Gruca-Rokosz; A. Pękala | Heavy Metal Accumulation in Sediments of Small Retention Reservoirs—Ecological Risk and the Impact of Humic Substances Distribution | 2022 |
7 | L. Bartoszek; M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz | Significance of organic matter in the process of aggregation of suspended sediments in retention reservoirs | 2022 |
8 | L. Bartoszek; M. Cieśla | Pułapka sedymentacyjna | 2021 |
9 | L. Bartoszek; M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz | Characteristics and origin of suspended matter in a small reservoir in Poland | 2020 |
10 | L. Bartoszek; M. Cieśla; R. Gruca-Rokosz | The connection between a suspended sediments and reservoir siltation: empirical analysis in the Maziarnia Reservoir, Poland | 2020 |
11 | L. Bartoszek; P. Koszelnik; M. Miąsik | Trophic degradation predispositions and intensity in a high-flow, silted reservoir | 2020 |
12 | L. Bartoszek; R. Gruca-Rokosz; A. Pękala; D. Szal | Isotopic evidence for vertical diversification of methane production pathways in freshwater sediments of Nielisz reservoir (Poland) | 2020 |