logo
Karta przedmiotu
logo

Nauka o organizacji

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania

Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie

Obszar kształcenia: nauki społeczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: 1F - Zarządzanie finansami, 2J - Zarządzanie jakością, 3M - Nowoczesny marketing, 4P - Zarządzanie projektami, 5N - Zarządzanie międzynarodowe

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: licencjat

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Przedsiębiorczości, Zarządzania i Ekoinnowacyjności

Kod zajęć: 1236

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 C15 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. prof. PRz Teresa Piecuch

Terminy konsultacji koordynatora: na stronie domowej pracownika

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Rozumienie zasad funkcjonowania współczesnych organizacji w turbulentnych warunkach otoczenia.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł zawiera charakterystykę różnorodnych organizacji funkcjonujących w warunkach turbulentnego otoczenia. Różnorodność i złożoność współczesnych organizacji wymaga podejścia interdyscyplinarnego, dlatego że problemy związane z ich funkcjonowaniem są bardzo różnorodne.

Materiały dydaktyczne: Prezentacje z wykładów i przygotowywane przez studentów, ustawa o swobodzie działalności gospodarczej

Inne: artykuły z bieżących czasopism

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 B. Kożuch Nauka o organizacji CeDeWu, Warszawa . 2018
2 S. Marek, M. Białasiewicz (red.) Podstawy nauki o organizacji PWE, Warszawa. 2011
3 A. Wasiluk (red.) Nowoczesne podejście do zarządzania organizacjami Difin, Warszawa. 2010
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 B. Kożuch Nauka o organizacji Wyd. CeDeWu, Warszawa. 2018
2 D. Latusek-Jurczak, T. Olejniczak, W. Piotrowski (red.) Teoria organizacji: nauka dla praktyki Wydaw. Poltext. 2018
Literatura do samodzielnego studiowania
1 B. Kożuch Nauka o organizacji Wyd. CeDeWu, Warszawa. 2018

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zgodne z regulaminem studiów Prz

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada podstawową wiedzę na temat funkcjonowania współczesnych organizacji, zasad zarządzania nimi, wpływie organizacji na otoczenie i otoczenia na organizacje.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student potrafi prawidłowo interpretować warunki funkcjonowania organizacji w otoczeniu, formułować wnioski dotyczące wpływu różnych aspektów na funkcjonowanie organizacji.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student potrafi współpracować w grupie, rozumie potrzebę poszerzania własnej wiedzy i umiejętności.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna cechy, funkcje oraz różnorodne modele organizacji. Ma świadomość znaczenia różnego rodzaju celów, potrafi je formułować, potrafi dobrać różne metody realizacji celów. Zna drzewo celów i drzewo problemów i potrafi je zastosować w praktyce. Zna cykl działania zorganizowanego, potrafi go wykorzystać. wykład/wykład problemowy, wykład multimedialny ćwiczenia/ćwiczenia problemowe, samodzielne prezentacje studentów, obserwacja wykonawstwa egzamin pisemny K_W01++
K_W08++
K_K02++
P6S_KO
P6S_WG
P6S_WK
02 Potrafi wyjaśnić genezę nauki i jej związek z innymi dyscyplinami. Zna cele i funkcje nauki, metody wykorzystywane w nauce. Zna typologie organizacji, różnorodne teorie odnoszące się do organizacji. wykład/wykład informacyjny egzamin pisemny K_W01++
K_U01+
P6S_UW
P6S_WG
03 Potrafi wykazać związek organizacji z otoczeniem. Zna wewnętrzne i zewnętrzne uwarunkowania funkcjonowania różnorodnych organizacji. ćwiczenia/ćwiczenia problemowe jakość wykonania, obserwacja i ocena K_U05+++
K_K02++
P6S_KO
P6S_UW
04 Ma świadomość problemów, jakie mogą pojawić się we współczesnych organizacjach, potrafi zaproponować rozwiązania. Jest aktywny, potrafi współpracować w grupie. wykład/wykład problemowy, wykład informacyjny, wykład multimedialny ćwiczenia/ćwiczenia problemowe, studia przypadków, samodzielne prezentacje studentów egzamin pisemny K_U01+++
K_U05++
K_K03++
P6S_KR
P6S_UW
05 Jest przygotowany do planowania działalności organizacji oraz prowadzenia działalności gospodarczej. ćwiczenia/ćwiczenia problemowe, obserwacja zachowań, prezentacja projektów egzamin pisemny K_W08++
K_W09+++
K_U03++
P6S_UK
P6S_UW
P6S_WK

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Przedmiot i geneza nauki o organizacji, interdyscyplinarny charakter nauki, charakterystyka organizacji jako przedmiotu badań. Funkcje organizacji, cechy organizacji (w tym cechy systemowe, także funkcje i cele nauki o organizacji). Dżungla organizacji, metafory organizacji. W01, W02, C02 MEK02 MEK03 MEK04
2 TK02 Charakterystyka celów organizacji (analiza pojęć pokrewnych), rodzaje celów, wiązka celów, drzewo celów, cykl działania zorganizowanego, fazy cyklu życia organizacji. C02,C03 MEK03 MEK05
2 TK03 Modele organizacji, typologie organizacji, formy i typy organizacji, konfiguracje współczesnych organizacji. Efekt synergii. W03,W04,W05,C04, C05 MEK01 MEK03 MEK04 MEK05
2 TK04 Charakterystyka zasobów organizacji; rola otoczenia w pozyskiwaniu zasobów. Zmiana i jej wpływ na funkcjonowanie współczesnych organizacji. C06,C07, W06, W07 MEK03 MEK04 MEK05

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) Przygotowanie do ćwiczeń: 7.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Inne: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 5.00 godz./sem.
Inne: 6.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2) Przygotowanie do zaliczenia: 10.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 3.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Pisemne kolokwium obejmujące zagadnienia realizowane na wykładach (pytania otwarte).
Ćwiczenia/Lektorat Kartkówki z realizowanych na ćwiczeniach zagadnień, prezentacje studentów na zadane wcześniej tematy, ocena pracy w grupach (ćwiczenia praktyczne, case study).
Ocena końcowa Średnia ocen z kolokwium z wykładów oraz oceny z ćwiczeń.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Barwińska-Małajowicz ; M. Bosak-Sojka; K. Chudy-Laskowska; M. Knapkova; T. Piecuch; R. Pyrek Taxonomic analysis of unemployment in EU countries in the context of sustainable development 2023
2 A. Barwińska-Małajowicz ; T. Piecuch; R. Pyrek; K. Szczotka; J. Szymiczek Improving the Energy Efficiency of Public Utility Buildings in Poland through Thermomodernization and Renewable Energy Sources—A Case Study 2023
3 K. Chudy-Laskowska; M. Hajduk-Stelmachowicz; T. Piecuch; E. Szczygieł Between Comfort and Challenge: Entrepreneurial Attitudes and Behaviors of Students from Poland and Ukraine on the Example of Students of Economics and Management from Rzeszów and Lviv 2023
4 O. Buckiūnienė; A. Karwatka; A. Molter; T. Piecuch; J. Stec-Rusiecka; A. Warmińska; B. Ziółkowski Gamification in management education 2023
5 T. Bal-Woźniak; K. Kmiotek; T. Piecuch Technologie kierowania zespołami ludzkimi 2022
6 K. Chudy-Laskowska; M. Czyżewska; K. Jezierska; T. Piecuch Entrepreneurial Competencies in Research Based on EntreComp Among Student Youth in Poland 2021
7 Y. Bilan; K. Chudy-Laskowska; T. Piecuch; E. Szczygieł People\'s Behavior, in the Context of Living Standards Changes and Sustainable Development, Exemplified by the Carpathian Euroregion 2021
8 J. Itrich-Drabarek; M. Lorek; J. Minkina; T. Piecuch Management of the police officers training system and the effectiveness of internal security 2020
9 K. Chudy-Laskowska; M. Jankowska-Mihułowicz; T. Piecuch Conditions of corruptive behavior- the example of Poland and Ukraine 2020
10 T. Piecuch Kreatywność w funkcjonowaniu zespołów 2020
11 B. Piecuch; T. Piecuch Work-life balance w kontekście stresu i wypalenia zawodowego 2019
12 K. Chudy-Laskowska; T. Piecuch Koncepcja work-life balance w działalności przedsiębiorcy 2019
13 K. Chudy-Laskowska; T. Piecuch; E. Szczygieł The living standard of the inhabitants of the Carpathian Euroregion 2019
14 O. Lozinski; T. Piecuch; E. Szczygieł The issue of entrepreneurship of young people - theoretical considerations and empirical research 2019
15 O. Lozinski; T. Piecuch; E. Szczygieł Towards inclusive economy – necessity or choice in the context of the material situation of people with disabilities 2019
16 T. Piecuch; E. Szczygieł Work-Life Balance w teorii i praktyce funkcjonowania współczesnych organizacji 2019