Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Matematyki i Fizyki Stosowanej (p.prakt)
Nazwa kierunku studiów: Inżynieria i analiza danych
Obszar kształcenia: nauki ścisłe
Profil studiów: praktyczny
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: inżynieria i analiza danych
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Systemów Złożonych
Kod zajęć: 12324
Status zajęć: obowiązkowy dla programu inżynieria i analiza danych
Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W30 L30 P10 / 5 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Paweł Dymora
Terminy konsultacji koordynatora: https://pdymora.v.prz.edu.pl/konsultacje
semestr 3: mgr inż. Bartosz Kowal , termin konsultacji https://bkowal.v.prz.edu.pl/
Główny cel kształcenia: Zasadniczym celem kształcenia modułu jest prezentacja wybranych zagadnień z zakresu podstaw baz danych i współczesnych systemów bazodanowych mających praktyczne zastosowanie w ich projektowaniu, użytkowaniu i zarządzaniu.
Ogólne informacje o zajęciach: Prezentacja teoretycznych podstaw baz danych oraz wykorzystanie oprogramowania wiodących dostawców do projektowania i tworzenia baz danych.
Materiały dydaktyczne: https://pdymora.v.prz.edu.pl/materialy-do-pobrania/materialy-ogolnodostepne
1 | R. Elmasri, S. B. Navathe | Wprowadzenie do systemów baz danych | Helion. | 2019 |
2 | H. Garcia-Molina, J.D. Ullman, J. Widom | Podstawowy wykład z baz danych | WNT . | 2011 |
3 | J. Bartman | Bazy danych | UR. | 2013 |
4 | Z. Łojewski | Bazy danych – teoria i praktyka | UMCS. | 2011 |
5 | M. McLaughlin | Oracle Database 12c. Programowanie w języku PL/SQL | Helion. | 2015 |
6 | A. Silberschatz, H. F. Korth, S. Sudarshan | Database System Concepts | McGraw-Hill Higher Education. | 2011 |
7 | J. Price | Oracle Database 12c i SQL | Helion. | 2015 |
Wymagania formalne: Ukończony kurs wstępu do informatyki oraz logiki matematycznej. Student spełnia wymagania określone w regulaminie studiów.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien znać podstawowe zagadnienia z zakresu teorii mnogości, algebry zbiorów, ICT oraz obsługi komputera.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Potrafi obsługiwać komputer oraz aplikacje zarówno w systemach Windows jak i Linux.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Praca w grupie, komunikatywność.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Zna koncepcję i podstawowe pojęcia związane z relacyjnym modelem baz danych oraz wykorzystuje te zasady do modelowania i projektowania baz danych. | wykład , laboratorium, projekt | zaliczenie, obserwacja wykonawstwa |
K_W05++ K_W06+++ K_W07++ K_U05++ K_U06++ K_U15+ K_U18+ K_U23+ K_K01+ K_K03+ |
P6S_KK P6S_KO P6S_KR P6S_UK P6S_UW P6S_WG |
02 | Posiada znajomość standardu języka zapytań SQL oraz zasad budowy SZBD. | wykład , laboratorium, projekt | zaliczenie, obserwacja wykonawstwa |
K_W05++ K_W06++ K_W07++ K_U05+ K_U06++ K_U15+ K_U18+ K_U23+ K_K01+ K_K03+ |
P6S_KK P6S_KO P6S_KR P6S_UK P6S_UW P6S_WG |
03 | Potrafi w sposób praktyczny wykorzystać język zapytań SQL dla istniejącej bazy danych oraz tworzyć i projektować podstawowe obiekty i struktury baz danych. | wykład , laboratorium, projekt | zaliczenie, obserwacja wykonawstwa |
K_W05+ K_W06++ K_W07+++ K_U05+ K_U06+++ K_U15+++ K_U18+ K_U23+ K_K01+ K_K03+ |
P6S_KK P6S_KO P6S_KR P6S_UK P6S_UW P6S_WG |
04 | Zna inne modele baz danych w tym multimedialne i NoSQL. | wykład , laboratorium, projekt | zaliczenie, obserwacja wykonawstwa |
K_W05+ K_W06+++ K_W07+++ K_U05+ K_U06+++ K_U15++ K_U18+ K_U23+ K_K01+ K_K03+ |
P6S_KK P6S_KO P6S_KR P6S_UK P6S_UW P6S_WG |
05 | Wykorzystuje zdobytą wiedzę w sytuacjach typowych oraz nietypowych. | wykład , laboratorium, projekt | zaliczenie, obserwacja wykonawstwa |
K_W05++ K_W06++ K_W07+ K_U05+ K_U06+ K_U15++ K_U18+++ K_U23+ K_K01++ K_K03++ |
P6S_KK P6S_KO P6S_KR P6S_UK P6S_UW P6S_WG |
06 | Samodzielność przy korzystaniu i projektowaniu baz danych jak również aktywny sposób pozyskiwania wiedzy i odpowiedzialność za powierzone zadanie. | wykład , laboratorium, projekt. | zaliczenie, obserwacja wykonawstwa |
K_W05++ K_W06+ K_W07+ K_U05+ K_U06+ K_U15+ K_U18+++ K_U23+ K_K01+++ K_K03+++ |
P6S_KK P6S_KO P6S_KR P6S_UK P6S_UW P6S_WG |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
3 | TK01 | W01, L01 | ||
3 | TK02 | W02, W03, L02, L03, P1, P2 | MEK01 MEK03 | |
3 | TK03 | W04, W05, L04, L05 | MEK01 | |
3 | TK04 | W06, W07, L06, P3 | MEK01 MEK03 | |
3 | TK05 | W07, W08, W09, W10, L07, L08, L09, L10, L11, P4 | MEK02 MEK03 MEK05 | |
3 | TK06 | W11, L11, P5 | MEK01 MEK03 MEK05 MEK06 | |
3 | TK07 | W12, L11 | MEK01 MEK04 MEK05 MEK06 | |
3 | TK08 | W13, L12 | MEK01 MEK04 MEK05 MEK06 | |
3 | TK09 | W13, L12 | MEK01 MEK03 MEK04 | |
3 | TK10 | W14, L13, L14 , P5 | MEK01 MEK04 MEK05 MEK06 | |
3 | TK11 | W15, L15 | MEK01 MEK04 MEK05 MEK06 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 3) | Przygotowanie do kolokwium:
40.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Studiowanie zalecanej literatury:
6.00 godz./sem. |
Laboratorium (sem. 3) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
||
Projekt/Seminarium (sem. 3) | Godziny kontaktowe:
10.00 godz./sem.. |
||
Konsultacje (sem. 3) | Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
||
Egzamin (sem. 3) | Przygotowanie do egzaminu:
10.00 godz./sem. |
Egzamin ustny:
1.00 godz./sem. Inne: 2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Egzamin ustny. |
Laboratorium | Obecność obowiązkowa na wszystkich zajęciach laboratoryjnych – dopuszcza się zwolnienia lekarskie z koniecznością odrobienia zajęć. |
Projekt/Seminarium | Celem zajęć projektowych będzie samodzielna (dopuszczalna również zespołowa) realizacja projektu informatycznego, którego efektem ma być udokumentowana, baz danych oparta na wybranym systemie bazodanowym. |
Ocena końcowa | Ocena końcowa wystawiana jest jako średnia ważona 1/3 oceny z laboratorium, 1/3 oceny z projektu i 1/3 oceny z wykładu. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | P. Dymora; M. Jucha; M. Mazurek | Examining the possibility of short-term prediction of traffic volume in smart city control systems with the use of regression models | 2024 |
2 | P. Dymora; G. Lichacz; M. Mazurek | Performance Analysis of a Real-Time Data Warehouse System Implementation Based on Open-Source Technologies | 2023 |
3 | P. Dymora; M. Jucha; M. Mazurek | Regression Models Evaluation of Short-Term Traffic Flow Prediction | 2023 |
4 | P. Dymora; M. Mazurek; M. Nycz | Comparison of Angular, React, and Vue Technologies in the Process of Creating Web Applications on the User Interface Side | 2023 |
5 | P. Dymora; M. Mazurek; M. Nycz | Modeling and Statistical Analysis of Data Breach Problems in Python | 2023 |
6 | K. Doerffer; P. Doerffer; P. Dymora; P. Flaszynski; S. Grigg; M. Jurek; D. Kordos; B. Kowal; M. Mazurek; T. Rogalski; R. Śliwa; R. Unnthorsson | The Latest Advances in Wireless Communication in Aviation, Wind Turbines and Bridges | 2022 |
7 | P. Dymora; K. Łyczko; M. Mazurek | The effectiveness analysis of selected IT tools for predictions of the COVID-19 pandemic | 2022 |
8 | P. Dymora; P. Hadaj; M. Łatka; M. Nowak; D. Strzałka | The use of PLANS and NetworkX in modeling power grid system failures | 2022 |
9 | S. Bomba; P. Dymora; M. Mazurek | A Comparative Analysis of Selected Predictive Algorithms in Control of Machine Processes | 2022 |
10 | M. Bolanowski; G. Budzik; P. Dymora; P. Kubiak; A. Paszkiewicz; M. Salach | Methodology of Implementing Virtual Reality in Education for Industry 4.0 | 2021 |
11 | P. Dymora; B. Kowal; M. Mazurek; R. Śliwa | The effects of Virtual Reality technology application in the aircraft pilot training process | 2021 |
12 | P. Dymora; M. Mazurek | Comparison of Selected Algorithms of Traffic Modelling and Prediction in Smart City - Rzeszów | 2021 |
13 | P. Dymora; M. Mazurek | Influence of Model and Traffic Pattern on Determining the Self-Similarity in IP Networks | 2021 |
14 | P. Dymora; M. Mazurek | Personal Data as a Critical Element of Sustainable Systems—Comparison of Selected Data Anonymization Techniques | 2021 |
15 | P. Dymora; M. Mazurek; B. Sudek | Comparative Analysis of Selected Open-Source Solutions for Traffic Balancing in Server Infrastructures Providing WWW Service | 2021 |
16 | P. Dymora; M. Mazurek; K. Smalara | Modeling and Fault Tolerance Analysis of ZigBee Protocol in IoT Networks | 2021 |
17 | P. Dymora; W. Gołda; M. Mazurek | Analysis of the Impact of Gamification on Learning Efficiency on the Example of a Mobile Application | 2021 |
18 | G. Dunkan; P. Dymora; W. Koczkodaj; B. Kowal; M. Mazurek; D. Strzałka | Open Government issues and opportunity: a case study based on a medium-sized city in Poland | 2020 |
19 | P. Dymora | Opinia o innowacyjności usługi w postaci udostępnienia autonomicznej sprzętowo-programowej platformy ICT wspierającej funkcjonowanie firmy z uwzględnieniem usług o charakterze konwergentnym z możliwością wdrożenia w modelu scentralizowanym i rozproszonym \"ICTBox\" | 2020 |
20 | P. Dymora; A. Paszkiewicz | Performance Analysis of Selected Programming Languages in the Context of Supporting Decision-Making Processes for Industry 4.0 | 2020 |
21 | P. Dymora; B. Kowal; M. Mazurek | Analysis of Selected Characteristics of Open Data Inception Portals in the Context of Smart Cities IoT Data Accessibility | 2020 |
22 | P. Dymora; B. Kowal; M. Mazurek | Pozyskiwanie dowodów ingerencji w system z wykorzystaniem programu Snort jako darmowego systemu IDS | 2020 |
23 | P. Dymora; D. Łannik; M. Mazurek | Analiza wpływu wybranych implementacji algorytmu drzewa decyzyjnego na wydajność systemu komputerowego | 2020 |
24 | P. Dymora; M. Mazurek | An innovative approach to anomaly detection in communication networks using multifractal analysis | 2020 |
25 | P. Dymora; M. Mazurek | Opinia o innowacyjności pt. Usługi internetowe nowej generacji oparte o standard XGS-PON | 2020 |
26 | P. Dymora; M. Mazurek | Opinia o innowacyjności pt. Wdrożenie innowacji w zakresie badań sprawności i wydolności fizycznej dla sportowców celem zwiększenia konkurencyjności firmy LC Lab Sp. z o.o. | 2020 |
27 | P. Dymora; M. Mazurek | Performance assessment of selected techniques and methods detecting duplicates in data warehouses | 2020 |
28 | P. Dymora; M. Mazurek | Wdrożenie nowej usługi zdalnej rehabilitacji poprzez implementację innowacyjnej technologii „Doctor Kinetic” celem zwiększenia konkurencyjności firmy LC Lab Sp. z o.o.” | 2020 |
29 | M. Bolanowski; P. Dymora; B. Kowal; M. Mazurek; M. Salach | Raport dotyczący: analizy uwarunkowań technicznych wdrażania technologii VR w dydaktyce na kierunkach automatyka i robotyka oraz informatyka prowadzonych przez WEiI z potencjalnymi zastosowaniami dla Przemysłu 4.0 | 2019 |
30 | P. Dymora; B. Kowal; M. Mazurek | Dydaktyczne aspekty projektowania aplikacji w środowisku Unity 3D | 2019 |
31 | P. Dymora; B. Kowal; M. Mazurek | Multifractal properties of network communication traffic | 2019 |
32 | P. Dymora; B. Kowal; M. Mazurek | Ocena skutków wykorzystania technologii wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości w pracesie edukacyjnym | 2019 |
33 | P. Dymora; B. Kowal; M. Mazurek | Opinia o innowacyjności usługi Innowacyjne Mobilne Centrum Digitalizacji | 2019 |
34 | P. Dymora; B. Kowal; M. Mazurek | The effectiveness of the use of R-language in anonymizing open data | 2019 |
35 | P. Dymora; B. Kowal; M. Mazurek; M. Totoń | Opinia o innowacyjności dla projektu MARBER | 2019 |
36 | P. Dymora; D. Łannik; M. Mazurek | Badanie efektywności tworzenia wielowymiarowych zestawów danych w wybranych środowiskach analitycznych | 2019 |
37 | P. Dymora; K. Niemiec | Gamification as a supportive tool for school children with dyslexia | 2019 |
38 | P. Dymora; M. Koryl; M. Mazurek | Process discovery in business process management optimization | 2019 |
39 | P. Dymora; M. Mazurek | Anomaly detection in IoT communication network based on spectral analysis and Hurst exponent | 2019 |
40 | P. Dymora; W. Koczkodaj; M. Mazurek; D. Strzałka | Consistency-Driven Pairwise Comparisons Approach to Software Product Management and Quality Measurement | 2019 |