Główny cel kształcenia:
Nauka programowania w języku R (w środowisku RStudio), począwszy od zagadnień podstawowych (operacje na typach danych, sposoby przetwarzania danych, pielęgnowanie kodu, prezentacja wyników), po zagadnienia bardziej zaawansowane (instalacja i aktualizacja pakietów, elementy programowania zorientowanego obiektowo).
Ogólne informacje o zajęciach:
W ramach modułu kształcenia studenci zdobędą wiedzę i umiejętności z zakresu programowania w R: rozróżniania typów i struktur danych; stosowania funkcji wbudowanych i tworzenia własnych funkcji; stosowania i tworzenia własnych pętli i instrukcji warunkowych do budowy prostych algorytmów; importu i eksportu danych do analizy; korzystania z pakietów graficznych (niskiego i wysokiego poziomu); tworzenia algorytmów stosowanych w obliczeniach numerycznych; podstaw programowania obiektowego.
1 | M. Gągolewski | Programowanie w języku R | PWN, Warszawa. | 2016. |
2 | P. Biecek | Przewodnik po pakiecie R | GiS, Wrocław. | 2017. |
3 | - | https://cran.r-project.org/manuals.html | -. | - |
4 | - | https://cran.r-project.org/doc/FAQ/R-FAQ.html | -. | - |
5 | - | http://adv-r.had.co.nz/ | -. | - |
6 | - | http://www.tutorialspoint.com/r/r_tutorial.pdf | -. | - |
1 | M. Gągolewski | Programowanie w języku R | PWN, Warszawa. | 2016 |
2 | - | https://cran.r-project.org/manuals.html | -. | - |
3 | - | https://cran.r-project.org/doc/FAQ/R-FAQ.html | -. | - |
4 | - | http://www.tutorialspoint.com/r/r_tutorial.pdf | -. | - |
Wymagania formalne:
Student posiada wiedzę oraz praktyczne umiejętności, zdobyte na przedmiotach: Wstęp do informatyki i Wstęp do programowania. Student spełnia wymagania określone w regulaminie studiów.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu budowy i obsługi komputera, a także programowania (w dowolnym języku).
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Student posiada praktyczne umiejętności związane z podstawową obsługą komputera, jak również podstawami programowania (w dowolnym języku).
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student potrafi pracować w grupie, współpracować przy tworzeniu projektów grupowych.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
MEK01 | Zna podstawowe i wybrane zaawansowane techniki programowania w R; zna podstawy programowania obiektowego w R. | wykład, laboratorium, projekt | zaliczenie pisemne wykładu, sprawozdania, prezentacja projektu |
K-W02+ K-W08+ K-U25+ K-K01+ |
P6S-KK P6S-UU P6S-WG |
MEK02 | Potrafi analizować gotowy kod programu w R pod kątem: zastosowanych typów danych, struktur danych i funkcji; przebiegu instrukcji sterujących; użytych pakietów i bibliotek. Potrafi zweryfikować poprawność kodu. | wykład, laboratorium, projekt | zaliczenie pisemne wykładu, sprawozdania, prezentacja projektu |
K-U03+ K-U10+ K-U25+ K-K02+ |
P6S-KK P6S-KO P6S-UU P6S-UW |
MEK03 | Potrafi wykonywać operacje na danych, importować/ eksportować dane. Posiada podstawowe umiejętności wizualizacji danych w R. | wykład, laboratorium, projekt | zaliczenie pisemne wykładu, sprawozdania, prezentacja projektu |
K-U03+ K-U08+ K-U09+ K-U25+ K-K02+ |
P6S-KK P6S-KO P6S-UU P6S-UW |
MEK04 | Potrafi napisać prosty kod komputerowy z użyciem technik programowania, w tym programowania obiektowego. | wykład, laboratorium, projekt | zaliczenie pisemne wykładu, sprawozdania, prezentacja projektu |
K-U03+ K-U06+ K-U09+ K-U10+ K-U25+ K-K02+ K-K03+ K-K04+ |
P6S-KK P6S-KO P6S-KR P6S-UU P6S-UW |
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
2 | TK01 | W1, L1, P1 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
2 | TK02 | W2-W4, L2, L3, P2 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
2 | TK03 | W5, L4, P3 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
2 | TK04 | W6, W7, L5, P4, P5 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
2 | TK05 | W8, P6, P15 | MEK01 MEK02 MEK04 | |
2 | TK06 | W9, W10, L6, P7, P8 | MEK01 MEK03 MEK04 | |
2 | TK07 | W11, W12, L7, P9, P10 | MEK01 MEK03 MEK04 | |
2 | TK08 | W13, L8, P11 | MEK01 MEK02 MEK04 | |
2 | TK09 | W14-W15, P12-P14 | MEK01 MEK04 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 2) | Przygotowanie do kolokwium:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
|
Laboratorium (sem. 2) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
5.00 godz./sem. |
|
Projekt/Seminarium (sem. 2) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
10.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 2) | Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
||
Zaliczenie (sem. 2) | Przygotowanie do zaliczenia:
8.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | pisemne zaliczenie wykładu (w formie testu). Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia wykładu jest uzyskanie pozytywnej oceny końcowej z laboratorium oraz pozytywnej oceny końcowej z zajęć projektowych. |
Laboratorium | ocena z zajęć laboratoryjnych będzie oparta na aktywności studenta na zajęciach. |
Projekt/Seminarium | ocena z zajęć projektowych będzie wystawiona na podstawie aktywności studenta na zajęciach, oceny sprawozdań z zadań oraz oceny uzyskanej z projektu grupowego. Warunkiem koniecznym uzyskania zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny ze sprawozdań i projektu grupowego oraz pozytywnie oceniona aktywność studenta na zajęciach projektowych. |
Ocena końcowa | Do zaliczenia przedmiotu niezbędne są: uzyskanie pozytywnej oceny aktywności na zajęciach laboratoryjnych, uzyskanie pozytywnej oceny z zajęć projektowych (sprawozdań z zajęć projektowych i projektu grupowego, 80% oceny końcowej) oraz pozytywna ocena z zaliczenia wykładu (20% oceny końcowej). |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie