logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Programowanie w R


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Matematyki i Fizyki Stosowanej (p.prakt)
Nazwa kierunku studiów:
Inżynieria i analiza danych
Obszar kształcenia:
nauki ścisłe
Profil studiów:
praktyczny
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
inżynieria i analiza danych
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Zakład Modelowania Matematycznego
Kod zajęć:
12315
Status zajęć:
obowiązkowy dla programu inżynieria i analiza danych
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 2 / W30 L15 P30 / 4 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr Ewa Rejwer-Kosińska
semestr 2:
dr Adrian Michalski
semestr 2:
dr Paweł Bednarz

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Nauka programowania w języku R (w środowisku RStudio), począwszy od zagadnień podstawowych (operacje na typach danych, sposoby przetwarzania danych, pielęgnowanie kodu, prezentacja wyników), po zagadnienia bardziej zaawansowane (instalacja i aktualizacja pakietów, elementy programowania zorientowanego obiektowo).

Ogólne informacje o zajęciach:
W ramach modułu kształcenia studenci zdobędą wiedzę i umiejętności z zakresu programowania w R: rozróżniania typów i struktur danych; stosowania funkcji wbudowanych i tworzenia własnych funkcji; stosowania i tworzenia własnych pętli i instrukcji warunkowych do budowy prostych algorytmów; importu i eksportu danych do analizy; korzystania z pakietów graficznych (niskiego i wysokiego poziomu); tworzenia algorytmów stosowanych w obliczeniach numerycznych; podstaw programowania obiektowego.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 M. Gągolewski Programowanie w języku R PWN, Warszawa. 2016.
2 P. Biecek Przewodnik po pakiecie R GiS, Wrocław. 2017.
3 - https://cran.r-project.org/manuals.html -. -
4 - https://cran.r-project.org/doc/FAQ/R-FAQ.html -. -
5 - http://adv-r.had.co.nz/ -. -
6 - http://www.tutorialspoint.com/r/r_tutorial.pdf -. -
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 M. Gągolewski Programowanie w języku R PWN, Warszawa. 2016
2 - https://cran.r-project.org/manuals.html -. -
3 - https://cran.r-project.org/doc/FAQ/R-FAQ.html -. -
4 - http://www.tutorialspoint.com/r/r_tutorial.pdf -. -

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Student posiada wiedzę oraz praktyczne umiejętności, zdobyte na przedmiotach: Wstęp do informatyki i Wstęp do programowania. Student spełnia wymagania określone w regulaminie studiów.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu budowy i obsługi komputera, a także programowania (w dowolnym języku).

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Student posiada praktyczne umiejętności związane z podstawową obsługą komputera, jak również podstawami programowania (w dowolnym języku).

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student potrafi pracować w grupie, współpracować przy tworzeniu projektów grupowych.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Zna podstawowe i wybrane zaawansowane techniki programowania w R; zna podstawy programowania obiektowego w R. wykład, laboratorium, projekt zaliczenie pisemne wykładu, sprawozdania, prezentacja projektu K-W02+
K-W08+
K-U25+
K-K01+
P6S-KK
P6S-UU
P6S-WG
MEK02 Potrafi analizować gotowy kod programu w R pod kątem: zastosowanych typów danych, struktur danych i funkcji; przebiegu instrukcji sterujących; użytych pakietów i bibliotek. Potrafi zweryfikować poprawność kodu. wykład, laboratorium, projekt zaliczenie pisemne wykładu, sprawozdania, prezentacja projektu K-U03+
K-U10+
K-U25+
K-K02+
P6S-KK
P6S-KO
P6S-UU
P6S-UW
MEK03 Potrafi wykonywać operacje na danych, importować/ eksportować dane. Posiada podstawowe umiejętności wizualizacji danych w R. wykład, laboratorium, projekt zaliczenie pisemne wykładu, sprawozdania, prezentacja projektu K-U03+
K-U08+
K-U09+
K-U25+
K-K02+
P6S-KK
P6S-KO
P6S-UU
P6S-UW
MEK04 Potrafi napisać prosty kod komputerowy z użyciem technik programowania, w tym programowania obiektowego. wykład, laboratorium, projekt zaliczenie pisemne wykładu, sprawozdania, prezentacja projektu K-U03+
K-U06+
K-U09+
K-U10+
K-U25+
K-K02+
K-K03+
K-K04+
P6S-KK
P6S-KO
P6S-KR
P6S-UU
P6S-UW

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Bezpieczeństwo i higiena pracy na stanowisku komputerowym. Organizacja pracy w środowisku R i RStudio. Elementy języka R: symbole, deklaracje nazw i zmiennych, itp. W1, L1, P1 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK02 Rozróżnianie typów i struktur danych (proste: typy atomowe, o strukturze rekurencyjnej, braki danych; złożone: listy, wektory, macierze, ramki danych). Operacje na typach i strukturach danych. W2-W4, L2, L3, P2 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK03 Sterowanie przebiegiem programu: instrukcje warunkowe i pętle. Funkcje wbudowane (apply(), aggregate()). W5, L4, P3 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK04 Procedury i funkcje. Pojęcie funkcji, tworzenie obiektów typu funkcja, sprawdzanie poprawności argumentów, zwracanie wyniku. Zapoznanie z bibliotekami funkcji dostępnych w R. Odwoływanie się do funkcji dostępnych w R. W6, W7, L5, P4, P5 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK05 Organizacja kodu, testowanie oprogramowania, obsługa błędów, poprawa wydajności kodu. W8, P6, P15 MEK01 MEK02 MEK04
2 TK06 Import/eksport danych. Wczytywanie plików w postaci obiektów w R. Operacje na plikach i katalogach. Tworzenie, otwieranie i zamykanie połączeń. Odczyt danych z połączeń. Zapis danych do połączeń. W9, W10, L6, P7, P8 MEK01 MEK03 MEK04
2 TK07 Prezentacja wyników (z użyciem pakietu graphics). Wizualizacja danych jedno-, dwu- i trójwymiarowych. W11, W12, L7, P9, P10 MEK01 MEK03 MEK04
2 TK08 Poszerzenie możliwości środowiska R: instalacja i aktualizacja pakietów. W13, L8, P11 MEK01 MEK02 MEK04
2 TK09 Wstęp do programowania obiektowego: zasady programowania obiektowego, obiekty i klasy (klasy S3 i S4). Tworzenie przykładowych programów. W14-W15, P12-P14 MEK01 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 2) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 5.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 2) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2) Przygotowanie do zaliczenia: 8.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład pisemne zaliczenie wykładu (w formie testu). Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia wykładu jest uzyskanie pozytywnej oceny końcowej z laboratorium oraz pozytywnej oceny końcowej z zajęć projektowych.
Laboratorium ocena z zajęć laboratoryjnych będzie oparta na aktywności studenta na zajęciach.
Projekt/Seminarium ocena z zajęć projektowych będzie wystawiona na podstawie aktywności studenta na zajęciach, oceny sprawozdań z zadań oraz oceny uzyskanej z projektu grupowego. Warunkiem koniecznym uzyskania zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny ze sprawozdań i projektu grupowego oraz pozytywnie oceniona aktywność studenta na zajęciach projektowych.
Ocena końcowa Do zaliczenia przedmiotu niezbędne są: uzyskanie pozytywnej oceny aktywności na zajęciach laboratoryjnych, uzyskanie pozytywnej oceny z zajęć projektowych (sprawozdań z zajęć projektowych i projektu grupowego, 80% oceny końcowej) oraz pozytywna ocena z zaliczenia wykładu (20% oceny końcowej).

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi nie