logo
Karta przedmiotu
logo

Rachunek prawdopodobieństwa

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2020/2021

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Matematyki i Fizyki Stosowanej (p.prakt)

Nazwa kierunku studiów: Inżynieria i analiza danych

Obszar kształcenia: nauki ścisłe

Profil studiów: praktyczny

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: inżynieria i analiza danych

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Topologii i Algebry

Kod zajęć: 12302

Status zajęć: obowiązkowy dla programu inżynieria i analiza danych

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W30 C30 / 4 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Grzegorz Sroka

Terminy konsultacji koordynatora: środa, 19.15-20.45, (środa_dodatkowo 8-8.45) czwartek, 17.00-18.30

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie studentów z podstawowymi strukturami kombinatorycznymi oraz metodami właściwymi dla rachunku prawdopodobieństwa: prawdopodobieństwem klasycznym, zmiennymi losowymi, twierdzeniami granicznymi, które pozwalają na przewidywanie oceny badanych procesów.

Ogólne informacje o zajęciach: Zajęcia prowadzone pod tablicą w audytorium.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 J. Jakubowski, R. Sztencel Rachunek prawdopodobieństwa dla (prawie) każdego Script, Warszawa. 2002
2 I.J. Diner i inni Rachunek prawdopodobieństwa w problemach i zadaniach PWN, Warszawa. 1979
3 T. Gestenkorn, T. Śródka Kombinatoryka i rachunek prawdopodobieństwa PWN, Warszawa. 1976
4 M.Startek Podstawy rachunku prawdopodobieństwa z elementami statystyki matematycznej Oficyna Wydawnicza PRZ. 2005
5 M. Fisz Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna PWN, Warszawa. 1969
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 T. Gestenkorn, T. Śródka Kombinatoryka i rachunek prawdopodobieństwa PWN, Warszawa. 1976
2 W. Krysicki, J.Bartos, W. Dyczka, K. Królikowska, M. Wasilewskie Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna w zadaniach, CZĘŚĆ I PWN, Warszawa. 1999
3 J. Jakubowski, R. Sztencel, Rachunek prawdopodobieństwa dla (prawie) każdego Script, Warszawa,. 2002
4 A. Plucińska, E. Pluciński Probabilistyka WNT, Warszawa . 2000

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Student zna analizę matematyczną w zakresie umożliwiającym korzystanie z rachunku różniczkowego i całkowego funkcji jednej oraz wielu zmiennych. Student spełnia wymagania określone w regulaminie.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Analiza matematyczna 1, Algebra liniowa z geometrią 1.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student zna podstawowe pojęcia kombinatoryki i rachunku prawdopodobieństwa.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Docenia znaczenie rachunku prawdopodobieństwa w rozwiązywaniu problemów praktycznych.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Potrafi utworzyć model probabilistyczny i obliczyć prawdopodobieństwo. wykład, ćwiczenia rachunkowe kolokwium, egzamin K_W01+
K_U02+
K_U04+
K_K01+
K_K02+
K_K05+
P6S_KK
P6S_KO
P6S_UW
P6S_WG
02 Posługuje się wartością oczekiwaną i innymi charakteryzacjami liczbowymi procesów probabilistycznych. wykład, ćwiczenia kolokwium, egzamin K_W01+
K_U02+
K_U04+
K_K01+
K_K02+
K_K05+
P6S_KK
P6S_KO
P6S_UW
P6S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Modele doświadczeń probabilistycznych. W1, C1 MEK01
3 TK02 Aksjomatyczne i klasyczne prawdopodobieństwo. W2, C2 MEK01
3 TK03 Prawdopodobieństwo geometryczne. W3, C3 MEK01
3 TK04 Prawdopodobieństwo warunkowe, całkowite, wzór Bayesa. W4, C4 MEK01
3 TK05 Niezależność zdarzeń, schemat Bernoulliego. W5, C5 MEK01
3 TK06 Dystrybuanta zmiennej losowej. W6, C6 MEK02
3 TK07 Zmienne losowe jednowymiarowe (dyskretne). W7, C7 MEK02
3 TK08 Zmienne losowe jednowymiarowe (ciągłe). W8, C8 MEK02
3 TK09 Wartość oczekiwana, wariancja, momenty. W9, C9 MEK02
3 TK10 Kowariancja, współczynnik korelacji. W10, C10 MEK02
3 TK11 Wielowymiarowe zmienne losowe. W11, C11 MEK02
3 TK12 Parametry rozkładów, regresja liniowa. W12, C12 MEK02
3 TK13 Niezależne zmienne losowe. W13, C13 MEK02
3 TK14 Warunkowa wartość oczekiwana. W14, C14 MEK02
3 TK15 Twierdzenia graniczne (nierówność Czebyszewa, prawa wielkich liczb). W15, C15 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 7.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 3) Przygotowanie do ćwiczeń: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 3) Przygotowanie do egzaminu: 16.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 4.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Do egzaminu przystępują studenci, którzy z dwóch pisemnych kolokwiów uzyskali co najmniej 50% punktów. Pozytywna ocena z egzaminu wymaga uzyskania na egzaminie pisemnym co najmniej 50% punktów. Uwaga! Warunki zaliczenia mogą ulec zmianie z powodu COVID19.
Ćwiczenia/Lektorat Warunkiem zaliczenia ćwiczeń rachunkowych jest uzyskanie co najmniej 50% punktów z możliwych do zdobycia punktów na dwóch pisemnych kolokwiach. Osoby, które uzyskały zaliczenie mogą przystąpić do egzaminu pisemnego.
Ocena końcowa Ocena z egzaminu jest oceną końcową modułu kształcenia.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie