logo
Karta przedmiotu
logo

Technologie informacyjne

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2022/2023

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Matematyki i Fizyki Stosowanej (p.prakt)

Nazwa kierunku studiów: Inżynieria i analiza danych

Obszar kształcenia: nauki ścisłe

Profil studiów: praktyczny

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: inżynieria i analiza danych

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Fizyki i Inżynierii Medycznej

Kod zajęć: 12298

Status zajęć: obowiązkowy dla programu inżynieria i analiza danych

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W15 L30 / 4 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr Andrzej Bąk

Terminy konsultacji koordynatora: Konsultacje dla studentów zgodnie z harmonogramem dostępnym w systemie USOS

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Przygotowanie studentów do zadań związanych z tworzeniem dokumentów tekstowych, arkuszy obliczeniowych i prezentacji multimedialnych z wykorzystaniem pakietu oprogramowania biurowego MS Office. Zapoznanie studentów z zaawansowanymi funkcjami dostępnymi w oprogramowaniu biurowym MS Office.

Ogólne informacje o zajęciach: Na zajęciach "Technologie informacyjne" omawiane są zagadnienia pomagające studentom zwiększyć swoje kompetencje w obszarze wykorzystania oprogramowania biurowego do przygotowania zaawansowanych tekstów, obliczeń i prezentacji multimedialnych.

Materiały dydaktyczne: Na stronie: https://ab-ak.pl/moodle/

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 R. Kawa, J. Lembas Wstęp do informatyki. Wykłady z Informatyki PWN (IBUK Libra). 2017
2 A. Tomaszewska ABC Word 2016 PL Helion, Gliwice. 2015.
3 M. Aleksander, D. Kusleika Excel 2016 PL. Formuły Helion. 2017.
4 Joan Lambert Microsoft PowerPoint2016 krok po kroku APN Promise. 2016
5 A. Tomaszewska ABC PowerPoint 2016 PL Helion. 2015

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Student uzyskał wpis na I semestr studiów. Student spełnia wymagania określone w regulaminie studiów.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Brak

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność posługiwania się komputerem – w tym podstawowe umiejętności związane z tworzeniem dokumentów tekstowych i arkuszy kalkulacyjnych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność pracy w małym zespole. Umiejętność współpracy z nauczycielem polegająca na komunikowaniu o problemach w rozwiązywaniu zadań.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna obszary wykorzystywania komputera jako podstawowego narzędzia pracy inżyniera wykład zaliczenie pisemne K_W06+
K_W07+
P6S_WG
02 Potrafi posługiwać się szeroką gamą funkcji i narzędzi dostępnych w programie MS Word, służącymi do zaawansowanego formatowania dokumentów tekstowych. wykład, laboratorium zaliczenie pisemne prezentacja projektu K_W02+
K_U08+
P6S_UW
P6S_WG
03 Potrafi posługiwać się funkcjami wbudowanymi w arkusz kalkulacyjny MS Excel, ze szczególnym uwzględnieniem funkcji służących do analizy i przetwarzania różnego rodzaju danych liczbowych. wykład, laboratorium prezentacja projektu K_W02+
K_W08+
K_U08+
P6S_UW
P6S_WG
04 Potrafi zaprojektować i wykonać prezentację z wykorzystaniem oprogramowania MS PowerPoint wykład, laboratorium, projekt indywidualny prezentacja projektu K_W02+
K_W08+
K_U08+
K_K01+
K_K02+
P6S_KK
P6S_KO
P6S_UW
P6S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Omówienie zakresu materiału realizowanego w trakcie zajęć. Określenie zadań i kryteriów wystawiania oceny końcowej. W1, L1 MEK01
1 TK02 Wyszukiwanie treści w zasobach internetowych. Przygotowanie referatu z wykorzystaniem programu Microsoft Word. L2 MEK01 MEK02
1 TK03 Krótka historia rozwoju informatyki. Podstawowe pojęcia informatyki. Budowa i działanie komputera osobistego. System operacyjny, pakiety oprogramowania komputerów osobistych. W2 MEK01
1 TK04 Zaawansowane metody formatowania tekstu w edytorze tekstu. Praca z szablonami, stosowanie styli, automatyczne numerowanie wzorów, rysunków, tworzenie spisów ilustracji, tabel, spisów treści. Tworzenie korespondencji seryjnej. W3-W4, L3-L6 MEK02
1 TK05 Wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego do analizy danych. Adresacja komórek wraz z posługiwaniem się nazwami. Tworzenie wykresów, praca z funkcjami wbudowanymi w program, ze szczególnym uwzględnieniem formuł finansowych, matematycznych i statystycznych oraz formuł wspomagających przetwarzanie danych, tworzenie tabel i wykresów przestawnych. W5-W6; L7-L10 MEK03
1 TK06 Omówienie narzędzi do prezentacji i wizualizacji danych. Przygotowanie prezentacji w programie Microsoft PowerPoint. Tworzenie różnych składników prezentacji: tabele, wzory, rysunki. Przygotowanie grafiki do wykorzystania w prezentacjach multimedialnych. Tworzenie i modyfikacja wzorców prezentacji. W7-W8, L11-L15 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Przygotowanie do kolokwium: 55.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 1) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 1) Przygotowanie do zaliczenia: 6.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Zaliczenie wykładu na podstawie obecności na zajęciach
Laboratorium ocena pracy, prezentacja projektu
Ocena końcowa Ocena końcowa bazuje na ocenie uzyskanej z zajęć laboratoryjnych. Przy wystawianiu oceny końcowej brana pod uwagę jest frekwencja na wykładzie.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
_Nowe karty modułów IiAD-1.pdf

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie