logo
Karta przedmiotu
logo

Analiza matematyczna 2

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Matematyki i Fizyki Stosowanej (p.prakt)

Nazwa kierunku studiów: Inżynieria i analiza danych

Obszar kształcenia: nauki ścisłe

Profil studiów: praktyczny

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: inżynieria i analiza danych

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Matematyki Dyskretnej

Kod zajęć: 12295

Status zajęć: obowiązkowy dla programu inżynieria i analiza danych

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W30 C30 L15 / 5 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr Anetta Szynal-Liana

Terminy konsultacji koordynatora: w terminach podanych w harmonogramie pracy jednostki.

semestr 2: dr Adrian Michalski , termin konsultacji podany w harmonogramie pracy jednostki.

semestr 2: mgr Anna Kosiorowska

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie studentów z pojęciem funkcji wielu zmiennych, pojęciem całki wielokrotnej, krzywoliniowej i powierzchniowej oraz ich zastosowaniami, wykorzystanie oprogramowania CAS Maxima.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł składa się z 30 godzin wykładu, 30 godzin ćwiczeń i 15 godzin laboratorium. Kończy się egzaminem.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 F. Leja Rachunek różniczkowy i całkowy PWN, Warszawa. 2008.
2 W. Żakowski, W. Kołodziej Matematyka cz.2. Analiza matematyczna WNT, Warszawa. 2013.
3 W. Krysicki, L. Włodarski Analiza matematyczna w zadaniach cz.2 PWN, Warszwa. 2011.
4 M. Gewert, Z. Skoczylas Analiza matematyczna 2. Przykłady i zadania GiS, Wrocław. 2016.
5 P.N. de Souza, R.J. Fateman, J. Moses, C. Yapp The Maxima Book http://maxima.sourceforge.net.
6 G. Berman Zbiór zadań z analizy matematycznej Pracownia Komputerowa Jacka Skalmierskiego, Gliwice. 2000.
7 M. Gewert, Z. Skoczylas Analiza matematyczna 2. Definicje, twierdzenia, wzory GiS, Wrocław. 2016.

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Student spełnia wymagania określone w regulaminie studiów.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość podstaw rachunku różniczkowego i całkowego funkcji jednej zmiennej.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność obliczania granic i pochodnych funkcji oraz podstawowych całek nieoznaczonych i oznaczonych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Przygotowanie do podjęcia merytorycznie uzasadnionych działań matematycznych w celu rozwiązania postawionego problemu.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Potrafi obliczać pochodne cząstkowe i ekstrema funkcji dwóch zmiennych. wykład, ćwiczenia rachunkowe, laboratorium zaliczenie pisemne, egzamin pisemny K_W01+
K_U01+
P6S_UW
P6S_WG
02 Potrafi obliczać całki podwójne i potrójne. wykład, ćwiczenia rachunkowe, laboratorium zaliczenie pisemne, egzamin pisemny K_W01+
K_U01+
P6S_UW
P6S_WG
03 Potrafi obliczać całki krzywoliniowe skierowane i nieskierowane. wykład, ćwiczenia rachunkowe, laboratorium zaliczenie pisemne, egzamin pisemny K_W01+
K_U01+
P6S_UW
P6S_WG
04 Potrafi policzyć całkę powierzchniową nieskierowaną w prostych przypadkach. wykład, ćwiczenia rachunkowe, laboratorium zaliczenie pisemne, egzamin pisemny K_W01+
K_U01+
K_K01+
P6S_KK
P6S_UW
P6S_WG
05 Potrafi w CAS Maxima obliczać pochodne wielu zmiennych i całki wielokrotne oraz wykonywać wykresy funkcji w 2D i 3D. laboratorium zaliczenie praktyczne przy komputerze K_W02+
K_K02+
P6S_KK
P6S_KO
P6S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Zbiory w przestrzeniach R^n. Funkcje dwóch i trzech zmiennych, granice iterowane, pochodne cząstkowe. Pochodna kierunkowa, gradient funkcji, różniczka zupełna i jej zastosowanie. Funkcje uwikłane. Ekstrema funkcji dwóch zmiennych i ich zastosowanie. W1-W12, C1-C12, L1-L5 MEK01 MEK05
2 TK02 Pojęcie całki podwójnej. Zamiana całki podwójnej na całki iterowane. Całka potrójna. Zamiana całki potrójnej na całki iterowane. Zastosowania całek wielokrotnych. W13-W20, C13-C20, L6-L10 MEK02 MEK05
2 TK03 Całka krzywoliniowa nieskierowana, jej własności i zastosowania. Całka skierowana i metody jej obliczania. Twierdzenie Greena i jego zastosowania. W21-W26, C21-C26, L11-L13 MEK03 MEK05
2 TK04 Pojęcie całki powierzchniowej skierowanej i nieskierowanej. Własności całek powierzchniowych. W27-W30, C27-C30, L14-L15 MEK04 MEK05

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 3.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 2.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) Przygotowanie do ćwiczeń: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 8.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 3.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 2) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 2) Przygotowanie do egzaminu: 10.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin pisemny obejmuje zadania obowiązkowe oraz zadania dodatkowe. Student musi poprawnie wykonać wszystkie zadania obowiązkowe, aby uzyskać ocenę dostateczną. Rozwiązanie zadań dodatkowych pozwala uzyskać wyższą ocenę.
Ćwiczenia/Lektorat Kolokwia na ocenę. Sprawdzian obejmuje zadania obowiązkowe oraz dodatkowe. Student musi poprawnie wykonać wszystkie zadania obowiązkowe aby uzyskać ocenę dostateczną. Rozwiązanie zadań dodatkowych lub aktywność na ćwiczeniach pozwala uzyskać wyższą ocenę.
Laboratorium Zaliczenie praktyczne przy komputerze (obowiązkowe). Aktywność na laboratorium pozwala uzyskać ocenę wyższą.
Ocena końcowa Ocena końcowa jest średnią ważoną pozytywnych ocen z zaliczenia ćwiczeń (x 0,4), laboratorium (x 0,2) oraz egzaminu pisemnego (x 0,4).

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : tak

Dostępne materiały : kartka formatu A4, zapisana dwustronnie, z dowolną treścią.

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie