logo
Karta przedmiotu
logo

Klastering

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania

Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie

Obszar kształcenia: nauki społeczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: 1F - Zarządzanie finansami, 2J - Zarządzanie jakością, 3M - Nowoczesny marketing, 4P - Zarządzanie projektami, 5N - Zarządzanie międzynarodowe

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: licencjat

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Przedsiębiorczości, Zarządzania i Ekoinnowacyjności

Kod zajęć: 1225

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności 5N - Zarządzanie międzynarodowe

Układ zajęć w planie studiów: sem: 4 / W15 C30 / 4 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. prof. PRz Bogusław Bembenek

Terminy konsultacji koordynatora: poniedziałek 9.30-11.00 wtorek 9.30-11.00

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie studentów z podstawowymi założeniami koncepcyjnymi klasteringu.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł kształcenia ma na celu wskazanie na współczesne uwarunkowania funkcjonowania i rozwoju klastrów oraz społeczno-gospodarcze efekty klasteringu.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Gorynia M., Jankowska B. Klastry a międzynarodowa konkurencyjność i internacjonalizacja przedsiębiorstwa Difin, Warszawa. 2008.
2 Bojar E. (red.) Klastry jako narzędzia lokalnego i regionalnego rozwoju gospodarczego Wyd. Politechniki Lubelskiej, Lublin. 2006.
3 Plawgo B. (red.) Klastry gospodarcze jako czynnik rozwoju regionu Wyd. Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiebiorczości, Łomża. 2008.
4 Mikołajczyk B., Kurczewska A., Fila J. Klastry na świecie: studia przypadków Difin, Warszawa. 2009.
5 Staszewska J. Klaster perspektywą dla przedsiębiorców na polskim rynku turystycznym Difin, Warszawa. 2009.
6 Knop L. Zarządzanie klastrem: koncepcje, strategie, modele Wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice. 2013.
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Palmen L., Baron M. Przewodnik dla animatorów inicjatyw klastrowych w Polsce PARP, Warszawa. 2011.
2 Skawińska E., Zalewski R. Klastry biznesowe w rozwoju konkurencyjności i innowacyjności regionów. Świat - Europa - Polska PWE, Warszawa. 2009.
3 Ślepko M. Umiędzynarodowienie klastrów gospodarczych CeDeWu, Warszawa. 2012.
4 Skowron S. Klient w sieci organizacyjnej Difin, Warszawa. 2013.
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Strużycki M. (red.) Przedsiębiorstwo, region, rozwój Difin, Warszawa. 2011.
2 Buko J., Frankowska M. (red.) Klastry - wiedza, innowacyjność, rozwój Wyd. Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin. 2012.
3 Koszarek M. (red.) Inicjatywy klastrowe: skuteczne działanie i strategiczny rozwój PARP, Warszawa. 2011.
4 Frankowska M.(red.) Tworzenie wartości w klastrze PARP, Warszawa. 2012.
5 Marcinkowski A., Ochodek B., Wawrzyniak A. Wybrane aspekty organizacyjne sieci kooperacyjnych przedsiębiorstw Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa, Piła. 2012.
6 Oleksiuk A. Konkurencyjność regionów a parki technologiczne i klastry przemysłowe Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz - Warszawa. 2009.

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zgodne z regulaminem studiów w Politechnice Rzeszowskiej.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza z zakresu zarządzania organizacją w warunkach turbulentnego otoczenia.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność charakteryzowania uwarunkowań rozwoju organizacji.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność współpracy w zespole.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Potrafi charakteryzować istotę klastra i jego społeczno-gospodarcze znaczenie. wykład, ćwiczenia problemowe, studium przypadku, warsztaty egzamin cz. pisemna, obserwacja wykonawstwa, referat ustny K_W02++
K_U09++
P6S_UK
P6S_WG
02 Potrafi charakteryzować istotę i znaczenie zarządzania klastrem. wykład, ćwiczenia problemowe, studium przypadku, warsztaty egzamin cz. pisemna, obserwacja wykonawstwa, referat ustny K_W06++
K_K03++
P6S_KR
P6S_WG
P6S_WK
03 Poprawnie identyfikuje uwarunkowania rozwoju klastra z uwzględnieniem jego makrootoczenia, otoczenia sektorowego i kontekstu wewnętrznego. wykład, ćwiczenia problemowe, studium przypadku, warsztaty egzamin cz. pisemna, obserwacja wykonawstwa, referat ustny K_U08+++
P6S_UK
04 Poprawnie identyfikuje i opisuje związek pomiędzy klastrem a inicjatywą klastrową i organizacją klastrową. wykład, ćwiczenia problemowe, studium przypadku, warsztaty, dyskusja dydaktyczna egzamin cz. pisemna, obserwacja wykonawstwa, referat ustny K_U01++
P6S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
4 TK01 Koncepcja teoretyczna klasteringu: geneza, problemy definicyjne. W01, C01 MEK01
4 TK02 Uwarunkowania funkcjonowania i rozwoju klastra. W02-03, C02 MEK01 MEK03
4 TK03 Uwarunkowania procesu zarządzania klastrem. W04-05, C03-04 MEK02 MEK04
4 TK04 Podstawowe założenia polityki klastrowej. W06 MEK01 MEK03
4 TK05 Społeczno-gospodarcze efekty klasteringu. W07-08, C14-15 MEK01 MEK03
4 TK06 Klastry w Polsce - studia przypadków. C05-08 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
4 TK07 Rozwój klasteringu w krajach Unii Europejskiej - studia przypadków. C09-11 MEK01 MEK03
4 TK08 Rozwój klasteringu poza Unią Europejską. C12 MEK01 MEK03
4 TK09 Modelowe projektowanie klastrów - powiązania intra- i interorganizacyjne. C13 MEK01 MEK03 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 4) Przygotowanie do kolokwium: 7.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 7.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 4) Przygotowanie do ćwiczeń: 15.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 4) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 4) Przygotowanie do egzaminu: 5.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Ocena uwzględnia wynik pracy pisemnej oraz aktywność studenta w trakcie zajęć dydaktycznych.
Ćwiczenia/Lektorat Ocena uwzględnia wyniki realizowanych zadań (w ramach pracy indywidualnej i zespołowej) oraz aktywność i obecność studenta w trakcie zajęć dydaktycznych.
Ocena końcowa Na podstawie uzyskanych ocen w trakcie wykładu i ćwiczeń.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 B. Bembenek Doskonalenie kompetencji cyfrowych wklastrach 2024
2 B. Bembenek Kształtowanie tożsamości zrównoważonych klastrów wodorowych w warunkach transformacji energetycznej 2023
3 B. Bembenek Marketing doświadczeń w kształtowaniu wizerunku pozytywnej organizacji klastrowej 2023
4 B. Bembenek Redundancja zasobów jako współczesne wyzwanie strategiczne w zarządzaniu klastrem 2023
5 B. Bembenek Edukacja dzieci w duchu myślenia technicznego jako przejaw społecznej odpowiedzialności klastra 2021
6 B. Bembenek; A. Surówka Użyteczność Portalu Geostatystycznego w regionalnych badaniach turystyki na obszarach wiejskich 2021
7 B. Bembenek Hackathon dla rozwoju otwartych innowacji w klastrze 2020
8 B. Bembenek; M. Frankowska; J. Myszak National Strategic Documents on Cluster Policy as a Source of Challenges for Cluster Management in Poland 2020
9 B. Bembenek Kompetencje menedżerskie w zarządzaniu klastrem. Perspektywa prakseologiczna 2019