Cykl kształcenia: 2019/2020
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania
Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie
Obszar kształcenia: nauki społeczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: 1F - Zarządzanie finansami, 2J - Zarządzanie jakością, 3M - Nowoczesny marketing, 4P - Zarządzanie projektami, 5N - Zarządzanie międzynarodowe
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: licencjat
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Przedsiębiorczości, Zarządzania i Ekoinnowacyjności
Kod zajęć: 1225
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności 5N - Zarządzanie międzynarodowe
Układ zajęć w planie studiów: sem: 4 / W15 C30 / 4 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. prof. PRz Bogusław Bembenek
Terminy konsultacji koordynatora: poniedziałek 9.30-11.00 wtorek 9.30-11.00
Główny cel kształcenia: Zapoznanie studentów z podstawowymi założeniami koncepcyjnymi klasteringu.
Ogólne informacje o zajęciach: Moduł kształcenia ma na celu wskazanie na współczesne uwarunkowania funkcjonowania i rozwoju klastrów oraz społeczno-gospodarcze efekty klasteringu.
1 | Gorynia M., Jankowska B. | Klastry a międzynarodowa konkurencyjność i internacjonalizacja przedsiębiorstwa | Difin, Warszawa. | 2008. |
2 | Bojar E. (red.) | Klastry jako narzędzia lokalnego i regionalnego rozwoju gospodarczego | Wyd. Politechniki Lubelskiej, Lublin. | 2006. |
3 | Plawgo B. (red.) | Klastry gospodarcze jako czynnik rozwoju regionu | Wyd. Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiebiorczości, Łomża. | 2008. |
4 | Mikołajczyk B., Kurczewska A., Fila J. | Klastry na świecie: studia przypadków | Difin, Warszawa. | 2009. |
5 | Staszewska J. | Klaster perspektywą dla przedsiębiorców na polskim rynku turystycznym | Difin, Warszawa. | 2009. |
6 | Knop L. | Zarządzanie klastrem: koncepcje, strategie, modele | Wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice. | 2013. |
1 | Palmen L., Baron M. | Przewodnik dla animatorów inicjatyw klastrowych w Polsce | PARP, Warszawa. | 2011. |
2 | Skawińska E., Zalewski R. | Klastry biznesowe w rozwoju konkurencyjności i innowacyjności regionów. Świat - Europa - Polska | PWE, Warszawa. | 2009. |
3 | Ślepko M. | Umiędzynarodowienie klastrów gospodarczych | CeDeWu, Warszawa. | 2012. |
4 | Skowron S. | Klient w sieci organizacyjnej | Difin, Warszawa. | 2013. |
1 | Strużycki M. (red.) | Przedsiębiorstwo, region, rozwój | Difin, Warszawa. | 2011. |
2 | Buko J., Frankowska M. (red.) | Klastry - wiedza, innowacyjność, rozwój | Wyd. Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin. | 2012. |
3 | Koszarek M. (red.) | Inicjatywy klastrowe: skuteczne działanie i strategiczny rozwój | PARP, Warszawa. | 2011. |
4 | Frankowska M.(red.) | Tworzenie wartości w klastrze | PARP, Warszawa. | 2012. |
5 | Marcinkowski A., Ochodek B., Wawrzyniak A. | Wybrane aspekty organizacyjne sieci kooperacyjnych przedsiębiorstw | Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa, Piła. | 2012. |
6 | Oleksiuk A. | Konkurencyjność regionów a parki technologiczne i klastry przemysłowe | Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz - Warszawa. | 2009. |
Wymagania formalne: Zgodne z regulaminem studiów w Politechnice Rzeszowskiej.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza z zakresu zarządzania organizacją w warunkach turbulentnego otoczenia.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność charakteryzowania uwarunkowań rozwoju organizacji.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność współpracy w zespole.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Potrafi charakteryzować istotę klastra i jego społeczno-gospodarcze znaczenie. | wykład, ćwiczenia problemowe, studium przypadku, warsztaty | egzamin cz. pisemna, obserwacja wykonawstwa, referat ustny |
K_W02++ K_U09++ |
P6S_UK P6S_WG |
02 | Potrafi charakteryzować istotę i znaczenie zarządzania klastrem. | wykład, ćwiczenia problemowe, studium przypadku, warsztaty | egzamin cz. pisemna, obserwacja wykonawstwa, referat ustny |
K_W06++ K_K03++ |
P6S_KR P6S_WG P6S_WK |
03 | Poprawnie identyfikuje uwarunkowania rozwoju klastra z uwzględnieniem jego makrootoczenia, otoczenia sektorowego i kontekstu wewnętrznego. | wykład, ćwiczenia problemowe, studium przypadku, warsztaty | egzamin cz. pisemna, obserwacja wykonawstwa, referat ustny |
K_U08+++ |
P6S_UK |
04 | Poprawnie identyfikuje i opisuje związek pomiędzy klastrem a inicjatywą klastrową i organizacją klastrową. | wykład, ćwiczenia problemowe, studium przypadku, warsztaty, dyskusja dydaktyczna | egzamin cz. pisemna, obserwacja wykonawstwa, referat ustny |
K_U01++ |
P6S_UW |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
4 | TK01 | W01, C01 | MEK01 | |
4 | TK02 | W02-03, C02 | MEK01 MEK03 | |
4 | TK03 | W04-05, C03-04 | MEK02 MEK04 | |
4 | TK04 | W06 | MEK01 MEK03 | |
4 | TK05 | W07-08, C14-15 | MEK01 MEK03 | |
4 | TK06 | C05-08 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 | |
4 | TK07 | C09-11 | MEK01 MEK03 | |
4 | TK08 | C12 | MEK01 MEK03 | |
4 | TK09 | C13 | MEK01 MEK03 MEK04 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 4) | Przygotowanie do kolokwium:
7.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
7.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 4) | Przygotowanie do ćwiczeń:
15.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
5.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 4) | Przygotowanie do konsultacji:
2.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
|
Egzamin (sem. 4) | Przygotowanie do egzaminu:
5.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Ocena uwzględnia wynik pracy pisemnej oraz aktywność studenta w trakcie zajęć dydaktycznych. |
Ćwiczenia/Lektorat | Ocena uwzględnia wyniki realizowanych zadań (w ramach pracy indywidualnej i zespołowej) oraz aktywność i obecność studenta w trakcie zajęć dydaktycznych. |
Ocena końcowa | Na podstawie uzyskanych ocen w trakcie wykładu i ćwiczeń. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | B. Bembenek | Doskonalenie kompetencji cyfrowych wklastrach | 2024 |
2 | B. Bembenek | Kształtowanie tożsamości zrównoważonych klastrów wodorowych w warunkach transformacji energetycznej | 2023 |
3 | B. Bembenek | Marketing doświadczeń w kształtowaniu wizerunku pozytywnej organizacji klastrowej | 2023 |
4 | B. Bembenek | Redundancja zasobów jako współczesne wyzwanie strategiczne w zarządzaniu klastrem | 2023 |
5 | B. Bembenek | Edukacja dzieci w duchu myślenia technicznego jako przejaw społecznej odpowiedzialności klastra | 2021 |
6 | B. Bembenek; A. Surówka | Użyteczność Portalu Geostatystycznego w regionalnych badaniach turystyki na obszarach wiejskich | 2021 |
7 | B. Bembenek | Hackathon dla rozwoju otwartych innowacji w klastrze | 2020 |
8 | B. Bembenek; M. Frankowska; J. Myszak | National Strategic Documents on Cluster Policy as a Source of Challenges for Cluster Management in Poland | 2020 |
9 | B. Bembenek | Kompetencje menedżerskie w zarządzaniu klastrem. Perspektywa prakseologiczna | 2019 |