Szkolenie Microsoft Excel – poziom średnio zaawansowany
Podstawowe informacje o zajęciach
Cykl kształcenia:
2018/2019
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Chemiczny
Nazwa kierunku studiów:
Inżynieria chemiczna i procesowa
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
Poziom studiów:
kursy
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
dla wszystkich specjalności
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Wydział Chemiczny
Kod zajęć:
12236
Status zajęć:
fakultatywny dla wszystkich specjalności
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 7 / C16 / 0 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr inż. prof. PRz Joanna Wojturska
Cel kształcenia i wykaz literatury
Główny cel kształcenia:
Szkolenie z obsługi programu Excel przeznaczone jest dla osób znających arkusz kalkulacyjny na poziomie podstawowym, pragnących zapoznać się z najczęściej wykorzystywanymi i najbardziej przydatnymi funkcjami Excela.
Ogólne informacje o zajęciach:
Szkolenie Excel realizowane jest w formie naprzemiennie następującej po sobie części teoretycznej w postaci mini wykładów oraz części praktycznej w postaci ćwiczeń komputerowych. Szkolenie łączy w sobie fachową wiedzę merytoryczną z praktycznymi przykładami jej wykorzystania w środowisku pracy. Ćwiczenia skonstruowane są w sposób, który wspiera utrwalenie nabytej wiedzy, oraz przyszłe twórcze wykorzystanie jej w dalszym rozwoju umiejętności obsługi Microsoft Excel.
Materiały dydaktyczne:
Obszerne (ponad 150 stronnicowe) skrypty w wersji drukowanej dla każdego z uczestników (do użytku również po szkoleniu), pendrive'y z ćwiczeniami (również do użytku po szkoleniu)
Inne:
3-miesięczny dostęp do pełnej wersji platformy e-learningowej wspomagającej naukę Excela, 6 miesięczna opieka poszkoleniowa
Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 |
John Walkenbach |
Microsoft Exel 2016 PL : biblia |
Gliwice : Helion . |
2016 |
2 |
Jakub Kudliński. |
Wykresy w Excelu : praktyczne przykłady i sprytne triki |
Warszawa : Wydaw.Wiedza i Praktyka . |
2016 |
3 |
Krzysztof Chojnacki. |
Tabele i wykresy przestawne od A do Z : dynamiczna analiza dużych zbiorów danych |
Warszawa : Wydaw.Wiedza i Praktyka. |
2016 |
Literatura do samodzielnego studiowania
1 |
Krzysztof Masłowski. |
Excel 2016 PL : ćwiczenia praktyczne |
Gliwice : Helion. |
2016 |
2 |
Krzysztof Chojnacki. |
40 najciekawszych funkcji w Excelu, które każdy powinien znać |
Warszawa : Wydaw.Wiedza i Praktyka . |
2016 |
Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych
Wymagania formalne:
Rejestracja na siódmy semestr studiów, Przystąpienie do projektu PO WER. Deklaracja uczestnictwa w zajęciach.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Od uczestników szkolenia Excel wymagana jest znajomość środowiska Windows oraz podstawy obsługi arkusza kalkulacyjnego. Minimalne umiejętności to: edycja danych, podstawowe formuły, proste formatowani
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Efekty kształcenia dla zajęć
MEK |
Student, który zaliczył zajęcia |
Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia |
Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia |
Związki z KEK |
Związki z OEK |
01 |
umie obsługiwać popularne funkcje arkusza kalkulacyjnego |
warsztaty |
obserwacja wykonawstwa |
K_U03+++ K_K02+++
|
U01++ U02++ K02+++
|
02 |
umie formatować dane i wykonywać obliczenia za pomocą formuł i funkcji |
warsztaty |
obserwacja wykonawstwa |
K_U03+++ K_K02+++
|
U01++ U02++ K02+++
|
03 |
umie tworzyć dostosowane do typów danych wykresy |
warsztaty |
obserwacja wykonawstwa |
K_U03+++ K_K02+++
|
U01++ U02++ K02+++
|
04 |
umie zakładać filtry |
warsztaty |
obserwacja wykonawstwa |
K_U03+++ K_K02+++
|
U01++ U02++ K02+++
|
05 |
umie analizować dane za pomocą sum częściowych i tabel przestawnych |
warsztaty |
obserwacja wykonawstwa |
K_U03+++ K_K02+++
|
U01++ U02++ K02+++
|
06 |
umie zarządzać zeszytami |
warsztaty |
obserwacja wykonawstwa |
K_U03+++ K_K02+++
|
U01++ U02++ K02+++
|
Uwaga:
W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Treści kształcenia dla zajęć
Sem. |
TK |
Treści kształcenia |
Realizowane na |
MEK |
7 |
TK01 |
Filtrowanie i sortowanie: sortowanie kilkupoziomowe, za pomocą kolorów komórek i czcionek; filtrowanie według pozycji liczb lub wartości, filtrowanie według tekstów rozpoczynających się na określone znaki, według teksów zawierających określone ciągi znaków, filtrowanie dat, filtrowanie według dwóch warunków jednocześnie, filtrowanie z użyciem znaków specjalnych |
C01-C08 |
MEK01
MEK04
|
7 |
TK02 |
Funkcje analizy danych:omówienie funkcji WYSZUKAJ.PIONOWO (zastosowanie i budowa funkcji, zastosowanie funkcji w wyszukiwaniu danych, zastosowanie funkcji w wyborze właściwej wartości z kilku możliwych, zastosowanie funkcji do określenia w jakim przedziale liczbowym znajduje się określona wartość) Omówienie prostych funkcji podsumowujących (LICZ.JEŻELI, SUMA.JEŻELI) Omówienie złożonych funkcji podsumowujących (LICZ.WARUNKI, SUMA.WARUNKÓW) |
C01-C08 |
MEK01
MEK02
|
7 |
TK03 |
Formatowanie warunkowe: formatowanie za pomocą koloru tła komórki oraz koloru czcionki (formatowanie gdy komórki zawierają liczby równie, mniejsze lub większe od wskazanej wartości, formatowanie gdy komórki zawierają określone daty lub teksty, formatowanie gdy komórki zawierają powtarzające się wartości, formatowanie określonej ilości komórek z największymi liczbami). Formatowanie z użyciem pasków danych (pasek stanowiący mini wykres, prezentujący wartość w komórce, tworzenie paska obok komórek z wartościami). Formatowanie z użyciem skali kolorów (skala 2-kolorowa oraz 3-kolorowa). Formatowanie z użyciem ikon (określenie przedziału wartości dla poszczególnych ikon, mieszanie ikon z różnych zestawów). Zarządzanie regułami za pomocą "Menedżera reguł formatowania warunkowego" ( wyszukiwanie reguł formatowania w arkuszu, ich edycja oraz usuwanie, zmiana zakresu komórek, którym przypisany został format warunkowy). Nakładanie się formatów warunkowych i określanie ich priorytetów. |
C01-C08 |
MEK01
|
7 |
TK04 |
Funkcje logiczne: czym są wartości logiczne i jak odczytywane są przez Excela. Wartości logiczne w funkcjach (wartość logiczna jako argument funkcji, wartość logiczna jako wynik funkcji, funkcje, które zarówno zwracają wartość logiczną, jak i posiadają takie argumenty, wartości logiczne niejawnie wykorzystywane w funkcjach). Sposoby uzyskania wartości logicznych. Omówienie funkcji logicznych (podstawowe funkcje: JEŻELI, ORAZ, LUB, dodatkowe funkcje: CZY.TEKST, CZY.NIE.TEKST, CZY.LICZBA, CZY.NIEPUSTA, CZY.PUSTA, CZY.NIEPARZYSTA, CZY.PARZYSTA). Zagnieżdżanie funkcji JEŻELI. |
C01-C08 |
MEK01
MEK02
|
7 |
TK05 |
Funkcje dat Czym się charakteryzuje format danych "Data" oraz "Czas" Prawidłowy zapis daty i czasu w Excelu W jaki sposób Excel odczytuje daty oraz czas Zmiana formatu daty Zamiana tekstu wyglądającego jak data na właściwą datę Funkcje wykorzystujące daty • DZIEŃ.ROBOCZY, DNI.ROBOCZE, DZIEŃ, MIESIĄC, ROK, DATA, DZIEŃ.TYG, DZIŚ, TERAZ Podstawowe i skomplikowane obliczenia dat |
C01-C08 |
MEK01
MEK02
|
7 |
TK06 |
Grupowanie Ręczne grupowanie i rozgrupowanie za pomocą konspektu • Dodawanie poziomu grupowania w wierszach i kolumnach • Zagnieżdżanie kolejnych poziomów grupowania • Szybkie ukrywanie i odkrywanie wybranych zgrupowanych poziomów Automatyczne grupowanie za pomocą konspektu - "Autokonspekt" • Omówienie sposobu działania autokonspektu • Jak muszą być przygotowane dane aby autokonspekt zadziałał |
C01-C08 |
MEK01
|
7 |
TK07 |
Suma częściowa Wykorzystanie narzędzie "Sum częściowych" Zagnieżdżone sumy częściowe Posumowanie sum częściowych z użyciem różnych funkcji (np. suma, licznik, maksimum, średnia) |
C09-C16 |
MEK01
MEK05
|
7 |
TK08 |
Tabele przestawne Przygotowanie danych do stworzenia tabeli przestawnej Wstawianie tabeli przestawnej • Definicja "Pola" i "Obszaru" • Wykorzystanie obszarów "Etykiety wierszy", "Etykiety kolumn", "Wartości" oraz "Filtr raportu" • Wstawianie pól do odpowiednich obszarów Analiza danych za pomocą narzędzia "Ustawienia pól" • Podsumowanie pola wartości za pomocą SUMA, LICZNIK, ŚREDNIA • Indywidualne ustawienia pola wartości dla każdego z pól w obszarze wartości • Wielokrotne wykorzystanie jednego pola w obszarze wartości Analiza danych z wykorzystaniem opcji "Pokazywanie wartości jako" • Pokazywanie wartości jako procentowa część sumy całkowitej, sumy wiersza, sumy kolumny • Pokazywanie wartości jako procentowa część wybranego elementu w tabeli przestawnej • Pokazywanie wartości jako różnica między każdą z wartości, a wskazanym elementem tabeli przestawnej Aktualizacja tabeli przestawnej. Grupowanie danych w etykietach tabeli przestawnej • Grupowanie dat • Grupowanie liczb • Grupowanie tekstów Tworzenie wykresu przestawnego Funkcja WEŹDANETABELI – do czego służy i jak ją włączyć/wyłączyć. |
C09-C16 |
MEK01
MEK05
|
7 |
TK09 |
Style Formatowanie komórek jako sposób uporządkowania arkusza Wykorzystanie styli do szybkiej zmiany formatowania komórek Tworzenie własnych styli • Wybór formatowania • Wybór elementów formatowania, które mają być uwzględnione przy przypisywaniu stylu do komórki Kopiowanie styli między plikami |
C09-C16 |
MEK01
|
7 |
TK10 |
Ochrona danych Ustawienia komórek, pozwalające chronić dane znajdujące się w nich Opcje ochrony arkusza • Całkowita ochrona przed zmianą zawartości wybranych komórek • Całkowita ochrona, z możliwością zmiany formatowania wybranych komórek • Całkowita ochrona, z możliwością filtrowania wybranych komórek Ochrona przed kopiowaniem wybranych komórek Ochrona przed wykonywaniem jakichkolwiek operacji na arkuszach (np. dodawanie, usuwanie, zmiana nazwy) Ochrona całego pliku • Ochrona przed otwarciem pliku • Ochrona przed nadpisaniem zmian w pliku (tryb "Tylko do odczytu") |
C09-C16 |
MEK01
MEK06
|
7 |
TK11 |
Wykresy Tworzenie wykresu od początku, ręcznie (gdy Excel źle odgaduje nasze intencje przy tworzeniu wykresu) • Praca z oknem "Wybieranie źródła danych" • Dodawanie serii danych • Dodawanie etykiet osi poziomej Omówienie sytuacji gdy Excel może źle tworzyć wykres przy tworzeniu automatycznym Zmiana typu wykresu • Zmiana typu wszystkich serii na wykresie • Zmiana typu wybranej serii na wykresie • Jednoczesne zaprezentowanie wykresu liniowego i kolumnowego na jednym układzie Dodanie pionowej osi pomocniczej, pozwalające zaprezentować dwie serie o wartościach różnego rzędu Wyskalowanie osi pionowych wykresu • Ustawienie minimum osi • Ustawienie maksimum osi • Ustawienie punktu przecięcia z osią poziomą. Ustawienia etykiet danych Wykresy skumulowane Kontrola wykresy, gdy komórki z danymi są w arkuszu ukrywane Różne formatowanie serii wykresu, w zależności od wartości. |
C09-C16 |
MEK01
MEK03
|
Nakład pracy studenta
Forma zajęć |
Praca przed zajęciami |
Udział w zajęciach |
Praca po zajęciach |
Ćwiczenia/Lektorat
(sem. 7)
|
|
Godziny kontaktowe:
16.00 godz./sem.
|
|
Konsultacje
(sem. 7)
|
|
|
|
Zaliczenie
(sem. 7)
|
|
|
|
Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej
Forma zajęć |
Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
Ćwiczenia/Lektorat |
|
Ocena końcowa |
|
Przykładowe zadania
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych
:
nie
Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie