logo
Karta przedmiotu
logo

Historia gospodarcza

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania

Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie

Obszar kształcenia: nauki społeczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: 1F - Zarządzanie finansami, 2J - Zarządzanie jakością, 3M - Nowoczesny marketing, 4P - Zarządzanie projektami, 5N - Zarządzanie międzynarodowe

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: licencjat

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Nauk Humanistycznych i Społecznych

Kod zajęć: 1221

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W15 C15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: prof. dr hab. Grzegorz Ostasz

Terminy konsultacji koordynatora: Zgodnie z harmonogramem

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr Krzysztof Surowiec

Terminy konsultacji koordynatora: Zgodnie z harmonogramem

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Głównym celem jest zapoznanie studentów z przekrojowymi problemami historii gospodarczej, teorią i myślą ekonomiczną, doktrynami ekonomicznymi, zmianami społeczno-gospodarczymi oraz kwestiami postępu technicznego i technologicznego.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł prezentuje: ekonomiczne prawidłowości w rozwoju świata. Przebieg procesów gospodarczych; skutki społeczne. Ewolucja procesów tworzenia i podziału dochodu społecznego. Historyczne przyczyny nierównomiernego rozwoju gospodarczego współczesnego świata. Dorobek gospodarczo-społeczny przedkapitalistycznych systemów ekonomicznych. Geneza i ewolucja systemu kapitalistycznego. Przedstawienie przebiegu koniunktury oraz przemian branżowych.

Materiały dydaktyczne: rzutnik

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Cameron R., Neal L. Historia gospodarcza świata Wyd. Książka i Wiedza. 2007
2 Skodlarski J. Zarys historii gospodarczej Polski do 1945 roku Polskie Wydawnictwo Naukowe. 2005
3 Woziński J. Historia kapitalizmu PROHIBITA . 2017
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Szpak J. Historia gospodarcza powszechna Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. 2007
2 Duda J., Orłowski R. Gospodarka Polska w dziejowym rozwoju Europy (do 1939 roku) Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. 1999
3 Morawski W. Dzieje gospodarcze Polski Difin, Warszawa. 2010
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Basta J., Kaliński J., Zamoyski G. Wstęp do historii gospodarczej XX wieku Wyd. Wyższej Szkoły Zarządzania w Rzeszowie. 2002
2 Jezierski A., Leszczyńska C. Historia gospodarcza Polski Key Text, Warszawa. 2001

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zgodne z regulaminem PRz.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Mają podstawową wiedzę z zakresu historii i ekonomii.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Posiadają umiejętność samokształcenia.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Rozumieją potrzebę uczenia się przez całe życie, znają poziom swojej wiedzy i umiejętności.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 zna podstawowe determinanty, mechanizmy oraz prawidłowości funkcjonowania systemów gospodarczych i rynkowych na przestrzeni dziejów wykład, wykład problemowy, zaliczenie cz. pisemna, test pisemny K_W01++
K_W05++
P6S_WG
P6S_WK
02 zna historyczne przyczyny nierównomiernego rozwoju gospodarczego współczesnego świata wykład, wykład problemowy zaliczenie cz. pisemna, test pisemny K_W01++
K_U02++
P6S_UW
P6S_WG
03 potrafi analizować przebieg procesów gospodarczych i społecznych ery industrialnej i postindustrialnej ćwiczenia problemowe, realizacja zleconego zadania, projekt indywidualny, zaliczenie cz. pisemna, obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu, aktywność na zajęciach K_U12++
K_K02++
P6S_KO
P6S_UU
04 potrafi wykorzystać wiedzę do rozwiązania zagadnień ekonomicznych dotyczących rozwoju działów gospodarki podczas zajęć ćwiczenia problemowe, realizacja zleconego zadania, projekt indywidualny, zaliczenie cz. pisemna, obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu, aktywność na zajęciach K_W05++
K_U02++
P6S_UW
P6S_WG
P6S_WK
05 jest aktywny w pracy w grupie nad rozwiązaniem zagadnień gospodarczych wskazanych przez prowadzącego zajęcia ćwiczenia problemowe, realizacja zleconego zadania aktywność na zajęciach, obserwacja wykonawstwa K_U02++
K_K02++
P6S_KO
P6S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Przedmiot, teoria i problemy historii gospodarczej. Rozwój gospodarczy świata w okresie starożytności i średniowiecza: ludność, rolnictwo, miasto, rzemiosło, handel, komunikacja, banki, kredyt. Polska gospodarka w okresie średniowiecza. Myśl ekonomiczna starożytności i średniowiecza. W01-W03; C01-C03 MEK01 MEK04 MEK05
1 TK02 Czasy nowożytne: geneza kapitalizmu, eksploracja i odkrycia geograficzne, rewolucja handlowa, rewolucja cen, zmiany w produkcji przemysłowej, postęp w rolnictwie, główne procesy polityczne i gospodarcze, początki industrializmu, handel światowy, merkantylizm i fizjokratyzm. W dobie dualizmu gospodarczego: geneza i efekty ekonomiczno – społeczne folwarcznego modelu produkcji; kryzys gospodarki pańszczyźnianej. Myśl ekonomiczna ery nowożytnej. W04-W06; C04-C06 MEK01 MEK02 MEK03 MEK05
1 TK03 Ugruntowanie kapitalizmu w XIX wieku: doktryna liberalna, rewolucje przemysłowe w Europie i Stanach Zjednoczonych, zmiany w transporcie, idee polityczne a gospodarka, gospodarka światowa, monopole i mocarstwa. Przemiany gospodarcze ziem polskich pod zaborami: industrializacja i przewrót techniczny; przebieg i skutki uwłaszczenia na wsi polska myśl ekonomiczna XIX wieku. Myśl ekonomiczna XIX w. W07-W09; C07-C09 MEK01 MEK03 MEK04 MEK05
1 TK04 Gospodarka polska i światowa w pierwszej połowie XX wieku: sytuacja po pierwszej wojnie światowej, rekonwersja i wzrost gospodarczy 1924-1928 (handel, rolnictwo, przemysł, kredyt, banki, giełda), wielki kryzys gospodarczy 1929-1933, gospodarka kierowana i interwencjonizm, II wojna światowa i gospodarki państw walczących. W10-W12; C10-C12 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
1 TK05 Modele gospodarcze po drugiej wojnie światowej. Polska: od gospodarki centralnie planowanej do wolnorynkowej; transformacja, starania integracyjne z UE. Myśl ekonomiczna XX wieku. W13-W15, C13-C15 MEK01 MEK02 MEK05

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 4.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 1) Przygotowanie do ćwiczeń: 1.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 6.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 1) Przygotowanie do zaliczenia: 10.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład zaliczenie cz. pisemna, test pisemny
Ćwiczenia/Lektorat zaliczenie cz. pisemna, obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu, aktywność na zajęciach
Ocena końcowa Średnia z zakresu wykładu i ćwiczeń

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie