Cykl kształcenia: 2019/2020
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania
Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie
Obszar kształcenia: nauki społeczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: 1F - Zarządzanie finansami, 2J - Zarządzanie jakością, 3M - Nowoczesny marketing, 4P - Zarządzanie projektami, 5N - Zarządzanie międzynarodowe
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: licencjat
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Przedsiębiorczości, Zarządzania i Ekoinnowacyjności
Kod zajęć: 1219
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności 5N - Zarządzanie międzynarodowe
Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W15 C30 / 3 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr Jolanta Stec-Rusiecka
semestr 5: dr inż. Dariusz Wyrwa
Główny cel kształcenia: Znaczenie funduszy UE, programów operacyjnych i organizacji dla rozwoju regionalnego
Ogólne informacje o zajęciach: umiejętność rozróżniania obszarów pomocy unijnej skierowanej do regionów, znajmość systemu zarządzania środkami unijnymi na poziomie regionalnym, priorytety gospodarcze i społeczne rozwoju regionalnego finansowane ze środków UE, efektywnośc zarządzania funduszami UE na poziomie regionu, zjawiska i problemy związane z rozwojem regionalnym, ważniejsze projekty realizowane w regionie.
Inne: www.mrr.gov.pl, www.parp.gov.pl, www.podkarpackie.pl
1 | Szymańska A. | Fundusze Unijne i europejskie 2007-2013 dla samorządu terytorialnego | Wyd. Placet, Warszawa. | 2008 |
2 | Sfaniewicz P. | Szafarze darów europejskich, kapitał społeczny a realizacja polityki regionalnej w polskich wojew | Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa. | 2008 |
3 | Cieślicka W. | Fundusze unijne 2007-2013 | Wyd. Unimex, Warszawa. | 2008 |
1 | Praca zbiorowa | Fundusze unijne dla jednostek samorządu terytorialnego w latach 2007-2013 Cz.1 i Cz.2. | Wyd. Twigger, Warszawa. | 2007 |
2 | Szymańska A. | Fundusze UE 2007-2013 dla mikro, małych i średnich firm | Wyd. Placet, Warszawa. | 2008 |
3 | Wlaźlak K. | Rozwój regionalny jako zadanie administracji publicznej | Wolters Kluwer, Warszawa. | 2010 |
1 | Kozak M. | Kompetencje i rola poszczególnych poziomów realizujących politykę regionalnąz uwzględnieniem aspektu | ekspertyza dla Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Warszawa. | 2009 |
Wymagania formalne: Zgodne z Regulaminem Studiów PRz
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość podstawowych polityk wspólnotowych
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność wskazywania zasadniczych funduszy Unii Europejskiej w odniesieniu do wybranych obszarów
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Jest przygotowany do samodzielnego poszukiwania informacji i ma świadomość konieczności uczenia się przez całe życie.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Potrafi wskazać fundusze UE i programy operacyjne oraz źródła przewagi konkurencyjnej regionu w aspekcie wykorzystania funduszy UE | wykład / wykład informacyjny, wykład multimedialny | egzamin cz. pisemna |
K_W04+++ |
P6S_WG P6S_WK |
02 | Zna proces zarządzania funduszami UE i zasadnicze powiązania instytucji/organizacji z otoczeniem i ich wpływ na rozwój regionu | wykład / wykład informacyjny, wykład multimedialny | egzamin cz. pisemna |
K_W06++ |
P6S_WG P6S_WK |
03 | Potrafi wskazać zasadnicze obszary wsparcia regionu ze środków UE | ćwiczenia / ćwiczenia problemowe, konwersacja | kolokwium |
K_U07++ |
P6S_UW |
04 | Potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu polityki rozwoju regionalnego. | ćwiczenia / ćwiczenia problemowe, konwersacja | kolokwium |
K_U07++ |
P6S_UW |
05 | Umie ocenić wpływ funduszy unijnych na rozwój regionu | ćwiczenia / ćwiczenia problemowe | obserwacja wykonawstwa |
K_W06+ K_U07++ |
P6S_UW P6S_WG P6S_WK |
06 | Ma świadomość zmian zachodzących w zakresie funduszy UE i wynikającej z tego konieczności stałego uzupełniania swojej wiedzy i jest gotowy do samodzielnego poszukiwania informacji | ćwiczenia / ćwiczenia problemowe, konwersacje | obserwacja wykonawstwa |
K_U11+ K_K02++ |
P6S_KO P6S_UO |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
5 | TK01 | W01 | MEK02 | |
5 | TK02 | W02-03 | MEK02 | |
5 | TK03 | W04-06 | MEK02 | |
5 | TK04 | W07-09 | MEK02 | |
5 | TK05 | W10-11 | MEK03 | |
5 | TK06 | W12-13 | MEK02 | |
5 | TK07 | W14-15 | MEK01 MEK02 MEK05 | |
5 | TK08 | C01 | MEK04 | |
5 | TK09 | C02 | MEK01 MEK06 | |
5 | TK10 | C03 | MEK01 MEK02 | |
5 | TK11 | C04, C05 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK05 | |
5 | TK12 | C05 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 5) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
10.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem. |
|
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 5) | Przygotowanie do ćwiczeń:
20.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 2.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
10.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 5) | Przygotowanie do konsultacji:
2.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
|
Egzamin (sem. 5) | Przygotowanie do egzaminu:
4.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | egzamin ustny |
Ćwiczenia/Lektorat | kolokwium pisemne |
Ocena końcowa | suma punktów uzyskanych z egzaminu, kolokwium |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | J. Puacz-Olszewska; S. Stec; J. Stec-Rusiecka; E. Szymańska | Transformation of the Polish Heating Sector Based on an Example of Select Heat Energy Companies Supplying Energy to Local Government Units | 2023 |
2 | O. Buckiūnienė; A. Karwatka; A. Molter; T. Piecuch; J. Stec-Rusiecka; A. Warmińska; B. Ziółkowski | Gamification in management education | 2023 |
3 | O. Buckiūnienė; A. Migała-Warchoł; J. Stec-Rusiecka; A. Vitas | Living standards of Polish and Lithuanian residents after the COVID-19 pandemic: the impact on living conditions | 2023 |
4 | J. Stec-Rusiecka | Możliwości i potencjał rozwoju gospodarki wodorowej Polski | 2022 |
5 | J. Stec-Rusiecka; A. Warmińska | Socially Responsible Management of Human Resources in SMEs during the COVID-19 Pandemic | 2022 |
6 | K. Bilińska; M. Cierpiał-Wolan; A. Dewalska-Opitek; J. Stec-Rusiecka; D. Twaróg; B. Wierzbiński | Relationship between Renewable Biogas Energy Sources and Financial Health of Food Business Operators | 2022 |
7 | M. Ruszel; J. Stec-Rusiecka; A. Wiącek | Bezpieczeństwo energetyczne : wybrane zagadnienia | 2022 |
8 | J. Stec-Rusiecka | Gospodarka o obiegu zamkniętym jako trend w obszarze społecznej odpowiedzialności organizacji w opinii młodych konsumentów | 2021 |
9 | J. Stec-Rusiecka; A. Warmińska | The Impact of the Covid-19 Pandemic on Taking up Socially Responsible Actions | 2021 |
10 | J. Stec-Rusiecka | Narzędzia komunikacji w pracy kierownika zespołu w warunkach permanentnych zmian – lider w trudnych sytuacjach | 2020 |
11 | D. Głowacz-Czerwonka; D. Ożóg; B. Pawłowicz; J. Polaszczyk; J. Stec-Rusiecka; J. Strojny; B. Trybus | Prace Kół Naukowych Politechniki Rzeszowskiej w roku akademickim 2018/2019 | 2019 |
12 | J. Stec-Rusiecka | Społeczna odpowiedzialność a work-life balance | 2019 |
13 | J. Stec-Rusiecka | Znaczenie społecznej odpowiedzialności w motywowaniu pracowników | 2019 |