logo
Karta przedmiotu
logo

Zarządzanie funduszami UE

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania

Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie

Obszar kształcenia: nauki społeczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: 1F - Zarządzanie finansami, 2J - Zarządzanie jakością, 3M - Nowoczesny marketing, 4P - Zarządzanie projektami, 5N - Zarządzanie międzynarodowe

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: licencjat

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Przedsiębiorczości, Zarządzania i Ekoinnowacyjności

Kod zajęć: 1219

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności 5N - Zarządzanie międzynarodowe

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W15 C30 / 3 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr Jolanta Stec-Rusiecka

semestr 5: dr inż. Dariusz Wyrwa

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Znaczenie funduszy UE, programów operacyjnych i organizacji dla rozwoju regionalnego

Ogólne informacje o zajęciach: umiejętność rozróżniania obszarów pomocy unijnej skierowanej do regionów, znajmość systemu zarządzania środkami unijnymi na poziomie regionalnym, priorytety gospodarcze i społeczne rozwoju regionalnego finansowane ze środków UE, efektywnośc zarządzania funduszami UE na poziomie regionu, zjawiska i problemy związane z rozwojem regionalnym, ważniejsze projekty realizowane w regionie.

Inne: www.mrr.gov.pl, www.parp.gov.pl, www.podkarpackie.pl

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Szymańska A. Fundusze Unijne i europejskie 2007-2013 dla samorządu terytorialnego Wyd. Placet, Warszawa. 2008
2 Sfaniewicz P. Szafarze darów europejskich, kapitał społeczny a realizacja polityki regionalnej w polskich wojew Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa. 2008
3 Cieślicka W. Fundusze unijne 2007-2013 Wyd. Unimex, Warszawa. 2008
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Praca zbiorowa Fundusze unijne dla jednostek samorządu terytorialnego w latach 2007-2013 Cz.1 i Cz.2. Wyd. Twigger, Warszawa. 2007
2 Szymańska A. Fundusze UE 2007-2013 dla mikro, małych i średnich firm Wyd. Placet, Warszawa. 2008
3 Wlaźlak K. Rozwój regionalny jako zadanie administracji publicznej Wolters Kluwer, Warszawa. 2010
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Kozak M. Kompetencje i rola poszczególnych poziomów realizujących politykę regionalnąz uwzględnieniem aspektu ekspertyza dla Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Warszawa. 2009

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zgodne z Regulaminem Studiów PRz

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość podstawowych polityk wspólnotowych

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność wskazywania zasadniczych funduszy Unii Europejskiej w odniesieniu do wybranych obszarów

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Jest przygotowany do samodzielnego poszukiwania informacji i ma świadomość konieczności uczenia się przez całe życie.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Potrafi wskazać fundusze UE i programy operacyjne oraz źródła przewagi konkurencyjnej regionu w aspekcie wykorzystania funduszy UE wykład / wykład informacyjny, wykład multimedialny egzamin cz. pisemna K_W04+++
P6S_WG
P6S_WK
02 Zna proces zarządzania funduszami UE i zasadnicze powiązania instytucji/organizacji z otoczeniem i ich wpływ na rozwój regionu wykład / wykład informacyjny, wykład multimedialny egzamin cz. pisemna K_W06++
P6S_WG
P6S_WK
03 Potrafi wskazać zasadnicze obszary wsparcia regionu ze środków UE ćwiczenia / ćwiczenia problemowe, konwersacja kolokwium K_U07++
P6S_UW
04 Potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu polityki rozwoju regionalnego. ćwiczenia / ćwiczenia problemowe, konwersacja kolokwium K_U07++
P6S_UW
05 Umie ocenić wpływ funduszy unijnych na rozwój regionu ćwiczenia / ćwiczenia problemowe obserwacja wykonawstwa K_W06+
K_U07++
P6S_UW
P6S_WG
P6S_WK
06 Ma świadomość zmian zachodzących w zakresie funduszy UE i wynikającej z tego konieczności stałego uzupełniania swojej wiedzy i jest gotowy do samodzielnego poszukiwania informacji ćwiczenia / ćwiczenia problemowe, konwersacje obserwacja wykonawstwa K_U11+
K_K02++
P6S_KO
P6S_UO

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Istota polityki regionalnej UE i jej cele W01 MEK02
5 TK02 Zasady tworzenia budżetu UE oraz planów dla okresów programowania funduszy unijnych. W02-03 MEK02
5 TK03 Procedury opracowania regionalnych programów operacyjnych. W04-06 MEK02
5 TK04 Instytucje odpowiedzialne za zarządzanie rozwojem regionalnym i funduszami UE, ich kompetencje i zadania. W07-09 MEK02
5 TK05 Podstawowe kierunki wsparcia rozwoju regionalnego ze środków UE. W10-11 MEK03
5 TK06 Problemy ewaluacji programów finansowanych z funduszy unijnych. W12-13 MEK02
5 TK07 Ocena wpływu funduszy UE na rozwój regionalny W14-15 MEK01 MEK02 MEK05
5 TK08 Zagadnienia podstawowe: region, regionalizm, regionalizacja, polityka regionalna i jej rodzaje, podmioty polityki regionalnej i ich rola w stymulowaniu konkurencyjności i spójności regionalnej. C01 MEK04
5 TK09 Wyzwania dla polityki rozwoju regionalnego w Polsce. Omówienie dokumentów strategicznych dotyczących rozwoju regionalnego w kraju. C02 MEK01 MEK06
5 TK10 Fundusze UE i ich rola w finansowaniu rozwoju regionalnego Wspólnoty Europejskiej i Polski. Procedury i zasady programowania rozwoju regionalnego w oparciu o środki UE w Polsce. C03 MEK01 MEK02
5 TK11 Perspektywa finansowa 2014-2020. Wybrane aspekty wdrażania. C04, C05 MEK01 MEK02 MEK03 MEK05
5 TK12 Kolokwium zaliczeniowe C05 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 5) Przygotowanie do ćwiczeń: 20.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 5) Przygotowanie do egzaminu: 4.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład egzamin ustny
Ćwiczenia/Lektorat kolokwium pisemne
Ocena końcowa suma punktów uzyskanych z egzaminu, kolokwium

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 J. Puacz-Olszewska; S. Stec; J. Stec-Rusiecka; E. Szymańska Transformation of the Polish Heating Sector Based on an Example of Select Heat Energy Companies Supplying Energy to Local Government Units 2023
2 O. Buckiūnienė; A. Karwatka; A. Molter; T. Piecuch; J. Stec-Rusiecka; A. Warmińska; B. Ziółkowski Gamification in management education 2023
3 O. Buckiūnienė; A. Migała-Warchoł; J. Stec-Rusiecka; A. Vitas Living standards of Polish and Lithuanian residents after the COVID-19 pandemic: the impact on living conditions 2023
4 J. Stec-Rusiecka Możliwości i potencjał rozwoju gospodarki wodorowej Polski 2022
5 J. Stec-Rusiecka; A. Warmińska Socially Responsible Management of Human Resources in SMEs during the COVID-19 Pandemic 2022
6 K. Bilińska; M. Cierpiał-Wolan; A. Dewalska-Opitek; J. Stec-Rusiecka; D. Twaróg; B. Wierzbiński Relationship between Renewable Biogas Energy Sources and Financial Health of Food Business Operators 2022
7 M. Ruszel; J. Stec-Rusiecka; A. Wiącek Bezpieczeństwo energetyczne : wybrane zagadnienia 2022
8 J. Stec-Rusiecka Gospodarka o obiegu zamkniętym jako trend w obszarze społecznej odpowiedzialności organizacji w opinii młodych konsumentów 2021
9 J. Stec-Rusiecka; A. Warmińska The Impact of the Covid-19 Pandemic on Taking up Socially Responsible Actions 2021
10 J. Stec-Rusiecka Narzędzia komunikacji w pracy kierownika zespołu w warunkach permanentnych zmian – lider w trudnych sytuacjach 2020
11 D. Głowacz-Czerwonka; D. Ożóg; B. Pawłowicz; J. Polaszczyk; J. Stec-Rusiecka; J. Strojny; B. Trybus Prace Kół Naukowych Politechniki Rzeszowskiej w roku akademickim 2018/2019 2019
12 J. Stec-Rusiecka Społeczna odpowiedzialność a work-life balance 2019
13 J. Stec-Rusiecka Znaczenie społecznej odpowiedzialności w motywowaniu pracowników 2019