logo
Karta przedmiotu
logo

Prawne i ekonomiczne aspekty działalności inżynierskiej

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2024/2025

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Automatyka i robotyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: praktyczny

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Przemysłowe systemy sterowania

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Zarządzania Projektami

Kod zajęć: 12159

Status zajęć: obowiązkowy dla programu Przemysłowe systemy sterowania

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 P15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. prof. PRz Jacek Strojny

semestr 2: dr inż. Dariusz Wyrwa

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Dostarczenie niezbędnej w pracy inżyniera wiedzy z zakresu prawa, ekonomii i zarządzania oraz kształcenie umiejętności planowania i oceny przedsięwzięć uwzględniających aspekty prawne i ekonomiczne.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł dostarcza wiedzy i kształci umiejętności z równych obszarów działalności rynkowej.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Żórawski T. (red. merytoryczny) Harvard Business Review. Podręcznik przedsiębiorcy Dom Wydawniczy Rebis, Poznań. 2018
2 Bień W. Zarządzanie finansami przedsiębiorstwa Difin, Warszawa. 2018
3 Nielsen N.H. Finansowanie startupów: poradnik przedsiębiorcy Helion, Gliwice. 2018
4 Evans V., Tracy B. Niesamowity biznesplan: zdobądź fundusze na rozwój firmy lub startup Helion, Gliwice. 2015
5 Mućko P., Sokół A. Jak założyć działaność gospodarczą w Polsce i wybranych krajach europejskich CeDeWu, Warszawa. 2018
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Tokarski A., Tokarski M., Wójcik J. Jak solidnie przygotować profesionalny biznesplan? CeDeWu, Warszawa. 2017
2 Mućko P., Sokół A. Jak założyć i prowadzić własną firmę: praktyczny poradnik z przykładami CeDeWu, Warszawa. 2018
3 Mariański A. (red.) Opodatkowanie działalności gospodarczej w Polsce / red. nauk. Adam Mariański ; Aleksandra Krajewska [i in.]. Wolters Kluwer, Warszawa . 2016

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Uzyskanie wpisu na odpowiedni semestr studiów

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość podstawowych procesów rynkowych oraz przepisów regulujących ochronę własności intelektualnej i prawa autorskiego.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętności analitycznego myślenia oraz syntezy wyników.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Gotowość do prezentowania postawy przedsiębiorczej w działaniu oraz dostrzegania aspektów pozatechnicznych w działalności inżyniera.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Ma wiedzę z zakresu prawa, ekonomii i zarządzania, niezbędną do prowadzenia działalności inżynierskiej na rynku. wykład interaktywny zaliczenie cz. pisemna K_W10++
K_W11++
P7S_WK
02 Potrafi ocenić projekt z uwzględnieniem aspektów prawnych i inżynierskich oraz wskazywać kompetencje członków zespołu, niezbędne do jego zrealizowania. projekt indywidualny prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_U19++
K_U20++
P7S_UO
03 Potrafi opracowywać projekty przy zastosowaniu wiedzy pozatechnicznej, wskazać źródła jego finansowania, tworzyć budżety oraz opracowywać strukturę zarządzania projektem oraz niezbędne procedury. projekt indywidualny prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_U19++
K_U20+
P7S_UO
04 Cechuje się przedsiębiorczym podejściem do projektów inżynierskich oraz wykazuje gotowość do uwzględniania aspektów pozatechnicznych w działalności inżynierskiej. warsztaty dyskusja, obserwacja wykonawstwa K_K05+++
K_K06+++
P7S_KK
P7S_KO
P7S_KR

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Wprowadzenie do przedmiotu. Podstawowe pojęcia. W01-W02 MEK01
2 TK02 Formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw, porównanie wybranych form. Determinanty wyboru formy organizacyjno-prawnej przedsiębiorstwa. W03-W04 MEK01
2 TK03 Podstawowe źródła finansowania przedsiębiorstw. Kryteria doboru źródła finansowania. Dostępność źródeł finansowania działalności gospodarczej. W05-W06 MEK01
2 TK04 Formy opodatkowania działalności gospodarczej W07-W08 MEK01
2 TK05 Formy zatrudnienia. Obowiązki przedsiębiorcy w związku z zatrudnianiem pracowników. W09-W10 MEK01
2 TK06 Aspekty prawne prowadzenia działalności rynkowej: ochrona danych osobowych, wartości niematerialne i prawne oraz ich wykorzystanie w działalności W11-W12 MEK01
2 TK07 Analiza rynku. Podstawy marketingu. W13-W14 MEK01
2 TK08 Podsumowanie. Test zaliczeniowy W15 MEK01
2 TK09 Podstawowe elementy projektów w ramach działalności inżynierskiej P01-P02 MEK01 MEK03
2 TK10 Analiza rynku i ocena efektywności projektów P03-P04 MEK02
2 TK11 Ryzyko w działalności rynkowej i jego ocena P05-P06 MEK02
2 TK12 Opracowanie poszczególnych elementów projektów zaliczeniowych P07-P12 MEK03 MEK04
2 TK13 Prezentacja projektów, dyskusja P13-P15 MEK02 MEK03 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 3.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 3.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 2) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 8.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2) Przygotowanie do zaliczenia: 3.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Test zaliczeniowy
Projekt/Seminarium Prezentacja projektu
Ocena końcowa Średnia ocena z testu oraz projektu

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie