logo
Karta przedmiotu
logo

Inteligentne systemy sterowania

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2024/2025

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Automatyka i robotyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: praktyczny

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Przemysłowe systemy sterowania

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Informatyki i Automatyki

Kod zajęć: 12150

Status zajęć: obowiązkowy dla programu Przemysłowe systemy sterowania

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W30 L15 P15 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Ryszard Leniowski

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem modułu jest pokazanie w jaki sposób używać metod inteligencji obliczeniowej do sterowania wybranymi obiektami sterowania.

Ogólne informacje o zajęciach: Kurs pokazuje metody projektowania układów sterowania oraz demonstruje narzędzia informatyczne, które można wykorzystać do projektowania inteligentnych układów sterowania.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Cichosz P. Systemy uczące się WNT, Warszawa. 2000
2 Zajdel R. Uczenie się ze wzmocnienie w trybie epokowo-inkrementacyjnym Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. 20
3 Sutton, R.S., Barto, A.G. Reinforcement learning: An Introduction MIT Press, Cambridge. 2017
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Mathworks Inc. Matlab Online Documentation http://www.mathworks.com. 2018
2 Python.org Python documentation https://docs.python.org/3/. 2018
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Sutton R. S. Dyna, an Integrated Architecture for Learning, Planning, and Reacting In Working Notes of the 1991 AAAI Spring Symposium, pp. 151-155. 1991
2 Barto A.G., Sutton R., Anderson C. Neuronlike adaptive elements that can solve difficult learning problem IEEE Trans On Systems, Man, And Cybernetics, 13, pp. 834-847. 1983
3 Bellman R. The theory of dynamic programming Bul. Amer. Math. Soc., 60, 503-516. 1954

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: rejestracja na semestr studiów, w którym realizowany jest przedmiot

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: podstawowa wiedza z zakresu matematyki i informatyki

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: umiejętność obsługi komputera i korzystania ze środowisk programistycznych

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: zdolność do współpracy w niewielkim zespole (laboratorium)

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 może podać kilka przykładów zastosowań inteligencji obliczeniowej w sterowaniu wykład, laboratorium zaliczenie cz. pisemna K_W01++
K_W02++
K_W05++
P7S_WG
02 zna podstawy algorytmów uczenia się ze wzmocnieniem wykład, laboratorium zaliczenie cz. pisemna, zaliczenie cz. praktyczna K_W01+
K_W02+
K_W03+
K_W05+
P7S_WG
03 zna algorytmy uczenia się ze wzmocnieniem wykorzystujące model środowiska wykład, laboratorium zaliczenie cz. pisemna K_W01+
K_W02+
K_W03+
K_W05+
P7S_WG
04 potrafi zaprojektować regulator wykorzystujący algorytm uczenia się ze wzmocnieniem wykład, laboratorium obserwacja wykonawstwa K_W01+
K_W02+
K_W03+
K_W05+
P7S_WG
05 zna formy aproksymacji funkcji typu sieć neuronowa, system rozmyty czy CMAC wykład, laboratorium zaliczenie cz. pisemna, obserwacja wykonawstwa K_W01+
K_W05+
P7S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Przegląd paradygmatów uczenia maszynowego. Wprowadzenie do uczenia się ze wzmocnieniem. W01 MEK01 MEK02
3 TK02 Scenariusz uczenia się ze wzmocnieniem. Uczenie epizodyczne. Przykłady zastosowań algorytmów uczenia się ze wzmocnieniem do inteligentnego sterowania. W02 MEK02
3 TK03 Algorytmy Q(0)-learning, Sarsa oraz AHC oraz ich zastosowanie do sterowania w środowiskach komórkowych. W03 MEK01 MEK02 MEK04
3 TK04 Przyśpieszanie procesu uczenia się ze wzmocnieniem: TD(lambda), model środowiska. Algorytmy Q(lambda)-learning, Sarsa(lambda), AHC(lambda), Dyna-learning, prioritized sweeping. W04 MEK02 MEK03
3 TK05 Zastosowanie algorytmów uczenia się ze wzmocnieniem do inteligentnego sterowania wahadłem odwróconym, kulką balansującą na równoważni, samochodem wjeżdżającym na wzniesienie, robotem mobilnym. W05 MEK01 MEK03 MEK04
3 TK06 Formy aproksymacji funkcji stosowane w uczeniu się ze wzmocnieniem W06 MEK02 MEK05
3 TK07 Zastosowanie uczenia się ze wzmocnieniem i aproksymacji funkcji do inteligentnego sterowania W07 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 2.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 3) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 3) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Konsultacje (sem. 3) Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 3) Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład
Laboratorium
Projekt/Seminarium
Ocena końcowa

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 L. Leniowska; R. Leniowski; D. Ożóg; K. Tomecki A prototype adjuster for motion planning of redundant robots 2023
2 L. Leniowska; R. Leniowski Algorithm for inverse kinematics of a multi-link manipulator 2022
3 M. Grochowina; L. Leniowska; R. Leniowski; Ł. Ryk; K. Tomecki; M. Wroński Intelligent candidate recommendation system based on experimental calculation of the similarity model 2022
4 R. Leniowski; M. Wroński Vibration Analysis and Modelling of Light-weight Robot Arms 2022
5 L. Leniowska; R. Leniowski The multi-segment controller of a flexible arm 2020
6 R. Jasiński; B. Korga; R. Leniowski; D. Ożóg; D. Poliszak; P. Popielarz Weryfikacja modeli matematycznych manipulatora składającego się z 3 szeregowo połączonych przegubów Cardana sterowanych wewnętrznymi cięgnami na stanowisku laboratoryjnym 2020
7 L. Leniowska; R. Leniowski Przegub z napędem i sterowaniem łączący ramiona robota 2019