Cykl kształcenia: 2019/2020
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Mechanika i budowa maszyn
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Alternatywne źródła i przetwarzanie energii, Inżynieria medyczna, Komputerowo wspomagane wytwarzanie, Napędy mechaniczne, Organizacja produkcji, Pojazdy samochodowe, Programowanie i automatyzacja obróbki
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Mechaniki Płynów i Aerodynamiki
Kod zajęć: 12112
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Inżynieria medyczna
Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 L15 / 2 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: prof. dr hab. Anna Kucaba-Piętal
Główny cel kształcenia: Zapoznanie studentów z zagadnieniami przepływowymi w układzie krwionośnym, w układzie oddechowym praz innych układach przepływowych płynów biologicznych celem wyjaśnienia fizycznych podstaw działania. Wyjaśnienie efektu wpływu mikrostruktury na własności reologiczne płynów.
Ogólne informacje o zajęciach: Moduł mechanika płynów biologicznych zawiera treści służące rozszerzeniu wiedzy w zakresie fizycznych podstaw działania układów przepływowych człowieka (np. oddechowego, krwionośnego) w aspekcie wytłumaczenia podstaw prawidłowego ich działania oraz zaburzeń. Przedstawiona zostanie również charakteryzacja płynów biologicznych człowieka i metodologia ich modelowania.
1 | K. Chandram A.Yogantan S. Rittgers | Biofluid Mechanics, | CRC PRESS. | 2007 |
2 | A. Kucaba-Piętal | Mikromechanika płynów biologicznych, rozdzial [w:] Biomechanika, red. R. Będziński | Seria Mechanika Techniczna PAN, IPPT PAN,Warszawa, ISBN 978-83-89687-61-6. | 2011 |
1 | Golebiewski, łuczywek Walicki | Zbior Zadan z Mechaniki Plynów, wyd XIV | PWN. | 2005 |
1 | David A. Rubenstein, Wei Yin and Mary D. Frame | An Introduction to Fluid Mechanics, Macrocirculation, and Microcirculation | Elsevier. | 2016 |
Wymagania formalne: Student zarejestrowany na semestr drugi
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student ma zaliczone przedmioty: Fizyka, mechanika plynów
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: student ma umiejętnosc pozyskiwania nowej wiedzy, analitycznego myslenia oraz formulowania samodzielnych wniosków. Potrafi pozyskiwać informacje z literatury,
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się, potrafi współpracować w grupie z innymi.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Zna podstawowe modele reologiczne płynów biologicznych oraz podstawowe techniki pomiaru prędkości, lepkości i wydatku płynu | wykład,, laboratorium | sprawdzian pisemny, raport pisemny |
K_W11+++ K_U01+ |
P7S_UW P7S_WG |
02 | Student/ka zna prawo Hagena-Poisuillea opisujące natężenie przepływu lepkiego w przewodzie sztywnym. Potrafi określić straty ciśnienia przez prostoliniowy odcinek tetnicy | wykład, laboratorium | sprawdzian pisemny, raport pisemny |
K_W09+++ K_U02+ |
P7S_UK P7S_WG |
03 | Student zna zjawiska występujące podczas przepływu krwi przez rozgałęzienia i przewężenia, Zna metodę analizy przepływu pulsacyjnego krwi. potrafi wyznaczyć profil prędkości w pulsacyjnym przepływie krwi. | wykład, laboratorium, realizacja zleconego zadania | sprawdzian pisemny |
K_W09+ K_U12+ |
P7S_UW P7S_WG |
04 | Prawidłowo identyfikuje zjawiska zachodzące przy pracy serca. Umie wykonać obliczenia dotyczace potrzebnej mocy do utrzymania okreslonego cisnienia. Zna zasade działania "sztucznego serca". | wykład, laboratorium | raport pisemny, sprawdzian pisemny |
K_W09+++ K_W10+ |
P7S_WG |
05 | Rozumie różnice jakościowe pomiędzy zjawiskami zachodzącymi w przepływach ściśliwych i nieścisliwych oraz w przeływie podkrytyczym i nadkrytycznym. Umie wykonać proste obliczenia dla jednowymiarowych przepływów gazu w przewodach o zmiennym przekroju. wie na czym polega działanie układu oddechowego czlowieka oraz "sztucznego pluca". | wykład, | sprawdzian pisemny |
K_W09++ K_U01+ K_U13+ K_K01+ |
P7S_KO P7S_UW P7S_WG |
06 | Potrafi określić różnice miedzy przepływami laminarnymi i turbulentnymi. Zna przyczyny powodujące powstawanie turbulencji oraz zawirowań i umie zidentyfikować czynniki mające wpływ na jej wartość. | wykład | sprawdzian pisemny |
K_W09++ K_U03+ |
P7S_UW P7S_WG |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
2 | TK01 | Wo1, Wo2, C01, C02 | MEK01 | |
2 | TK02 | W01, W)2, W03, C01, C02, C03 | MEK02 | |
2 | TK03 | W03, W04, W05, C03, C04 | MEK03 MEK04 | |
2 | TK04 | W04, W05, W06, C05, C06, C07 | MEK05 MEK06 | |
2 | TK05 | W07,W08,C07,C08 | MEK05 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 2) | Przygotowanie do kolokwium:
4.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
2.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 2.00 godz./sem. |
Laboratorium (sem. 2) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
||
Konsultacje (sem. 2) | Przygotowanie do konsultacji:
2.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
|
Zaliczenie (sem. 2) | Przygotowanie do zaliczenia:
2.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | ocena na podstawie testu sprawdzającego znajomość podstawowych wiadomości |
Laboratorium | |
Ocena końcowa | Ocena z ćwiczeń z wagą 0,4. Ocena z wykładu z wagą 0,6. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie