logo
Karta przedmiotu
logo

Badania marketingowe

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania

Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie

Obszar kształcenia: nauki społeczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: 1F - Zarządzanie finansami, 2J - Zarządzanie jakością, 3M - Nowoczesny marketing, 4P - Zarządzanie projektami, 5N - Zarządzanie międzynarodowe

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: licencjat

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Marketingu

Kod zajęć: 1210

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W30 C30 / 5 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. prof. PRz Hanna Hall

Terminy konsultacji koordynatora: Konsultacje zdalne na MS TEAMS środa 10:30 - 12:00, piątek 10:30 - 12:00

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Głównym celem kształcenia jest zdobycie przez studentów wiedzy na temat istoty, współczesnego znaczenia, rodzajów i metod badań marketingowych oraz procesu ich realizacji. Studenci nabędą też umiejętności realizacji badań marketingowych wybranymi metodami badań ilościowych i jakościowych. Nauczą się efektywnie współpracować w zespołach badawczych w w/w procesie.

Ogólne informacje o zajęciach: Należy do grupy modułów obowiązkowych 3 semestru studiów.

Materiały dydaktyczne: Roczniki i Katalogi PTBRiO od 2016 r.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 K. Mazurek-Łopacińska (red.) Badania marketingowe. Teoria i praktyka PWN. 2005
2 A.G. Churchill Badania marketingowe. Podstawy metodologiczne PWN. 2002
3 S. Kaczmarczyk Badania marketingowe. Metody i techniki PWE. 2002
4 J. Adamczyk (red.) Marketing Wyd. WSAiZ w Przemyślu. 2000
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Z. Kędzior, K. Karcz Badania marketingowe w praktyce PWE. 2007
2 D. Maison, A. Noga-Bogomilski, (red.) Badania marketingowe. Od teorii do praktyki GWP Gdańsk. 2007
Literatura do samodzielnego studiowania
1 A.M Nikodemska - Wołowik Jakościowe badania marketingowe PWE. 1999

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zgodne z regulaminem studiów wyższych na PRz

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada wiedzę na temat podstawowych pojęć, zasad i instrumentów marketingu oraz jego struktury i znaczenia dla współczesnej organizacji.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student posiada umiejętność zaplanowania marketingowych instrumentów i działań dla danej organizacji, potrafi zaproponować i zastosować marketingowe narzędzia według marketingowych reguł.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student posiada podstawową umiejętność pracy w grupie, zna podstawowe zasady autoprezentacji oraz prezentacji werbalnej i multimedialnej określonych treści naukowych.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Student posiada wiedzę na temat miejsca i znaczenia badań marketingowych we współczesnym marketingu oraz istoty i rodzajów badań marketingowych jak również kierunków zmian na rynku badań marketingowych w Polsce. wykład konwersatoryjny, ćwiczenia grupowe egzamin pisemny K_W03+
P6S_WG
02 Zna strukturę procesu badania marketingowego. wykład konwersatoryjny, ćwiczenia grupowe egzamin pisemny, raport pisemny i jego ustna prezentacja K_W03+
P6S_WG
03 Zna czynności składające się na przygptowanie badania i potrafi je zaprojektować wykład interaktywny, ćwiczenia grupowe egzamin pisemny, obserwacja wykonania ćwiczenia K_W04+
K_U06++
P6S_UK
P6S_UW
P6S_WG
P6S_WK
04 Zna i potrafi scharakteryzować ilościowe i jakościowe metody badawcze wykład konwersatoryjny egzamin pisemny K_W04++
P6S_WG
P6S_WK
05 Zna rodzaje instrumentów pomiarowych stosowanych w poszczególnych metodach oraz potrafi skonstruować kwestionariusz ankiety Wykład multimedialny, wykład konwersatoryjny, ćwiczenia grupowe, projekt zespołowy pisemny raport, prezentacja raportu, egzamin pisemny K_U11++
P6S_UO
06 Zna zasady związane z gromadzeniem danych oraz potrafi je redukować, kodować, analizować i interpretować Wykład/multimedialny, Wykład konwersatoryjny, ćwiczenia grupowe, projekt zespołowy pisemny egzamin, raport pisemny, prezentacja wyników badań K_W03++
P6S_WG
07 Potrafi napisać profesjonalny raport z badań marketingowych. wykład konwersatoryjny, ćwiczenia grupowe raport pisemny i jego ustna prezentacja K_U03++
K_K02++
P6S_KO
P6S_UK
P6S_UW
08 Posiada umiejętność współpracy w grupie w procesie projektowania , realizacji i prezentacji wyników badań. projekt zespołowy, ćwiczenia terenowe, konwersacje (z respondentami) raport pisemny i jego ustna prezentacja K_U03++
K_U11+++
K_K02+
P6S_KO
P6S_UK
P6S_UO
P6S_UW
09 Zna i potrafi wykonać wybrane czyyności z obszaru jakościowych badań marketingowych wykład konwersatoryjny, ćwiczenia grupowe egzamin pisemny, obserwacja wykonania ćwiczenia K_W06+
P6S_WG
P6S_WK

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Wprowadzenie do treści przedmiotu; cel, organizacja i warunki jego zaliczenia C01 MEK07
3 TK02 Istota, rodzaje i obszary badań marketingowych oraz ich miejsce we współczesnym marketingu W01, W02, C02 MEK01
3 TK03 Struktura procesu projektowania oraz realizacji badań marketingowych W03 MEK02
3 TK04 Przygotowanie badania marketingowego - wstępna analiza czynności przygotowawczych. W04, C03, C04, C05 MEK03
3 TK05 Ilościowe i jakościowe metody i techniki badań marketingowych - specyfika zastosowania analizy i prezentacji wyników W05 MEK04
3 TK06 Proces doboru próby do badań, ze szczególnym uwzględnieniem metod doboru. W06, C06 MEK03
3 TK07 Rodzaje instrumentów pomiarowych. W07 MEK05
3 TK08 Charakterystyka nowoczesnych m.in. neuromarketingowych narzędzi badawczych. W08 MEK05
3 TK09 Konstruowanie tradycyjnych narzędzi - kwestionariusz ankiety (części kwestionariusza, rodzaje pytań, skalowanie, zasady związane z treścią i kolejnością pytrań). W09-W12, C07-C11 MEK05
3 TK10 Wybrane aspekty gromadzenia i redukcji danych ankietowych. W13, C12-C14 MEK06
3 TK11 Analiza i przetwarzanie danych m.in. przy wykorzystaniu funkcji oprogramowania komputerowego. W14-W16, C15-C18 MEK06
3 TK12 Zasady prezentacji wyników - ustnej i pisemnej W17, W18 MEK07
3 TK13 Analiza jakościowych metod badań marketingowych W19-W24, C19-C22 MEK09
3 TK14 Kierunki zmian na światowym i polskim rynku badań marketingowych w obszarze struktury podmiotowej, metod i wydatków. W25-W28, C23-C24 MEK01
3 TK15 Prezentacja wyników zrealizowanych badań C-25-C28 MEK07 MEK08
3 TK16 Podsumowanie zrealizowanych treści, wyników badań, błędów i prezentacji. C29-C30, W29, W30 MEK07

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 6.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 12.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 3) Przygotowanie do ćwiczeń: 6.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 4.00 godz./sem.
Inne: 16.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 3.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 3) Przygotowanie do egzaminu: 15.00 godz./sem.
Egzamin ustny: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin ustny
Ćwiczenia/Lektorat Pisemny raport z badania marketingowego na zadany temat realizowany w 3-4 -osobowych grupach oraz jego ustna prezentacja.
Ocena końcowa Ocena końcowa jest składową oceny z ustnego egzaminu, pisemnego raportu z badań, ustnej prezentacji wyników badania, aktywności na zajęciach.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 H. Hall Remote learning in university education - experiences of the participants in the didactic process 2023
2 H. Hall; J. Witas Zarządzanie zasobami ludzkimi w wolontariacie na przykładzie programu Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności \"Projektor\" 2023
3 H. Hall Satysfakcja studenta : pomiar, modele, implikacje 2022
4 D. Gębarowski; H. Hall Prace Kół Naukowych Politechniki Rzeszowskiej w roku akademickim 2018/2019 2019
5 H. Hall An application of qualitative marketing studies in the identification of the consumer decision-making process. Effects and benefits 2019
6 H. Hall Marketization of universities - advocates and oponents of arguments 2019