logo
Karta przedmiotu
logo

CAD w modelowaniu napędów

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Mechanika i budowa maszyn

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Alternatywne źródła i przetwarzanie energii, Inżynieria odlewnictwa, Inżynieria spawalnictwa, Komputerowo wspomagane wytwarzanie, Napędy mechaniczne, Pojazdy samochodowe, Programowanie i automatyzacja obróbki

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Konstrukcji Maszyn

Kod zajęć: 12085

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Napędy mechaniczne

Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / L45 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Piotr Połowniak

Terminy konsultacji koordynatora: zgodnie z harmonogramem: ppolowniak.v.prz.edu.pl/konsultacje

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie projektowania przekładni mechanicznych w środowisku CAD, tworzenia dokumentacji technicznej komponentów i zespołów.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obowiązkowy dla specjalności. Moduł zawiera treści niezbędne do prawidłowego posługiwania się programem Inventor w zakresie projektowania i analizy złożonych przekładni mechanicznych.

Materiały dydaktyczne: Rysunki przygotowane przez prowadzącego

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 F. Stasiak Zbiór ćwiczeń Autodesk Inventor 2016 Kurs zaawansowany ExpertBooks. 2016
2 P. Płuciennik Projektowanie Elementów Maszyn z Wykorzystaniem Programu Autodesk Inventor Obliczenia Przekładni Wydawnictwo Naukowe PWN. 2015
3 A. Jaskulski Autodesk Inventor Professional 2016 PL/2016+/Fussion360. Metodyka projektowania. Wydawnictwo Naukowe PWN. 2015
Literatura do samodzielnego studiowania
1 F. Stasiak Zbiór ćwiczeń Autodesk Inventor 2016 Kurs Professional ExpertBooks. 2016

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na semestr 6

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Grafika inżynierska, podstawowa znajomość systemów CAD. Znajomość zasad konstruowania i działania podstawowych mechanizmów.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność praktycznego stosowanie zasad rys. technicznego, myślenia przestrzennego. Umiejętność pozyskiwania i wykorzystywania informacji z literatury technicznej.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Odczuwa potrzebę rozwijania swoich umiejętności posługiwania się zawansowanymi systemami CAD.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Potrafi, z użyciem systemów CAD, zaprojektować wybrane części maszyn i zespoły, w tym przekładnie mechaniczne zgodnie z zadaną specyfikacją, przy użyciu właściwych metod, technik i narzędzi. Potrafi wykonać dokumentację techniczną części i zespołów. Potrafi wybierać i stosować odpowiednie metody i narzędzia do rozwiązywania zadań inżynierskich. laboratorium obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu K_U07+
K_U17+++
P6S_UW
02 Ma wiedzę na temat: systemów CAD, zaawansowanych metod modelowania części i zespołów oraz narzędzi projektowania funkcjonalnego. Posiada wiedzę o możliwościach zastosowania systemów CAD w projektowaniu i analizie złożonych zespołów mechanicznych. laboratorium obserwacja wykonawstwa K_W06+++
P6S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Wprowadzenie do aktualnej wersji programu Autodesk Inventor - omówienie najistotniejszych zmian w programie L1-L3 MEK02
6 TK02 Parametryzacja części i zespołów L4-L9 MEK01 MEK02
6 TK03 Tworzenie i wykorzystanie elementów inteligentnych iPart, iFeautures, iMate, iAssembly L10-L12 MEK01 MEK02
6 TK04 Projektowanie sprzęgła z użyciem generatora połączeń śrubowych lub sworzniowych L13-L15 MEK01 MEK02
6 TK05 Projektowanie wałów maszynowych z użyciem narzędzi projektowania funkcjonalnego. Obliczenia łożysk i wpustów. L16-L18 MEK01 MEK02
6 TK06 Projektowanie przekładni walcowej, stożkowej, ślimakowej, łańcuchowej, pasowej z użyciem generatora przekładni L19-L24 MEK01 MEK02
6 TK07 Projektowanie korpusu, pokryw, tulei L25-L27 MEK01 MEK02
6 TK08 Projekt reduktora z przekładnią jednostopniową walcową L28-L33 MEK01 MEK02
6 TK09 Projekt reduktora z przekładnią planetarną L34-L39 MEK01 MEK02
6 TK10 Modelowanie i analiza wytrzymałościowa konstrukcji ramowych z zastosowaniem generatora ram L40-L42 MEK01 MEK02
6 TK11 Analiza kinematyczna i dynamiczna zespołu. Uzupełnienie dokumentacji studenta L43-L45 MEK01 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Laboratorium (sem. 6) Przygotowanie do laboratorium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 45.00 godz./sem.
Inne: 20.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 6)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Laboratorium Sprawdzenie osiągniętych modułowych efektów kształcenia (MEK01, MEK02) obejmuje zaliczenie dwóch projektów na oceny pozytywne oraz odpowiedzi na pytania zadawane w trakcie zajęć laboratoryjnych. Końcowa ocena z laboratorium jest uśrednioną oceną z wszystkich uzyskanych ocen.
Ocena końcowa Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich modułowych efektów kształcenia (MEK01, MEK02) i jest równoważna ocenie z laboratorium.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie