Cykl kształcenia: 2018/2019
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzanie (bezp. wew., fin. rach.,Sport p.p.)
Nazwa kierunku studiów: Bezpieczeństwo wewnętrzne - profil praktyczny
Obszar kształcenia: nauki społeczne
Profil studiów: praktyczny
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: 1. Zarządzanie kryzysowe, 2. Transport i komunikacja , 3. Bezpieczeństwo ekonomiczne
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: licencjat
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Nauk Humanistycznych i Społecznych
Kod zajęć: 12064
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności
Układ zajęć w planie studiów: sem: 4 / W15 C15 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora 1: prof. dr hab. Grzegorz Ostasz
Imię i nazwisko koordynatora 2: dr hab. prof. PRz Eugeniusz Moczuk
Imię i nazwisko koordynatora 3: dr Krzysztof Surowiec
Główny cel kształcenia: Podstawowym celem jest analiza roli i znaczenia służb specjalnych w strukturze aparatu państwowego Polski od 1918 r. a także przedstawienie funkcjonowania służb specjalnych w różnych krajach w XX i XXI wieku.
Ogólne informacje o zajęciach: Przedstawione zostanie współdziałanie służb różnych krajów w zwalczaniu terroryzmu i zorganizowanej przestępczości. Studenci analizują znaczenie służb specjalnych w systemach bezpieczeństwa wewnętrznego współczesnych państw. Studenci definiują pojęcie wywiadu i mają wiedzę na temat genezy jego powstania, historii i ewolucji. Studenci znają sposoby wykorzystania informacji wywiadu w polityce zagranicznej państwa oraz wskazują perspektywy wywiadu.
1 | M. Bożek, A.Czuryk, M. Karpiniuk, J. Kostrubiec | Służby specjalne w strukturze władz publicznych. Zagadnienia prawnoustrojowe | Warszawa. | 2014 |
2 | R. Faligot, R. Kauffer | Służby specjalne. historia wywiadu kontrwywiadu na świecie | Warszawa, Wyd. Iskry. | 2006 |
3 | Z. Grzegorowski | Służby specjalne a bezpieczeństwo państwa polskiego | Toruń. | 2013 |
1 | red. R. Jakubczak, J. Flis | Bezpieczeństwo narodowe Polski w XXI wieku. Wyzwania i strategie | Warszawa. | 2006 |
2 | T. Weiner | Dziedzictwo popiołów. Historia CIA | Warszawa. | 2009 |
3 | M. Herman | Potęga wywiadu | Warszawa, Wyd. Bellona. | 2002 |
1 | A. Pepłoński | Wywiad a dyplomacja w II Rzeczypospolitej | Toruń. | 2004 |
Wymagania formalne: Zgodne z regulaminem PRz.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Mają podstawową wiedzę z zakresu historii bezpieczeństwa państwa.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Posiadają umiejętność samokształcenia.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Rozumieją potrzebę uczenia się przez całe życie, znają poziom swojej wiedzy i umiejętności.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z OEK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Posiada wiedzę o strukturach, sposobach funkcjonowania oraz procesach zmian poszczególnych polskich służb specjalnych w okresie po 1918 r. | wykład | prezentacja projektu, prezentacji |
K_W02++ K_W04++ |
S1P_W02++ S1P_W08++ S1P_W09++ |
02 | Zna metody i narzędzia pozwalające badać i opisywać procesy zachodzące w służbach specjalnych. | wykład | prezentacja projektu, prezentacji |
K_W09++ K_U01++ |
S1P_W02++ S1P_W09++ S1P_U01++ S1P_U02++ |
03 | Ma świadomość różnic punktów widzenia, determinowanych odmiennym podłożem politycznym, kulturowym i społecznym dotyczącym roli i znaczenia służb specjalnych we współczesnym państwie demokratycznym. | ćwiczenia problemowe | zaliczenie cz. pisemna, test pisemny |
K_K01++ K_K04++ |
S1P_K02++ S1P_K06++ |
04 | Potrafi prawidłowo interpretować różne formy wpływu służb specjalnych na system polityczny. | ćwiczenia problemowe | zaliczenie cz. pisemna, test pisemny |
K_U03++ K_U04++ |
S1P_U01++ S1P_U02++ S1P_U04++ |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
4 | TK01 | W01-W02, C01-C02 | MEK01 MEK04 | |
4 | TK02 | W03-W04, C03-C04 | MEK01 MEK04 | |
4 | TK03 | W05-W06, C05-C06 | MEK01 MEK04 | |
4 | TK04 | W07-W08, C07-C08 | MEK01 MEK02 MEK04 | |
4 | TK05 | W09-W10, C09-C10 | MEK01 MEK03 | |
4 | TK06 | W11, C11-C12 | MEK01 MEK02 | |
4 | TK07 | W12, C13-C14 | MEK01 MEK02 MEK04 | |
4 | TK08 | C15 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 | |
4 | TK09 | W13-W20 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
4 | TK10 | W15 | MEK01 MEK02 MEK03 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 4) | Przygotowanie do kolokwium:
20.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
3.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem. Inne: 2.00 godz./sem. |
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 4) | Przygotowanie do ćwiczeń:
10.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem. Inne: 2.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
2.00 godz./sem. Inne: 2.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 4) | |||
Zaliczenie (sem. 4) |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | wykonanie pracy zaliczeniowej (projekt lub prezentacja). |
Ćwiczenia/Lektorat | zaliczenie na ocenę; test wielokrotnego wyboru. |
Ocena końcowa | Średnia ocen z zaliczenia testu oraz pracy zaliczeniowej. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie