logo
Karta przedmiotu
logo

Metodyka badań rynkowych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2018/2019

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania

Nazwa kierunku studiów: Finanse i rachunkowość

Obszar kształcenia: nauki społeczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: 1. Rachunkowość i podatki, 2. Bankowość i rynki kapitałowe

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: licencjat

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Marketingu

Kod zajęć: 12049

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W15 C15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. prof. PRz Hanna Hall

Terminy konsultacji koordynatora: MS Teams środa 10:30 - 12:00 piątek 10:30 - 12:00

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Głównym celem kształcenia jest zdobycie przez studentów wiedzy na temat istoty, współczesnego znaczenia, rodzajów i metod badań rynkowych oraz procesu ich realizacji. Studenci nabędą też umiejętności realizacji ww. badań wybranymi metodami z obszaru badań ilościowych i jakościowych. Nauczą się także efektywnie współpracować w zespołach badawczych w w/w procesie.

Ogólne informacje o zajęciach: Należy do grupy modułów wybieralnych w semestrze 5.

Materiały dydaktyczne: Roczniki i Katalogi PTBRiO od 2016 r.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 K. Mazurek-Łopacińska (red.) Badania marketingowe. Teoria i praktyka PWN. 2005
2 A.G. Churchill Badania marketingowe. Podstawy metodologiczne PWN. 2002
3 S. Kaczmarczyk Badania marketingowe. Metody i techniki PWE. 2002
4 M. Jaciow [i in.]. Badania rynku : metody zastosowania : praca zbiorowa PWE. 2005
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Z. Kędzior, K. Karcz Badania marketingowe w praktyce PWE. 2007
2 D. Maison, A. Noga-Bogomilski, (red.) Badania marketingowe. Od teorii do praktyki GWP Gdańsk. 2007
Literatura do samodzielnego studiowania
1 A.M Nikodemska - Wołowik Jakościowe badania marketingowe PWE. 1999

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zgodne z regulaminem studiów wyższych na PRz

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada wiedzę na temat podstawowych pojęć związanych ze współczesnym marketingiem oraz jego znaczenia dla współczesnej organizacji.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student posiada umiejętność zaplanowania podstawowych działań marketingowych dla danej organizacji.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student posiada podstawową umiejętność pracy w grupie, zna podstawowe zasady autoprezentacji oraz prezentacji werbalnej i multimedialnej określonych treści naukowych.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Student posiada wiedzę na temat miejsca i znaczenia badań marketingowych we współczesnym marketingu oraz istoty i rodzajów badań marketingowych jak również kierunków zmian na rynku badań marketingowych w Polsce. wykład konwersatoryjny, ćwiczenia grupowe zaliczenie pisemne
02 Zna strukturę procesu badania marketingowego. wykład konwersatoryjny, ćwiczenia grupowe zaliczenie pisemne, raport pisemny i jego ustna prezentacja
03 Zna czynności składające się na przygptowanie badania i potrafi je zaprojektować wykład interaktywny, ćwiczenia grupowe zaliczenie pisemne, obserwacja wykonania ćwiczenia
04 Zna i potrafi scharakteryzować ilościowe i jakościowe metody badawcze wykład konwersatoryjny zaliczenie pisemne
05 Zna rodzaje instrumentów pomiarowych stosowanych w poszczególnych metodach oraz potrafi skonstruować kwestionariusz ankiety Wykład multimedialny, wykład konwersatoryjny, ćwiczenia grupowe, projekt zespołowy pisemny raport, prezentacja raportu, zaliczenie pisemne
06 Zna zasady związane z gromadzeniem danych oraz potrafi je redukować, kodować, analizować i interpretować Wykład/multimedialny, Wykład konwersatoryjny, ćwiczenia grupowe, projekt zespołowy pisemne zaliczenie przedmiotu, raport pisemny, prezentacja wyników badań
07 Potrafi napisać profesjonalny raport z badań marketingowych. wykład konwersatoryjny, ćwiczenia grupowe raport pisemny i jego ustna prezentacja
08 Posiada umiejętność współpracy w grupie w procesie projektowania , realizacji i prezentacji wyników badań. Ćwiczenia/projekt zespołowy, ćwiczenia terenowe, konwersacje (z respondentami) Raport pisemny i jego ustna prezentacja
09 Zna i potrafi wykonać wybrane czyyności z obszaru jakościowych badań marketingowych wykład konwersatoryjny, ćwiczenia grupowe zaliczenie pisemne, obserwacja wykonania ćwiczenia

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Wprowadzenie do treści przedmiotu; cel, organizacja i warunki jego zaliczenia C01 MEK01 MEK02
5 TK02 Istota, rodzaje i obszary badań marketingowych oraz ich miejsce we współczesnym marketingu W01 MEK01
5 TK03 Struktura procesu projektowania oraz realizacji badań marketingowych W02, C02 MEK02
5 TK04 Przygotowanie badania marketingowego - wstępna analiza czynności przygotowawczych. W03, C03 MEK02 MEK03 MEK06
5 TK05 Ilościowe i jakościowe metody i techniki badań marketingowych W04, C04 MEK04 MEK06
5 TK06 Proces doboru próby do badań, ze szczególnym uwzględnieniem metod doboru. W05, C05 MEK02 MEK06
5 TK07 Rodzaje i charakterystyka instrumentów pomiarowych (m.in. neuromarketingowe narzędzia badawcze). W06 MEK02 MEK05
5 TK08 Konstruowanie tradycyjnych narzędzi - kwestionariusz ankiety (części kwestionariusza, rodzaje pytań, skalowanie, zasady związane z treścią i kolejnością pytrań). W07, W08, C06, C07, C08 MEK05 MEK06 MEK07
5 TK09 Wybrane aspekty gromadzenia i redukcji danych ankietowych. W09, C09 MEK06 MEK07
5 TK10 Analiza i przetwarzanie danych m.in. przy wykorzystaniu funkcji oprogramowania komputerowego. W10, C10, C11 MEK07
5 TK11 Zasady prezentacji wyników - ustnej i pisemnej W11 MEK08
5 TK12 Analiza jakościowych metod badań marketingowych W12, W13 MEK06 MEK09
5 TK13 Kierunki zmian na światowym i polskim rynku badań marketingowych w obszarze struktury podmiotowej, metod i wydatków. W14, W15 MEK01
5 TK14 Prezentacja wyników zrealizowanych badań oraz zaliczenie pisemne C12, C13 MEK08
5 TK15 Podsumowanie zrealizowanych treści, wyników badań, ustnych prezentacji. C14, C15 MEK01

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 1.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 2.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 5) Przygotowanie do ćwiczeń: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 2.00 godz./sem.
Inne: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5)
Zaliczenie (sem. 5) Przygotowanie do zaliczenia: 7.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Zaliczenie ustne.
Ćwiczenia/Lektorat Pisemny raport z badania marketingowego na zadany temat realizowany w 3-4 -osobowych grupach oraz jego ustna prezentacja (na platformie TEAMS).
Ocena końcowa Ocena końcowa jest składową oceny z pisemnego raportu z badań oraz jego ustnej prezentacji, ustnego zaliczenia wykładów, aktywności na zajęciach, obecności na zajęciach

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 H. Hall Remote learning in university education - experiences of the participants in the didactic process 2023
2 H. Hall; J. Witas Zarządzanie zasobami ludzkimi w wolontariacie na przykładzie programu Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności \"Projektor\" 2023
3 H. Hall Satysfakcja studenta : pomiar, modele, implikacje 2022
4 D. Gębarowski; H. Hall Prace Kół Naukowych Politechniki Rzeszowskiej w roku akademickim 2018/2019 2019
5 H. Hall An application of qualitative marketing studies in the identification of the consumer decision-making process. Effects and benefits 2019
6 H. Hall Marketization of universities - advocates and oponents of arguments 2019