Cykl kształcenia: 2018/2019
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury (OS)
Nazwa kierunku studiów: Ochrona środowiska
Obszar kształcenia: nauki techniczne/przyrodnicze
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Ścieżka Kształcenia HEP 1 BW 1, Ścieżka Kształcenia HEP 1 BW 2, Ścieżka Kształcenia HEP 2 BW 1, Ścieżka Kształcenia HEP 2 BW 2
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Oczyszczania i Ochrony Wód
Kod zajęć: 120
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W30 L30 P15 / 6 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Jadwiga Kaleta
Terminy konsultacji koordynatora: wtorki 10:30 - 12:00, środy 8:30 - 10:00
semestr 3: dr inż. Alicja Puszkarewicz
Główny cel kształcenia: Nabycie umiejętności oceny jakości wody, zaprojektowania i przeprowadzenia badań technologicznych wody oraz zaprojektowania urządzeń do uzdatniania wody.
Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obowiązkowy, realizowany w semestrze 3.
Materiały dydaktyczne: Wzory sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych, instrukcje wykonywania oznaczeń fizyczno-chemicznych
Inne: Obowiązujące rozporządzenia i normy z zakresu oczyszczania wody
1 | Kowal A. L, Świderska-Bróż Maria | Oczyszczania wody. Podstawy teoretyczne i techniczne, procesy i urządzenia. | Wydawnictwo Naukowe PWN. | 2009 |
2 | Nawrocki J., Biłozor S. | Uzdatnianie wody. Procesy chemiczne i biologiczne | PWN, Warszawa - Poznań. | 2000 |
1 | Granops M., Kaleta J., | Woda. Uzdatnianie i odnowa | SGGW, Warszawa. | 2005 |
2 | Kaleta j., Puszkarewicz A., | Uzdatnianie wody do spożycia przez ludzi. | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2011 |
3 | Puszkarewicz Alicja, Kaleta Jadwiga | Uzdatnianie wody do celów specjalnych | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2013 |
1 | Praca zbiorowa | Materiały konferencyjne "Zaopatrzenie w wodę, jakość i ochrona wód" | PZiTS Poznań, 2000, 2002, 2004, 2006, 2008, 2010. |
Wymagania formalne: Ukończenie I roku studiów, rejestracja na 3 semestr, zaliczenie przedmiotu chemia
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza z zakresu chemii
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność wykonywania podstawowych oznaczeń fizyczno-chemicznych wody
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność współpracy i pracy w grupie
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z OEK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Ma podstawową wiedzę dotyczącą procesów jednostkowych uzdatniania wód powierzchniowych | wykład | egzamin cz. pisemna |
K_W09+ K_W11+ |
P1A_W05++ T1A_W05+ |
02 | Ma podstawowa wiedzę dotyczącą procesów uzdatniania wód podziemnych | wykład | egzamin cz. pisemna |
K_W11+ K_W12+ |
P1A_W05++ T1A_W05+ |
03 | Ma podstawowa wiedzą dotyczącą uzdatniania wody do celów przemysłowych | wykład | egzamin cz. pisemna |
K_W09+ K_W10+ |
P1A_W05+ InzA_W05+ T1A_W06++ InzA_W01++ |
04 | Potrafi na podstawie wykonanej analizy fizyczno-chemicznej ocenić jakość wody | laboratorium | kolokwia cząstkowe, raport pisemny, obserwacja wykonawstwa |
K_U01+ K_U20+ |
P1A_U01++ P1A_U02++ T1A_U09+ InzA_U02+ P1A_U11+ T1A_U13+ InzA_U05+ T1A_U14+ InzA_U06+ T1A_U16+ InzA_U08+ |
05 | Potrafi zaprojektować i przeprowadzić zaprojektowane badania technologiczne w celu oczyszczenia wody. | laboratorium | kolokwia cząstkowe, obserwacja wykonawstwa, raport pisemny |
K_U20+ K_U24+ |
P1A_U01+ T1A_U09+ InzA_U02+ P1A_U11+ T1A_U13+ InzA_U05+ T1A_U14+ InzA_U06+ T1A_U16++ InzA_U08++ |
06 | Potrafi zaprojektować wybrane urządzenia do uzdatniania wody podziemnej | projekt indywidualny | sprawozdanie z projektu, zaliczenie projektu |
K_U19+ |
P1A_U01+ T1A_U09+ InzA_U02+ T1A_U13+ InzA_U05+ T1A_U16+ InzA_U08+ |
07 | Potrafi pracować w zespole i ma świadomość swojej wiedzy i potrafi zaproponować kierunki dalszych badań | laboratoroium | obserwacja wykonawstwa, dyskusja |
K_K01+ K_K04+ |
T1A_K01+ P1A_K02+ T1A_K04+ P1A_K06+ |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
3 | TK01 | W01, W02, W03 | MEK01 | |
3 | TK02 | W04, W05 | MEK02 | |
3 | TK03 | W06, W07 | MEK03 MEK07 | |
3 | TK04 | L01, L02, L03, L04, L05, L06 | MEK04 MEK05 MEK07 | |
3 | TK05 | P01, P02, P03, P04, P05, P06 | MEK06 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 3) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
10.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
|
Laboratorium (sem. 3) | Przygotowanie do laboratorium:
6.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
6.00 godz./sem. |
Projekt/Seminarium (sem. 3) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
20.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 3) | Przygotowanie do konsultacji:
4.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
4.00 godz./sem. |
|
Egzamin (sem. 3) | Przygotowanie do egzaminu:
20.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | ocena z egzaminu pisemnego |
Laboratorium | zaliczenie teorii (wejściówka), wykonanie 6 ćwiczeń, oddanie raportów pisemnych (średnia arytmetyczna z 6 ćwiczeń) |
Projekt/Seminarium | oddanie i zaliczenia projektu (bez oceny) |
Ocena końcowa | 0,6 x ocena z egzaminu pisemnego + 0,4 x ocena z laboratorium (średnia arytmetyczna z 6 ćwiczęń) |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | J. Kaleta; A. Puszkarewicz | The Efficiency of the Removal of Naphthalene from Aqueous Solutions by Different Adsorbents | 2020 |
2 | A. Domoń; J. Kaleta; D. Papciak; A. Puszkarewicz | The Use of Chalcedonite as a Biosorption Bed in the Treatment of Groundwater | 2019 |
3 | J. Kaleta; A. Puszkarewicz | Adsorption of Chromium (VI) on Raw and Modified Carpathian Diatomite | 2019 |
4 | J. Kaleta; A. Puszkarewicz | Chromium (VI) Adsorption on Modified Activated Carbons | 2019 |
5 | J. Kaleta; A. Puszkarewicz | Influence of Water Hardness on the Effectiveness of Coagulation of Humic Compounds | 2019 |
6 | J. Kaleta; D. Papciak; A. Puszkarewicz | The Influence of the City of Przemyśl on the Quality of Water in the San River | 2019 |