logo
Karta przedmiotu
logo

Audytor wewnętrzny Systemu Zarządzania Jakością wg ISO 9001:2015

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2018/2019

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Chemiczny

Nazwa kierunku studiów: Technologia chemiczna

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów:

Poziom studiów: kursy

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: dla wszystkich specjalności

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Wydział Chemiczny

Kod zajęć: 11973

Status zajęć: fakultatywny dla wszystkich specjalności

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / C15 / 0 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. prof. PRz Joanna Wojturska

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Przygotowanie kandydatów do pełnienia funkcji auditora wewnętrznego wraz z oceną i potwierdzeniem kwalifikacji. Nauczenie zasad obowiązujących w systemie zarządzania jakością zgodnie z wymaganiami normy ISO 9001:2015. Nauczenie uczestnika szkolenia jak przeprowadzić audyt efektywnie i zgodnie z wymaganiami procedury oraz wymaganiami normy ISO 9001:2015. Pokazanie, co daje audit firmie i osobie przeprowadzającej audit – motywacja własna auditora. Ocena umiejętności kandydatów i potwierdzeniem kwalifikacji na audytora wewnętrznego.

Ogólne informacje o zajęciach: Podczas kursu kandydaci na stanowisko "auditor wewnętrzny" będą mogli praktycznie przećwiczyć: przygotowanie się do auditu, przeprowadzanie i dokumentowanie wyników auditu, opracowywanie działań poauditowych. Po szkoleniu uczestnicy będą mogli samodzielnie przygotować się do auditu i sporządzić listę pytań, przeprowadzić audit wewnętrzny, opracować raport z auditu, zakomunikować w sposób zrozumiały wnioski z auditu, pomóc kierownictwu obszaru w określeniu działań poauditowych.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Bugdol Marek System zarządzania jakością według normy ISO 9001: 2015 Helion, Gliwice. 2018
2 Pacana Andrzej , Stadnicka Dorota Nowoczesne systemy zarządzania jakością zgodne z ISO 9001 : 2015 Ofic.Wydaw.Politech.Rzesz., Rzeszów. 2018
3 Hamrol Adam Zarządzanie i inżynieria jakości Wydaw.Nauk.PWN, Warszawa. 2018

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na piąty semestr studiów, Przystąpienie do projektu PO WER. Deklaracja uczestnictwa w zajęciach.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: brak

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność posługiwania się edytorem tekstu.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność podziału i organizacji czasu pracy w grupie.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Zna główne zasady zarządzania jakością i wymagania zawarte w normie ISO 9001:2015. Wie jak wyznaczać jak wyznaczać punkty odniesienia w normach, umie znajdować dowody zgodności i niezgodności względem wymagań standardu odniesienia. ćwiczenia problemowe zaliczenie cz. pisemna K_K02+
T2A_K01+
T2A_K02+
02 Zna zasady doboru zespołu auditowego, role w zespole, czynniki, które mogą zagrozić realizacji celu auditu oraz metody pracy z zespołem ćwiczenia problemowe zaliczenie cz. pisemna K_K02+
T2A_K01+
T2A_K02+
03 Zna skuteczne metody pozwalające na pozyskiwanie informacji, wie jak wpływać na rozmówcę i jak prowadzić rozmowy, by osiągnąć cel auditu. dyskusja dydaktyczna, studium przypadku obserwacja wykonawstwa K_K02+
T2A_K01+
T2A_K02+
04 Zna sprawdzone praktyki stosowania list kontrolnych, które decydują o skuteczności i pozwalają kontrolować proces auditu. Umie opracowywać rzeczowy i kompletny raport po audicie ćwiczenia problemowe zaliczenie cz. pisemna K_K02+
T2A_K01+
T2A_K02+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Podstawowe wymagania ISO 9001:2015: kontekst i podstawy zarządzania ryzykiem; zarządzanie udokumentowanymi informacjami, podejście procesowe, wiedza, kompetencje, świadomość personelu; produkcja i dostarczanie usług w zgodności z wymaganiami; ocena zgodności, skuteczności, monitorowanie i pomiary procesów. C1,2 MEK01
5 TK02 Wytyczne do auditowania systemów zarządzania ISO 19011:2012: zarządzanie programem auditów; odpowiedzialność auditora; cechy osobiste auditora; kompetencje aduitora C3,4 MEK02 MEK03
5 TK03 Przygotowanie i planowanie auditu: wykonalność auditu; dokumenty niezbędne auditorowi do tego, aby przeprowadzić audit w sposób właściwy (plan, listy kontrolne) C5,6 MEK01 MEK04
5 TK04 Zespół auditorów: zasady doboru zespołu auditowego; praca z zespołem auditorów C7 MEK02
5 TK05 Komunikacja i techniki pozyskiwania informacji w trakcie auditu C8 MEK03
5 TK06 Dokumentowanie działań auditowych: dowody z auditu i ich ocena; formułowanie niezgodności oraz potencjałów do doskonalenia C9 MEK04
5 TK07 Formułowanie wniosków i tworzenie raportu z auditu. Dobre praktyki auditowe. C10 MEK04
5 TK08 Studium przypadku. Analiza przykładowej dokumentacji auditowej C11-15 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 5) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5)
Zaliczenie (sem. 5)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Ćwiczenia/Lektorat
Ocena końcowa

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie