logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Metody rozwiązywania problemów matematycznych


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2018/2019
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Matematyki i Fizyki Stosowanej
Nazwa kierunku studiów:
Matematyka
Obszar kształcenia:
nauki ścisłe
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
zastosowania matematyki w ekonomii, Zastosowania matematyki w informatyce
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
licencjat
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Zakład Topologii i Algebry
Kod zajęć:
11947
Status zajęć:
obowiązkowy dla programu zastosowania matematyki w ekonomii, Zastosowania matematyki w informatyce
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 2 / C30 / 2 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr Janusz Dronka

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Zapoznanie studentów z najważniejszymi metodami rozwiązywania problemów matematycznych na poziomie studiów pierwszego stopnia

Ogólne informacje o zajęciach:
Moduł jest realizowany w drugim semestrze, w wymiarze 30 godzin ćwiczeń

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 G. Polya Jak to rozwiązać? PWN, Warszawa. 1993
2 L. C. Larson Problem-Solving Through Problems Springer-Verlag, New York-Berlin-Heydelberg-Tokyo. 1983
Literatura do samodzielnego studiowania
1 G. Polya Odkrycie matematyczne WN-T, Warszawa. 1975
2 R. Gelca, T. Andreescu Putnam and Beyond Springer Science + Business Media, New York. 2007

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Student spełnia wymagania formalne określone w regulaminie studiów

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Dobra znajomość pojęć określonych programem matematyki szkoły średniej

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Opanowanie umiejętności określonych programem matematyki szkoły średniej

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Chęć dalszego zdobywania wiedzy matematycznej. Umiejętność pracy w grupie

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
MEK01 potrafi wykorzystać metody heurystyczne (takie, jak: indukcja, analogia, specjalizacja, uogólnienie, wykorzystanie symetrii, użycie właściwych oznaczeń, itp.) w odkrywaniu prawidłowości prowadzących do rozwiązania problemów matematycznych ćwiczenia ocena prac domowych, kolokwium pisemne K-W04+
K-U06++
K-U08+
K-U36++
K-K03+
MEK02 potrafi, w typowych sytuacjach, przeprowadzić dowód, że dana teza jest prawdziwa (lub fałszywa), używając m.in. indukcji matematycznej, zasady szufladkowej i metody dowodu nie wprost ćwiczenia ocena prac domowych, kolokwium pisemne K-W02+++
K-W05+
K-U03++
K-U04+
K-K01+
K-K06+

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Elementy heurystyki (indukcja, analogia, specjalizacja, uogólnienie, wykorzystanie symetrii, użycie właściwych oznaczeń, itp.) C01-C14 MEK01
2 TK02 Indukcja matematyczna C02-C05 MEK02
2 TK03 Zasada szufladkowa C06-C08 MEK02
2 TK04 Dowód nie wprost C09-C11 MEK02
2 TK05 Inne metody, np. poszukiwanie niezmienników, wykorzystanie uporządkowania zbiorów i elementów ekstremalnych, kolorowanie C12-C15 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) Przygotowanie do ćwiczeń: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 6.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2)
Zaliczenie (sem. 2) Przygotowanie do zaliczenia: 7.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Ćwiczenia/Lektorat Ocena ćwiczeń jest średnią arytmetyczną: oceny zadań domowych oraz oceny kolokwium
Ocena końcowa

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi nie