logo
Karta przedmiotu
logo

Efektywna komunikacja w zespole – jak skutecznie porozumiewać się ze współpracownikami

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2018/2019

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Chemiczny

Nazwa kierunku studiów: Biotechnologia

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów:

Poziom studiów: kursy

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku:

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Wydział Chemiczny

Kod zajęć: 11918

Status zajęć: fakultatywny

Układ zajęć w planie studiów: sem: 8 / C8 / 0 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. prof. PRz Joanna Wojturska

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Rozwinięcie kluczowych umiejętności komunikowania się ze współpracownikami, kadrą naukową i studentami, dzięki którym możliwe jest łatwiejsze osiągnięcie wspólnych celów zawodowych

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł ma na celu rozwinąć u uczestników kompetencje miękkie związane z komunikacją interpersonalną i pracą w zespole. Doskonalenie tych umiejętności pomaga w aktywności zawodowej i skutecznej kooperacji ze współpracownikami oraz podnosi efektywność zawodową. Uczestnik zdobywa wiedzę o komunikacji interpersonalnej i sposobach pokonywania trudności w tym zakresie. Wiedza i umiejętności te przenoszone są na specyficzną sytuację, jaką jest praca zespołu. Doskonalenie zachowań w tym obszarze, służy temu, aby uczestnik potrafił wnieść wartość dodaną i podnosił efektywność zespołów, w których będzie pracował w przyszłości

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Katzenbach J.R., Smith D.K. Siła zespołów Oficyna Ekonomiczna, Dom Wydawniczy ABC, Kraków.. 2001
2 John Stewart Mosty zamiast murów Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 2012
3 Gellert M., Nowak K. Zespół Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk. 2008

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Udział w bilansie kompetencji i uzyskanie maksimum średniego poziomu kompetencji w zakresie treści kształcenia modułu, przystąpienie do rekrutacji do zadania obejmującego moduł

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: nie określono

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: nie określono

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: nie określono

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Uczestnictwo w tych zajęciach pomoże studentowi zdobyć wiedzę na temat komunikacji interpersonalnej i specyfiki pracy zespołowej. Zdobędzie wiedzę, jak prowadzić efektywną komunikację, udzielać informacji zwrotnej i pokonywać bariery komunikacyjne. W sferze pracy zespołowej pozna normy pracy zespołowej, warunkujące jej efektywność, zachowania i role grupowe oraz zasady kierowania zespołem. ćwiczenia problemowe kolokwium K_K01++
K_K02+++
T2A_K01++
T2A_K02++
02 Nabędzie umiejętności budowania zespołu, współpracy z innymi oraz kierowania zespołem przy wykorzystaniu zasad efektywnej komunikacji interpersonalnej. Będzie potrafił kierować zespołem, aby uniknąć syndromu grupowego myślenia oraz właściwie dobierać osoby do zespołu i poprowadzić zebranie. Wsparciem będzie dla niego to, że będzie umiał pokonywać bariery komunikacyjne i udzielać konstruktywnej inf ćwiczenia problemowe kolokwium K_K01+++
K_K02+++
T2A_K01++
T2A_K02++
03 Student rozwinie ważne kompetencje miękkie istotne dla efektywnej współpracy z innymi. Rozwinie postawę kooperacji i nastawienie na wspólne pokonywanie barier i konfliktów dla realizacji wyznaczonego celu. Dokona autodiagnozy, dzięki której sprawdzi, jakie są jego mocne i słabe strony. ćwiczenia problemowe kolokwium K_K01+++
K_K02+++
T2A_K01++
T2A_K02++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
8 TK01 Efektywna komunikacja - podział na dwa kluczowe sposoby komunikowania się w zespole, spójność komunikacyjna C01 MEK01
8 TK02 Diagnoza indywidualnego stylu komunikowania się ze współpracownikami - cztery kluczowe style komunikowania się wg typologii Junga-Marstona, autodiagnoza – jaki jest mój styl komunikowania się; określenie mojego potencjału komunikacyjnego i kluczowych obszarów do rozwoju w zakresie efektywnej komunikacji ze współpracownikami C02 MEK01
8 TK03 Jak efektywnie komunikować się ze współpracownikami - praktyczne wskazówki jakie potrzeby komunikacyjne mają cztery typy współpracowników, jak komunikować się z każdym z czterech typów osobowości, analiza najczęściej pojawiających się błędów, opracowanie efektywnych strategii komunikacji z osobami o innych niż nasze potrzebach komunikacyjnych C03 MEK02
8 TK04 Trening efektywnego komunikowania się z czterema typami osobowości - jak dostosować swój przekaz do typu komunikacyjnego współpracownika; sesja ćwiczeń rozwijających umiejętność rozpoznawania typu osobowości rozmówcy oraz dostosowania swojej komunikacji do jego potrzeb, zebranie kluczowych wskazówek i wniosków. C04 MEK02
8 TK05 Podsumowanie szkolenia - dekalog efektywnej komunikacji w zespole. C05 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 8) Godziny kontaktowe: 8.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 8)
Zaliczenie (sem. 8)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Ćwiczenia/Lektorat Podstawą zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach, w szczególności udział w rozwiązywaniu problemów praktycznych w ramach ćwiczeń.
Ocena końcowa

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie