logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Technologie BIM


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2018/2019
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów:
Budownictwo
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Budownictwo blok HEP1 SPEC1, Budownictwo blok HEP1 SPEC2, Budownictwo blok HEP2 SPEC1, Budownictwo blok HEP2 SPEC2
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Mechaniki Konstrukcji
Kod zajęć:
11911
Status zajęć:
obowiązkowy dla programu Budownictwo blok HEP1 SPEC1
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 2 / L30 / 2 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr hab. inż. prof. PRz Piotr Nazarko
Terminy konsultacji koordynatora:
wg planu podanego na stronie domowej pnazarko.v.prz.edu.pl
semestr 2:
mgr inż. Daniel Szynal
semestr 2:
dr inż. Artur Borowiec
semestr 2:
dr inż. Grzegorz Piątkowski
semestr 2:
dr inż. Dominika Ziaja

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Celem przedmiotu jest wprowadzenie w tematykę projektowania i realizacji inwestycji z wykorzystaniem technologii BIM oraz uzyskanie praktycznych umiejętność tworzenia prostych modeli i dokumentacji projektowej w programie Revit.

Ogólne informacje o zajęciach:
W ramach modułu kształcenia student zdobywa podstawową wiedzę dotyczącą idei projektowania z wykorzystaniem technologii BIM. Na przykładzie realizowanego projektu budynku jednorodzinnego nabywa też podstawowe umiejętności posługiwania się programem Revit.

Materiały dydaktyczne:
Revit Architecture - pierwszy projekt krok po kroku, Lekcje na kanale "Kursy CAD" w serwisie youtube.pl

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 D. Kasznia, J. Magiera, P. Wierzowiecki BIM w praktyce. Standardy. Wdrożenie. Case Study Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 2018
2 A. Tomana BIM. Innowacyjna technologia w budownictwie. Podstawy, standardy, narzędzia Kraków. 2015
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 K. Adach Revit Structure 2011 - Mój pierwszy projekt Autodesk, Inc.. 2011
Literatura do samodzielnego studiowania
1 - Revit - Twrzenie rodzin Robobat Polska Sp. z o.o.. 2011

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Student wpisany na drugi semestr studiów.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Podstawowa wiedza z zakresu budowy i obsługi komputera, użytkowania systemu operacyjnego z graficznym interfejsem użytkownika.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność pracy z myszką, pisania na klawiaturze, uruchamiania i zamykania programów, zarządzania systemem plików, wyszukiwania informacji w Internecie.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Świadomość konieczności samokształcenia. Odpowiedzialność za powierzony na czas zajęć sprzęt. Przestrzeganie przepisów BHP i Ppoż w laboratorium komputerowym.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
MEK01 Potrafi wyjaśnić znaczenie terminu BIM oraz wymienić główne korzyści i ograniczenia wynikające ze stosowania metodologii BIM w realizacji inwestycji budowlanych. e-learning test pisemny K-W23++
K-U22+
K-K05+++
InzA2W07+++
U05++
U07++
K07+++
MEK02 Potrafi wykonać przestrzenny model budynku jednorodzinnego oraz stworzyć na jego podstawie dokumentację rysunkową. projekt indywidualny sprawozdanie z projektu K-U15+++
K-K02+++
K-K05+++
U05+++
U07++
K04++
K07+++

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Wprowadzenie do zagadnień związanych z realizacją inwestycji budowlanych przy wykorzystaniu technologii BIM L01 MEK01
2 TK02 Wprowadzenie do pracy w środowisku Revit, wydanie i zatwierdzenie indywidualnych tematów projektu. L01-L02 MEK02
2 TK03 Wczytywanie podkładów, tworzenie siatki konstrukcyjnej i poziomów, definicja i modelowanie ścian. L03-L04 MEK02
2 TK04 Wczytywanie rodzin okien i drzwi oraz wstawianie ich do modelu. L05 MEK02
2 TK05 Definiowanie stropów i schodów. L06 MEK02
2 TK06 Modelowanie terenu oraz fundamentów. L07 MEK02
2 TK07 Modelowanie połaci dachowej. L08 MEK02
2 TK08 Modelowanie wyposażenia oraz otoczenia. L09 MEK02
2 TK09 Wymiarowanie rzutów i przekrojów. L10 MEK02
2 TK10 Opis i zestawienia pomieszczeń. L11 MEK02
2 TK11 Tworzenie arkuszy rysunkowych. L12-L13 MEK02
2 TK12 Praca z modelem centralnym. Opracowanie sprawozdań z realizacji projektu. L14-L15 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Laboratorium (sem. 2) Przygotowanie do laboratorium: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 10.00 godz./sem.
Inne: 8.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2) Przygotowanie do zaliczenia: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Laboratorium Ocena z laboratorium (L) zależy od staranności realizacji poszczególnych etapów powstawania projektu oraz terminu ich realizacji. Podstawę rozliczenia stanowią przyznane przez prowadzącego punkty oraz sprawozdanie spełniające wymagania określone w wytycznych do projektu. Liczba punktów uprawniająca do uzyskania oceny pozytywnej wynosi 10 pkt. Ponadto student ma zapoznać się z materiałami przygotowanymi w formie e-learningowej oraz uzyskać pozytywny wynik testu (T) sprawdzającego poziom opanowania wiedzy z zakresu technologii BIM (min. 3 z 5 pkt.).
Ocena końcowa

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi nie