logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Technologie BIM


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2025/2026
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów:
Budownictwo
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
blok A /2, blok B /1, blok B /2, blok A /1
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Mechaniki Konstrukcji
Kod zajęć:
11911
Status zajęć:
obowiązkowy dla programu blok A /1
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 2 / L30 / 2 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr hab. inż. prof. PRz Piotr Nazarko
Terminy konsultacji koordynatora:
wg planu podanego na stronie domowej pnazarko.v.prz.edu.pl
semestr 2:
mgr inż. Natalia Bróż
semestr 2:
mgr inż. Przemysław Smela
semestr 2:
mgr inż. Wiesław Bielak
semestr 2:
dr inż. Artur Borowiec

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Celem przedmiotu jest wprowadzenie w tematykę projektowania i realizacji inwestycji z wykorzystaniem technologii BIM oraz uzyskanie praktycznych umiejętność tworzenia prostych modeli i dokumentacji projektowej w programie Revit.

Ogólne informacje o zajęciach:
W ramach modułu kształcenia student zdobywa podstawową wiedzę dotyczącą idei projektowania z wykorzystaniem technologii BIM. Na przykładzie realizowanego projektu budynku jednorodzinnego nabywa też podstawowe umiejętności posługiwania się programem Revit.

Materiały dydaktyczne:
Revit Architecture - pierwszy projekt krok po kroku, Lekcje na kanale "Kursy CAD" w serwisie youtube.pl

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 D. Kasznia, J. Magiera, P. Wierzowiecki BIM w praktyce. Standardy. Wdrożenie. Case Study Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 2018
Literatura do samodzielnego studiowania
1 A. Tomana BIM. Innowacyjna technologia w budownictwie. Podstawy, standardy, narzędzia Kraków. 2015

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Student wpisany na drugi semestr studiów.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Podstawowa wiedza z zakresu budowy i obsługi komputera, użytkowania systemu operacyjnego z graficznym interfejsem użytkownika.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność pracy z myszką, pisania na klawiaturze, uruchamiania i zamykania programów, zarządzania systemem plików, wyszukiwania informacji w Internecie.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Świadomość konieczności samokształcenia. Odpowiedzialność za powierzony na czas zajęć sprzęt. Przestrzeganie przepisów BHP i Ppoż w laboratorium komputerowym.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 Potrafi wykonać przestrzenny model budynku jednorodzinnego, stworzyć na jego podstawie dokumentację rysunkową oraz zaprezentować projekt przed grupą. projekt indywidualny lub zespołowy sprawozdanie z projektu, prezentacja projektu K-W23++
K-U15+++
K-U22++
K-K02+++
K-K05+++
P6S-KK
P6S-KR
P6S-UU
P6S-UW
P6S-WG

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Wprowadzenie do zagadnień związanych z realizacją inwestycji budowlanych przy wykorzystaniu technologii BIM. L01
2 TK02 Wprowadzenie do pracy w środowisku Revit, wydanie i zatwierdzenie indywidualnych tematów projektu. L01-L02 MEK01
2 TK03 Wczytywanie podkładów, tworzenie siatki konstrukcyjnej i poziomów, definicja i modelowanie ścian. L03-L04 MEK01
2 TK04 Wczytywanie rodzin okien i drzwi oraz wstawianie ich do modelu. Tworzenie rodzin parametrycznych na przykładzie okna. L05 MEK01
2 TK05 Definiowanie stropów i schodów. L06 MEK01
2 TK06 Modelowanie terenu oraz fundamentów. Eksportowanie rzutów do formatu DWG. L07 MEK01
2 TK07 Modelowanie połaci oraz elementów więźby dachowej (poprzez układy belek). L08 MEK01
2 TK08 Wariantowanie projektu. Modelowanie wyposażenia oraz otoczenia. L09 MEK01
2 TK09 Etapowanie budowy na potrzeby projektowania 4D i 5D. Wymiarowanie rzutów i przekrojów. L10 MEK01
2 TK10 Tworzenie etykiet oraz opisywanie pomieszczeń. Zestawienia pomieszczeń oraz elementów więźby dachowej. L11 MEK01
2 TK11 Tworzenie szablonu arkuszy i dokumentacji rysunkowej. Odniesienia i detalowanie szczegółów. Wydruk dokumentacji i opracowanie sprawozdań z realizacji projektu. L12-L13 MEK01
2 TK12 Prezentacja projektów przed grupą. L14-L15 MEK01

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Laboratorium (sem. 2) Przygotowanie do laboratorium: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 12.00 godz./sem.
Inne: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2) Przygotowanie do zaliczenia: 3.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Laboratorium Ocena z laboratorium (L) zależy od staranności wykonania i terminu realizacji poszczególnych etapów projektu. Podstawę rozliczenia stanowią przyznane przez prowadzącego punkty oraz sprawozdanie spełniające wymagania określone w wytycznych do projektu. Liczba punktów uprawniająca do uzyskania oceny pozytywnej z zajęć laboratoryjnych (L) wynosi 17 pkt. (max 60 pkt.). W przypadku stwierdzenia niesamodzielnej pracy studenta prowadzący zarządza przeprowadzenie indywidualnego zaliczenia praktycznego. Warunkiem koniecznym do uzyskania zaliczenia jest zaprezentowanie zrealizowanego projektu przed grupą.
Ocena końcowa Ocena końcowa (K) zależy od liczby punktów uzyskanych z projektu (L). Przeliczana ona będzie na podstawie formuły K=L/60*100% oraz wg procentowej skali ocen obowiązującej w regulaminie studiów.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi tak

1 N. Bróż; P. Nazarko Application of machine learning classifiers to elastic wave signal analysis and diagnostics of bolted joints 2025
2 Z. Blikharskyy; D. Katunský; P. Koszelnik; L. Lichołai; P. Nazarko Proceedings of CEE 2023: Civil and Environmental Engineering and Architecture 2024
3 B. Azarhoushang; A. Bełzo; A. Borowiec; B. Ciecińska; A. Dzierwa; F. Hojati; J. Litwin; M. Magdziak; A. Markopoulos; P. Nazarko; P. Podulka; I. Pushchak; M. Romanini; R. Wdowik; A. Wiater Research-based technology education – the EDURES partnership experience 2023
4 N. Bróż; P. Nazarko Challenges in assessing the vibrations influence on people in buildings using non-contact measurements 2023
5 A. Bełzo; R. Bendikienė; A. Benini; R. Česnavičius; A. Čiuplys; J. Jakobsen; K. Juzėnas; T. Leemet; M. Madissoo; M. Magdziak; P. Nazarko; C. Pancaldi; R. Ratnayake ; L. Rigattieri; M. Rimašauskas; M. Romanini; R. Śliwa; R. Wdowik; R. Wdowik; M. Zimmermann Didactic guide for teachers 2022
6 P. Nazarko; S. Samarakoon; T. Selsøyvold Artificial Neural Network Model for Predicting the Tendon Stress in Unbonded Posttensioned Concrete Members at the Ultimate Limit State 2022
7 P. Nazarko; A. Prokop; L. Ziemiański Digitalization of historic buildings using modern technologies and tools 2021
8 P. Nazarko; D. Ziaja SHM system for anomaly detection of bolted joints in engineering structures 2021
9 P. Nazarko; L. Ziemiański Application of Elastic Waves and Neural Networks for the Prediction of Forces in Bolts of Flange Connections Subjected to Static Tension Tests 2020
10 P. Nazarko; S. Rachwał; D. Ziaja Analiza statyczno-wytrzymałościowa modelu MES istniejącej hali z wykorzystaniem skaningu laserowego 2020