logo
Karta przedmiotu
logo

Podstawy informatyki

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2018/2019

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania

Nazwa kierunku studiów: Finanse i rachunkowość

Obszar kształcenia: nauki społeczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: 1. Rachunkowość i podatki, 2. Bankowość i rynki kapitałowe

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: licencjat

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Informatyki w Zarządzaniu

Kod zajęć: 1182

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / L30 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr inż. Anna Gładysz

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. Łukasz Kulig

semestr 1: dr Aleksander Sokołowski

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest nabycie i usystematyzowanie przez studentów wiedzy z zakresu ogólnych zagadnień informatyki oraz umiejętności obsługi edytora tekstu.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł kształcenia dotyczy zastosowania narzędzi informatycznych, edytora tekstu w administracji i ekonomi.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Kowalczyk G. Word 2010 PL Wyd. Helion, Gliwice. 2010
2 Żarowska-Mazur A , Węglarz W. Word 2010 : praktyczny kurs Wyd.Naukowe PWN, Warszawa. 2012
3 Tomaszewska A. ABC Word 2010 PL Wyd. Helion, Gliwice. 2011
4 Suma Ł. Word 2010 PL. Ilustrowany przewodnik Wyd. Helion, Gliwice. 2010
5 Żarowska-Mazur A., Węglarz W. PowerPoint 2010: praktyczny kurs Wyd. Naukowe PWN. 2012
6 Cox J., Lambert J. Microsoft PowerPoint 2013: krok po kroku Wyd. Promise. 2013
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Murray K. Microsoft Word 201O PL. Praktyczne podejście Wyd. Helion. 2011
2 Gonner N., MacDonald M. Office 2010 PL. Nieoficjalny podręcznik Wyd. Helion, Gliwice. 2010
3 Harel D. Rzecz o istocie informatyki, algorytmika WNT, Warszawa. 2001
4 Silberschatz A., Galvin P.B. Podstawy systemów operacyjnych WNT, Warszawa. 2003
5 Tanenbaun A. S. Systemy operacyjne, Wyd. III Helion, Gliwice. 2010

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zgodne z Regulaminem studiów Politechniki Rzeszowskiej.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa znajomość obsługi komputera z systemem operacyjnym i graficznym interfejsem użytkownika.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student potrafi uruchamiać, zamykać programy oraz urządzenia peryferyjne, umie sprawnie wpisywać tekst z klawiatury i posługiwać się urządzeniem wskazującym.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Ma świadomość ciągłego doskonalenia się przez całe życie.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 zna podstawowe pojęcia związane z informatyką laboratorium problemowe, laboratorium, realizacja zleconego zadania wejściówka teoretyczna K_W04+
K_W06+
K_U13+
K_K06+
S1A_W06+
S1A_W10+
S1A_U02+
S1A_K01+
S1A_K06+
02 potrafi dobrać i wykorzystać podstawowe narzędzia informatyczne do pozyskiwania i przetwarzania danych laboratorium/ laboratorium problemowe, ćwiczenia praktyczne kolokwium praktyczne, obserwacja wykonawstwa, wejściówka praktyczna K_W04+
K_U04++
K_K06++
S1A_W06+
S1A_U04+
S1A_K01+
S1A_K06+
03 rozumie potrzebę systematycznej pracy w celu zdobywania wyższych kompetencji zawodowych laboratorium/ laboratorium problemowe, ćwiczenia praktyczne kolokwium praktyczne, obserwacja wykonawstwa K_K01+++
K_K06+
S1A_K01+
S1A_K06+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Zajęcia organizacyjne. Szkolenie BHP. Omówienie programu zajęć i warunków zaliczenia laboratorium. Informacja o programie MSDN AA. Uczelniana poczta studencka. L01-L02 MEK03
1 TK02 Edytor tekstu. Formatowanie treści — bezpośrednie oraz z wykorzystaniem stylów. Przypisy w tekście. Tworzenie list wypunktowanych, numerowanych oraz wielopoziomowych. Przygotowanie i formatowanie tabeli. L03-L04 MEK02 MEK03
1 TK03 Osadzanie grafiki w dokumencie. Tworzenie diagramów. Odsyłacze – podpisy tabel i rysunków. Przygotowywanie i otrzymywanie spisu treści oraz spisu tabel i rysunków. L05-L06 MEK02 MEK03
1 TK04 Wejściówka 1. Projektowanie układów stron. Właściwości strony. Nagłówek i stopka dokumentu. Znak wodny. Wydruk i publikacja dokumentów. Masowe wydruki — korespondencja seryjna. L07-L08 MEK02 MEK03
1 TK05 Równania, wzory i formuły w edytorze tekstu. Numeracja równań. Hiperłącza do stron i w dokumencie. Recenzowanie dokumentu – śledzenie zmian w tekście. Wstawianie komentarzy. L09-L10 MEK02 MEK03
1 TK06 Formularze w edytorze tekstu. Automatyzacja pracy za pomocą makra w Wordzie. Zestaw powtórzeniowy. L11-L13 MEK01 MEK02 MEK03
1 TK07 Kolokwium praktyczne z całego zakresu edytora tekstu. L14 MEK02 MEK03
1 TK08 Podstawowe zasady tworzenia prezentacji multimedialnych. Praca w programie PowerPoint – wybór stylu graficznego, uzupełnianie informacji, formatowanie, diagramy, tabele, wykresy. L15-L16 MEK02 MEK03
1 TK09 Tworzenie własnego wzorca prezentacji w MS PowerPoint – wzorzec slajdów, modyfikacja, dostosowywanie do własnych potrzeb. L17-L18 MEK02 MEK03
1 TK10 Dalsze możliwości MS PowerPoint – Dodawanie animacji, animacje niestandardowe, przejścia slajdów. Animacje tekstu. Próba tempa. L19-L20 MEK02 MEK03
1 TK11 Wejściówka 2 – sprawdzenie wiedzy z podstaw informatyki. Tworzenie prezentacji w serwisach online – Canva i Prezi. Warsztaty metodyczne. L21-L22 MEK01 MEK02 MEK03
1 TK12 Tworzenie prezentacji online w serwisie Canva. L23-L24 MEK02 MEK03
1 TK13 Tworzenie prezentacji w Prezi na jednym nieograniczonym obszarze – mapa interaktywna. L25-L26 MEK02 MEK03
1 TK14 Kolokwium praktyczne z zakresu grafiki menadżerskiej i prezentacyjnej. L28-L29 MEK02 MEK03
1 TK15 Zaliczenie poprawkowe. Zaliczenie laboratorium. Wystawianie ocen końcowych. L08 MEK01 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Laboratorium (sem. 1) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 8.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 1)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Laboratorium Warunkiem zaliczenia laboratorium jest obecność na zajęciach i uzyskanie ocen pozytywnych z wejściówek oraz kolokwium praktycznego. W ocenie końcowej uwzględnia się także aktywność studenta na zajęciach i stopień jego przygotowania do zajęć.
Ocena końcowa Średnia ważona z pozytywnych ocen z wejściówek, kolokwium (waga 0,8) oraz j dodatkowych ocen z aktywności i pracy studenta na zajęciach (waga 0,2).

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie