logo
Karta przedmiotu
logo

Gleboznawstwo i agroekologia

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2024/2025

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Wspólny dla biogospodarka

Nazwa kierunku studiów: Biogospodarka

Obszar kształcenia: nauki ścisłe/techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku:

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Oczyszczania i Ochrony Wód

Kod zajęć: 11666

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W15 L15 P15 / 3 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Adam Piech

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Uzyskanie wiedzy w zakresie problematyki środowiska glebowego i agroekologii

Ogólne informacje o zajęciach:

Materiały dydaktyczne: prospekty, ulotki, czasopisma branżowe

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Zawadzki S. Gleboznawstwo Państwowe Wydawnictwa Rolnicze. Warszawa. 1999
2 red. nauk. Mocek A. Gleboznawstwo Wydawnictwo Naukowe PWN. 2015
3 Hillel D. Gleba w środowisku Wydawnictwa Naukowe PWN. 2012
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Turski R. Gleboznawstwo. Ćwiczenia dla studentów wydziałów rolniczych. Wydawnictwo Akademii Rolniczej, Lublin . 1993
2 S. Białousz, P. Skłodowski Ćwiczenia z gleboznawstwa i ochrony gruntów Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa. 2007
3 Zdeb M. Gleboznawstwo. Laboratorium. Materiały pomocnicze. Oficyna Wydawnicza PRz. 2012
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Buckman H., Brady N. Gleba i jej właściwości PWRiL Warszawa . 1971
2 Bednarek R i inni Badania ekologiczno-gleboznawcze Wydaw. Nauk. PWN. 2011

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: zaliczone poprzedzające semestry

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza z biologii środowiskowej i sanitarnej. Wiedza z geotechniki przekazana we wcześniejszych semestrach

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Podstawowe umiejętności konstruowania obiektów inżynierskich

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Swiadomość potrzeb stałego podnoszenia kwalifikacji zawodowych i kompetencji społecznych

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Potrafi ocenić jakość gleby na podstawie parametrów fizycznych i chemicznych oraz dokonać jej klasyfikacji zgodnie z obowiązującymi normami projekt zespołowy, laboratorium kolokwium, obrona projektu, sprawozdanie K_U01++
K_K05++
P6S_KO
P6S_UW
02 Potrafi ocenić odporność gleb na degradację lub dewastację w kontekście gospodarczego wykorzystanie komunalnych osadów ściekowych projekt zespołowy, prezentacja projektu i jego obrona, kolokwium K_W06++
K_U07+
P6S_UW
P6S_WG
03 Ma wiedze na temat klasyfikacji gleb w Polsce i na świecie, właściwość fizycznych i chemicznych gleb oraz przemian w nich zachodzących pod wpływem czynników naturalnych i antropogenicznych wykład kolokwium K_W06++
K_U09+
P6S_UW
P6S_WG
04 Pracuje aktywnie w grupie i bierze współodpowiedzialność za realizowane ćwiczenia i zadania. projekt, laboratorium obrona projektu, obserwacja wykonawstwa, sprawozdanie K_K05+
P6S_KO

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Podstawowe definicje gleboznawstwa i gleby. Praktyczny wymiar gleboznawstwa. Gleba a kształtowanie i inżynieria środowiska. Historyczne rozumienie pojęcia gleby. Charakterystyka skał macierzystych. Czynniki glebotwórcze. Minerały pierwotne i wtórne. Proces wietrzenia i minerały ilaste. Morfologia gleb. Budowa profilu glebowego i identyfikacja poziomów i warstw glebowych. Fizyczne właściwości gleb. Trójfazowy układ gleby i jej właściwości fizyczne. Charakterystyka i opis fazy stałej, ciekłej i gazowej. Chemiczne i fizykochemiczne właściwości gleb. Sorpcyjne właściwości gleb, transport zanieczyszczeń w glebach i jego znaczenie dla ochrony środowiska. Substancja organiczna gleby i jej przeobrażenia. Organizmy glebowe i procesy przez nie wywołane. Procesy chemiczne i geochemiczne wywoływane przez mikroorganizmy. Zasobność, żyzność i urodzajność gleb. Czynniki niszczące żyzność i degradujące środowisko glebowe. Degradacja i dewastacja, metody rekultywacji gleb - monitoring. Użytkowanie i bonitacja gleb w Polsce. Bonitacyjna klasyfikacja i kompleksy przydatności rolniczej gleb. Genetyczne podstawy i kryteria systematyki gleb Polski. Identyfikacja taksonomicznych jednostek glebowych. Podstawowe pojęcia z gleboznawstwa i kartografii gleb. Charakterystyka gleb Polski i świata. W01-W15 MEK01
6 TK02 Pobieranie próbek glebowych i przygotowanie ich do analiz laboratoryjnych. Oznaczanie składu granulometrycznego różnymi metodami. Oznaczanie węglanu wapnia i odczynu w glebie. Określenie pojemności sorpcyjnej gleby oraz stopnia wysycenia kompleksu sorpcyjnego kationami zasadowymi metodą Kappena. Oznaczanie węgla organicznego i próchnicy w glebie. buforowość gleb. L01-L15 MEK01 MEK02 MEK04
6 TK03 Klasyfikacja gatunku gleby wg PN i PTG. Obliczanie potrzeb nawodnieniowych według krzywej pF. Wyznaczanie zasobności gleby w makroelementy i obliczanie dawek wapna nawozowego. Analiza aktualnych problemów degradacji gleb na podstawie studium przypadka P01-P15 MEK02 MEK03 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 1.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 2.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 6) Przygotowanie do laboratorium: 2.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 3.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 2.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 6) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 1.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6)
Egzamin (sem. 6) Przygotowanie do egzaminu: 5.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład egzamin pisemny
Laboratorium ocena sprawozdań, kolokwium
Projekt/Seminarium prezentacja i obrona projektu, kolokwium
Ocena końcowa ocena końcowa jest średnią ważoną z egzaminu 60% i kolokwium z laboratorium 20% , ocena projektu 20%

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Piech; A. Skwarczyńska-Wojsa; A. Wojton Determination of germanium and other trace elements concentration in mineral waters of Low Beskid (Poland) used for crenotherapy 2021
2 J. Czarnota; G. Łagód; A. Masłoń; A. Piech; J. Tomaszek Powdered Ceramsite and Powdered Limestone Use in Aerobic Granular Sludge Technology 2020
3 T. Douglas; A. Piech; A. Skwarczyńska-Wojsa; K. Trzyna Dissolved organic carbon and biodegradable dissolved organic carbon determination in River water of the Strug basin 2019
4 Ł. Jurczyk; A. Masłoń; I. Opaliński; A. Piech; J. Tomaszek; J. Zamorska; M. Zdeb The impact of powdered keramsite on activated sludge and wastewater treatment in a sequencing batch reactor 2019