Cykl kształcenia: 2024/2025
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Wspólny dla biogospodarka
Nazwa kierunku studiów: Biogospodarka
Obszar kształcenia: nauki ścisłe/techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Polimerów i Biopolimerów
Kod zajęć: 11654
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W15 L30 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: prof. dr hab. inż. Piotr Król
Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest uzyskanie przez studentów wiedzy na temat technologicznych, ekologicznych i ekonomicznych aspektów wytwarzania oraz stosowania polimerowych materiałów biodegradowalnych otrzymywanych z surowców odnawialnych bądź petrochemicznych oraz problemów środowiskowych związanych z utylizacją zużytych materiałów polimerowych
Ogólne informacje o zajęciach: Moduł składa się z wykładu, na którym przekazana zostanie podstawowa wiedza nt. polimerów podatnych na biodegradację oraz występujących w naturze biopolimerów oraz zajęć laboratoryjnych, na których wiedza ta zostanie poszerzona i nabyte zostaną przez studentów umiejętności w zakresie laboratoryjnych metod prowadzenia polimeryzacji.
1 | Jan F. Rabek | Polimery. Otrzymywanie, metody badawcze, zastosowanie | PWN Warszawa. | 2013 |
1 | Anna Żmihorska-Gotfryd | Wybrane zagadnienia biologicznej degradacji polimerów | Oficyna Wydawniczna Politechniki Rzeszowskiej . | 2015 |
2 | Maria Mucha, Iwona Michalak, Michał Tylman | Biopolimery, zielone polimery | Wydział Inżynierii Procesowej i Ochrony Środowiska Politechniki Łódzkiej. | 2011 |
1 | Praca zbiorowa pod red. Z. Florjańczyka i S. Penczka | Chemia polimerów tom 3 | Oficyna Wyd. Politechniki Warszawskiej . | 1998 |
Wymagania formalne: Zaliczenie modułu Chemia
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość podstaw chemii i mikrobiologii
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętności potrzebne w laboratorium chemicznym: znajomość aparatury chemicznej, pracy z odczynnikami chemicznymi, utylizacji odpadów, przestrzegania zasad BHP i p.poż.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność współpracy z zespole, odpowiedzialność i zdyscyplinowanie wymagane w pracy z substancjami chemicznymi stwarzającymi potencjalne niebezpieczeństwa dla organizmu
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Posiada ogólną znajomość metod wytwarzania najważniejszych polimerów syntetycznych i ich właściwości użytkowych | wykład | kolokwium |
K_W02+ K_W08+ K_U09+++ |
P6S_UW P6S_WG |
02 | Posiada wiedzę na temat procesów rozkładu polimerów syntetycznych w różnych warunkach i ich podatności na biodegradację | wykład | zaliczenie cz. pisemna |
K_W02++ |
P6S_WG |
03 | Posiada wiedzę na temat polimerów naturalnych, ich właściwości, zastosowania i biodegradacji | wykład | zaliczenie cz. pisemna, kolokwium, obserwacja wykonawstwa, raport pisemny |
K_W04+++ K_W09++ |
P6S_WG |
04 | Posiada wiedzę nt. zastosowania polimerów i biopolimerów jako biomateriałów w medycynie i farmacji | wykład | zaliczenie cz. pisemna |
K_W02+ K_K01+ |
P6S_KK P6S_WG |
05 | Posiada wiedzę na temat znaczenia biodegradacji dla utylizacji odpadów polimerowych zagrażających środowisku | wykład, laboratorium | zaliczenie cz. pisemna, kolokwium, obserwacja wykonawstwa, raport pisemny |
K_W04+ K_W09+ K_W11+ |
P6S_WG |
06 | Potrafi samodzielnie wykonać eksperymenty laboratoryjne dotyczące metod syntezy i biodegradacji polimerów Potrafi poprawne wyciągać wnioski z wykonanych eksperymentów i przygotować końcowe sprawozdanie, wykorzystując dodatkowe informacje z literatury naukowej. | laboratorium, | raport pisemny, kolokwium, obserwacja wykonawstwa |
K_W08+ K_U03++ K_U21++ |
P6S_UK P6S_UO P6S_UW P6S_WG |
07 | Potrafi pracować w zespole przeprowadzając eksperymenty związane z tematyką modułu | laboratorium | obserwacja wykonawstwa |
K_W04+ K_U21++ |
P6S_UO P6S_UW P6S_WG |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
5 | TK01 | W01, W02 | MEK01 | |
5 | TK02 | W03, W04 | MEK03 | |
5 | TK03 | W05, W06 | MEK02 MEK05 | |
5 | TK04 | W07, W08 | MEK03 | |
5 | TK05 | W09, | MEK04 | |
5 | TK06 | L01-L03 | MEK06 MEK07 | |
5 | TK07 | W10 | MEK02 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 5) | Przygotowanie do kolokwium:
3.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
2.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
Laboratorium (sem. 5) | Przygotowanie do laboratorium:
10.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 3.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
3.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 5) | Przygotowanie do konsultacji:
2.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
|
Zaliczenie (sem. 5) | Przygotowanie do zaliczenia:
10.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Test jednokrotnego wyboru z wiadomości przekazanych na wykładzie.Ocena: Q1 |
Laboratorium | Kolokwium z wiedzy nt. ćwiczenia i ocena z poprawności wykonania ćwiczenia na podstawie przedłożonego sprawozdania. Ocena Q2 |
Ocena końcowa | Q=0,5(Q1+Q2) |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | Ł. Byczyński; P. Król; M. Sochacka-Piętal | Hydrophilic polyurethane films containing gastrodin as potential temporary biomaterials | 2023 |
2 | P. Król; K. Pielichowska; M. Szlachta | Hydrophilic and hydrophobic films based on polyurethane cationomers containing TiO2 nanofiller | 2022 |
3 | Ł. Byczyński; P. Król; B. Pilch-Pitera; J. Wojturska | Sposób wytwarzania blokowanych poliizocyjanianów do poliuretanowych powłok proszkowych | 2022 |
4 | M. Kowal; B. Król; P. Król; K. Nowicka; K. Pielichowska; M. Walczak | Polyurethane cationomers containing fluorinated soft segments with hydrophobic properties | 2021 |
5 | Ł. Byczyński; P. Król; B. Pilch-Pitera; J. Wojturska | Blokowane poliizocyjaniany, ich zastosowanie oraz poliuretanowe lakiery proszkowe | 2021 |
6 | Ł. Byczyński; P. Król; B. Pilch-Pitera; J. Wojturska | Blokowane poliizocyjaniany, sposób ich wytwarzania i zastosowanie | 2021 |
7 | B. Król; P. Król | Structures, properties and applications of the polyurethane ionomers | 2020 |
8 | B. Król; P. Król; K. Pielichowska; M. Sochacka-Piętal; Ł. Uram; M. Walczak | Synthesis and property of polyurethane elastomer for biomedical applications based on nonaromatic isocyanates, polyesters, and ethylene glycol | 2020 |
9 | M. Kędzierski; B. Król; P. Król; K. Pielichowska | Polyurethane cationomer films as ecological membranes for building industry | 2019 |