Cykl kształcenia: 2024/2025
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Wspólny dla biogospodarka
Nazwa kierunku studiów: Biogospodarka
Obszar kształcenia: nauki ścisłe/techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Kod zajęć: 11651
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W15 P30 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Roman Bochenek
Główny cel kształcenia: Celem zajęć jest nauczenie zasad projektowania procesów i systemów oraz posługiwania się programem symulacyjnym Aspen Plus. Tematyka obejmuje: wprowadzenie do metod projektowania typowych aparatów procesowych oraz prostych systemów technologicznych, zasady sporządzania bilansów energetycznych i masowych, wprowadzenie do obliczeń symulacyjnych procesów technologicznych (przepływ informacji, analizę stopni swobody, klasyfikację metod symulacji), charakterystykę programów symulacyjnych, podstawowe zasady integracji energii cieplnej.
Ogólne informacje o zajęciach: student otrzymuje podstawowe informacje n.t. projektowania i symulacji pojedynczych procesów i całych systemów procesowych, stosowania programów flowsheetingowych, oraz integracji procesów Tematy realizowane w ramach wykładu: 1) Wprowadzenie do metod projektowania zintegrowanych systemów technologicznych. 2) Kryteria oceny projektu – „czysta” technologia chemiczna. 3) Heurystyki projektowe 4) Wprowadzenie do obliczeń symulacyjnych procesów technologicznych (przepływ informacji, analiza stopni swobody, klasyfikacja metod symulacji). 5) Charakterystyka programów symulacyjnych. Tematy realizowane w ramach projektu: Podstawy posługiwania się programem symulacyjnym ASPEN PLUS. Obliczanie własności fizykochemicznych mieszanin wieloskładnikowych. Obliczanie: reaktorów, wymienników ciepła, rozdzielaczy, sieci rurociągów i ich elementów, operacji transportu płynów (pompy, sprężarki, rozprężarki, zawory). Obliczanie podstawowych operacji jednostkowych i analiza wyników (destylacja równowagowa, rektyfikacja, destylacja ekstrakcyjna, absorpcja). Analiza czułości jako narzędzie projektowania aparatów i procesów. Obliczanie złożonych ciągów technologicznych i układów ze sprzężeniem zwrotnym przepływu strumieni masy.
1 | J. Jeżowski, | Wprowadzenie do projektowania systemów technologii chemicznej. Cz. I. Teoria, skrypt | Oficyna wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2001 |
2 | W.D. Seider, J.D. Seader, D.R. Lewin | Product & Process Design Principles | John Wiley&Sons, Inc.. | 2004 |
3 | J. Jeżowski, | Wprowadzenie do projektowania systemów technologii chemicznej. Cz. I. Teoria, skrypt | Oficyna wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2001 |
4 | W.D. Seider, J.D. Seader, D.R. Lewin | Product & Process Design Principles | John Wiley&Sons, Inc.. | 2004 |
1 | A. Jeżowska, J. Jeżowski | Wprowadzenie do projektowania systemów technologii chemicznej. Cz. II. Przykłady, skrypt | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2002 |
2 | Alina Jeżowska | Projekt technologiczny, materiały pomocnicze | Ofic. Wydawnicza PRz. | 2012 |
Wymagania formalne: zaliczenie 4 semestru studiów.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa znajomość procesów jednostkowych inżynierii i technologii chemicznej, a także podstaw termodynamiki.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: umiejętność sporządzania bilansów masy i ciepła, obsługi komputera
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: umiejętność pracy zespołowej przy rozwiązywaniu problemów
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Ma wiedzę dotyczącą podstaw posługiwania się programami symulacyjnymi. Posiada umiejętności pozwalające na dobór modeli termodynamicznych w obliczeniach symulacyjnych i obliczanie właściwości fizykochemicznych roztworów. | wykład, projekt indywidualny | sprawdzian pisemny, prezentacja projektu |
K_W07++ K_W10+ K_U06+ |
P6S_UW P6S_WG |
02 | Posiada umiejętności pozwalające na projektowanie reaktorów i fermentatorów. | wykład, projekt indywidualny | sprawdzian pisemny, prezentacja projektu |
K_W07+ K_W10+ K_U07+ K_U14++ |
P6S_UW P6S_WG |
03 | Posiada umiejętności pozwalające na projektowanie wymienników ciepła i wyparek. | wykład, projekt indywidualny | sprawdzian pisemny, prezentacja projektu |
K_W10+ K_U07+ K_U14+ |
P6S_UW P6S_WG |
04 | Posiada umiejętności pozwalające na obliczanie rozdzielaczy z dwoma fazami ciekłymi i ciałem stałym. | wykład, projekt indywidualny | sprawdzian pisemny, prezentacja projektu |
K_W07+ K_W10+ K_U14+ |
P6S_UW P6S_WG |
05 | Posiada umiejętności pozwalające na wykonanie obliczeń projektowych podstawowych operacji jednostkowych i analizę wyników (destylacja równowagowa, rektyfikacja, destylacja ekstrakcyjna, absorpcja). | wykład, projekt indywidualny | sprawdzian pisemny, prezentacja projektu |
K_W07+ K_W10+ K_U06+ K_U07+ K_U14+ |
P6S_UW P6S_WG |
06 | Posiada umiejętności pozwalające na obliczanie sieci rurociągów i ich elementów, obliczanie podstawowych operacji transportu płynów (pompy, sprężarki, rozprężarki, zawory). | wykład, projekt indywidualny | sprawdzian pisemny, prezentacja projektu |
K_W07+ K_U14+ |
P6S_UW P6S_WG |
07 | Posiada zdolność do podstawowej analizy technologicznej i ekonomicznej biotechnologicznych instalacji przemysłowych w ich pełnym cyklu życia. | wykład, projekt indywidualny | sprawdzian pisemny, prezentacja projektu |
K_W10+ K_U06+ K_U07+ K_K06+ |
P6S_KK P6S_UW P6S_WG |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
5 | TK01 | W01, P01 | MEK01 | |
5 | TK02 | W02. P02, P03, P04 | MEK02 | |
5 | TK03 | W03, W04, P05, P06 | MEK03 | |
5 | TK04 | W05, P07, P08 | MEK04 | |
5 | TK05 | W06, W07, P09, P10, P11, P12 | MEK05 | |
5 | TK06 | P13, P14 | MEK06 | |
5 | TK07 | P15 | MEK07 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 5) | Przygotowanie do kolokwium:
3.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
1.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 3.00 godz./sem. |
Projekt/Seminarium (sem. 5) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
2.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
12.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 3.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 5) | Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
||
Zaliczenie (sem. 5) | Przygotowanie do zaliczenia:
4.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Sprawdzian pisemny obejmujący zagadnienia z zakresu wykładanego materiału. |
Projekt/Seminarium | Wykonanie wszystkich projektów i ich „obrona”. |
Ocena końcowa | Współczynniki do oceny końcowej: sprawdzian z wykładu 0,4; zaliczenie projektu 0,6 |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie