logo
Karta przedmiotu
logo

Technologie informatyczne

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2024/2025

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Wspólny dla biogospodarka

Nazwa kierunku studiów: Biogospodarka

Obszar kształcenia: nauki ścisłe/techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku:

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Biotechnologii i Bioinformatyki

Kod zajęć: 11604

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / L30 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr hab. inż. Barbara Dębska

Imię i nazwisko koordynatora 2: mgr inż. Marcin Jaromin

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Nabycie umiejętności wykorzystania komputera do realizacji zadań związanych z kierunkiem studiów

Ogólne informacje o zajęciach: Student uzyskuje wiedzę o systemie komputerowym, podstawowych programach narzędziowych oraz podstawach budowy algorytmów obliczeniowych i ich implementacji komputerowej.

Materiały dydaktyczne: Materiały dydaktyczne opublikowane na stronach portalu www.e-chemia.pl oraz e-learning.prz.edu.pl

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 B. Dębska, G. Fic Technologie informacyjne Oficyna wydawnicza Politechniki Rzeszowskie, Rzeszów. 2011
Literatura do samodzielnego studiowania
1 D. Mendrala Windows 7 PL Wyd. Helion, Gliwice. 2010
2 S. Sagman Po prostu Office XP Wyd. Helion, Gliwice. 2001
3 W. Ufnalski, K. Mądry Excel dla chemików WNT, Warszawa. 2000
4 K. Krysiak Sieci komputerowe - kompendium Wyd. Helion, Gliwice. 2003
5 J. Barta, R. Markiewicz Główne problemy prawa komputerowego WNT, Warszawa . 1993
6 E. Slavicek Technika obliczeniowa dla chemików WNT, Warszawa. 1991
7 Siddhartha Rao C++ dla każdego Helion. 2014
8 Alex Allain C++ : przewodnik dla początkujących Helion. 2014

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: brak

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość definicji podstawowych pojęć z dziedziny informatyki

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność korzystania z komputera w zakresie wymaganym przez szkoły średnie

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność pracy indywidualnej i w zespołach 2-3 osobowych

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 nabył podstawową wiedzę pozwalającą na dobranie odpowiedniego narzędzia informacyjnego do rozwiązania postawionego problemu z zakresu biogospodarki laboratrium kolokwium K_W02+
K_W15+
P6S_WG
P6S_WK
02 nabył wiedzę dotyczącą podstawowych metod, technik i narzędzi informatycznych stosowanych przy rozwiązywaniu podstawowych zadań związanych z biogospodarką laboratorium kolokwium K_W02+
P6S_WG
03 posiada umiejętność posługiwania się nowoczesnymi technikami komunikacji za pomocą wybranych narzędzi informatycznych oraz Internetu. laboratorium, e-learning kolokwium K_U01+
P6S_UW
04 nabył umiejętność obsługiwania programów komputerowych wspomagających pracę w zakresie technologii chemicznych, biotechnologicznych i biogospodarki. laboratorium obserwacja wykonawstwa K_W02+
P6S_WG
05 ma wyrobiony nawyk systematycznego dokształcania się celem likwidacji luki edukacyjnej laboratorium problemowe, e-learning obserwacja wykonawstwa K_U04+
K_K01+++
P6S_KK
P6S_UU
06 nabył umiejętność budowy algorytmów obliczeniowych i ich implementacji komputerowej laboratorium, e-learning kolokwium, prezentacja projektu K_K02+
P6S_KO
07 posiada umiejętność obsługi programów pakietu Office: MS Word, MS Excel, MS PowerPoint laboratorium, e-learning kolokwium K_W02+
P6S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 System operacyjny Windows. Wyszukiwanie informacji w Internecie. Kształcenie z wykorzystaniem Internetu L01 MEK01 MEK04 MEK05
2 TK02 Pakiet Office: Word, Excel, PowerPoint – opracowanie danych laboratoryjnych, przygotowanie prezentacji. L02-L03 MEK01 MEK02 MEK07
2 TK03 Edytory struktur chemicznych L04 MEK01 MEK02
2 TK04 Opracowanie witryny internetowej L05 MEK03
2 TK05 Zapoznanie się z programem szkieletowym. Przygotowanie projektu programu, opracowanie algorytmu, zaprogramowanie procedur, uruchomienie i testowanie. Opracowanie dokumentacji projektu. Zaliczenie projektu. L07-L10 MEK06

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Laboratorium (sem. 2) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2)
Zaliczenie (sem. 2) Przygotowanie do zaliczenia: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Laboratorium Laboratorium komputerowe: zaliczenie na podstawie oceny wykonanych zadań - OL
Ocena końcowa Ocena końcowa przedmiotu jest oceną z laboratorium

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 K. Butt; M. Garczyńska; E. Hajduk; M. Jaromin; J. Kostecka; A. Mazur-Pączka; G. Pączka Effects of Energy Crop Monocultures and Sewage Sludge Fertiliser on Soils and Earthworm Community Attributes 2023
2 L. Dobrowolski; K. Hęclik; M. Jaromin; I. Zarzyka A Practical Test of Distance Learning During the COVID-19 Lockdown 2023
3 J. Buczkowicz; T. Drzazga; G. Fic; M. Jaromin; P. Krajewski; P. Matysik; R. Mazur; P. Milczarski; T. Sikora; M. Szeliga; D. Tyrka; M. Tyrka; E. Witkowski Selekcja genomowa pszenicy ozimej 2021
4 K. Buut; M. Garczyńska; M. Jaromin; J. Kostecka; A. Mazur-Pączka; G. Pączka; A. Podolak Community structure of Lumbricidae in beech woodland of the Bieszczady National Park, Southeast Poland 2021
5 A. Bocian; J. Buczkowicz; K. Hus; M. Jaromin; J. Legath; D. Łysiak; V. Petrilla; M. Petrillova; S. Sławek Comparison of Methods for Measuring Protein Concentration in Venom Samples 2020
6 M. Jaromin; Ł. Opaliński Wybrane metody prognozowania tempa rozwoju dyscyplin naukowych (indeks citing half-life, metoda regresji nieliniowej, linearyzowanej i wielomianowej drugiego stopnia) 2020
7 M. Jaromin; Ł. Opaliński Wybrane metody prognozowania tempa rozwoju dyscyplin naukowych (metoda regresji wielomianowej trzeciego stopnia, metoda autoregresji oraz wygładzania wykładniczego) 2020
8 A. Bocian; J. Buczkowicz; K. Hus; M. Jaromin; J. Legath An effective method of isolating honey proteins 2019
9 B. Dębska; B. Dębska; L. Lichołai Evaluation of the Utility of Using Classification Algorithms when Designing New Polymer Composites 2019
10 B. Dębska; J. Duliban; K. Hęclik; J. Lubczak Analysis of the Possibility and Conditions of Application of Methylene Blue to Determine the Activity of Radicals in Model System with Preaccelerated Cross-Linking of Polyester Resins 2019
11 B. Dębska; L. Dobrowolski; M. Inger; M. Jaromin; M. Wilk Komputerowo-wspomagane obliczanie bilansu masowego i cieplnego instalacji chemicznej 2019