logo
Karta przedmiotu
logo

Chemia bioorganiczna

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2024/2025

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Wspólny dla biogospodarka

Nazwa kierunku studiów: Biogospodarka

Obszar kształcenia: nauki ścisłe/techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku:

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Chemii Organicznej

Kod zajęć: 11603

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W25 C10 L15 / 4 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Renata Lubczak

Terminy konsultacji koordynatora: W terminach podanych w harmonogramie pracy jednostki.

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem zajęć jest zapoznanie studentów z ze struktura i właściwościami związków organicznych pełniących ważne funkcje w organizmach żywych

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot jest realizowany w drugim semestrze. Obejmuje 25 godzin wykładu, 10 godzin ćwiczeń i 15 godzin laboratorium i kończy się zaliczeniem.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Lubczak J. Podstawy chemii organicznej Oficyna Wydawnicza PRZ, Rzeszów. 2011.
2 Fisher J.,Arnold J. R.P. Chemia dla biologów Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 2008.
3 Białecka-Florjanczyk E., Włostowska J. Chemia organiczna WNT, Warszawa . 2003.
4 Wrzeciono U., Zaprutko L. Chemia zwiazkow naturalnych, zagadnienia wybrane Dział Wydawnictw Uczelnianych Akademii Medycznej, Poznań. 2001.
5 Praca zbiorowa Chemia żywności, składniki żywności WNT, Warszawa. 2007.
6 Praca zbiorowa Chemia żywności, sacharydy, lipidy, białka WNT, Warszawa. 2007.
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Bialecka -Florjanczyk E., Włostowska J. Chemia organiczna WNT Warszawa. 2003.
2 Białecka-Florjanczyk E., Włostowska J.: Ćwiczenia laboratoryjne z chemii organicznej Wydawnictwo SGGW, Warszawa. 2005.
3 Kupryszewski G., Sobocińska M., Walczyna R. Podstawy preparatyki organicznych związków chemicznych Wydawnictwo Gdańskie. 1998.
4 Drabczyńska A. Ćwiczenia laboratoryjne z chemii organicznej Wydawnictwo Akademii Medycznej w Krakowie, Kraków. 1993.
5 Rusek G. Instrukcje do ćwiczeń laboratoryjnych z chemii organicznej Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław . 1997.

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na II semestr

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza w zakresie chemii ogólnej oraz chemii organicznej z liceum ogólnokształcącego.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność przedstawiania wzorów strukturalnych i zapisu reakcji podstawowych związków organicznych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność współdziałania i pracy w grupie

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Ma podstawową wiedzę dotyczącą struktury, metod otrzymywania, właściwości fizycznych i chemicznych podstawowych klas związków organicznych. wykład, ćwiczenia problemowe, laboratorium kolokwium, sprawdzian pisemny, raport pisemny K_W02+
K_K01+
P6S_KK
P6S_WG
02 Potrafi zaproponować podstawowe metody otrzymywania klas związków organicznych i przewidzieć właściwości chemiczne prostych związków. wykład, ćwiczenia problemowe, laboratorium kolokwium, sprawdzian pisemny, raport pisemny K_W02+
K_U13+
P6S_UW
P6S_WG
03 Potrafi przeprowadzać proste syntezy związków organicznych oraz posługiwać się prostymi technikami rozdziału i oczyszczania związków organicznych. laboratorium obserwacja wykonawstwa, raport pisemny K_W02+
K_W08+
K_U13+
P6S_UW
P6S_WG
04 Potrafi pracować w zespole przy syntezie, wyodrębnianiu prostych związków organicznych. laboratorium obserwacja wykonawstwa K_K02+
P6S_KO

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Podstawy chemii bioorganicznej: budowa cząsteczek związków organicznych, rodzaje izomerii , izomeria przestrzenna. Polaryzacja wiązań. Przypomnienie nazewnictwa, występowania, otrzymywania i najważniejszych właściwości podstawowych klas związków organicznych potrzebnych do studiowania chemii bioorganicznej: węglowodory, alkohole, aldehydy i ketony, kwasy organiczne z różnymi grupami funkcyjnymi i ich pochodne, aminy. Steroidy: hormony, kwasy żółciowe terpenoidy. Lipidy, tłuszcze, woski. Aminokwasy, peptydy, białka. Węglowodany, mono-, oligo- i polisacharydy, glikozydy, związki sygnałowe -feromony, barwniki W01-W10, C01-C10, L01-L03 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Godziny kontaktowe: 25.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) Przygotowanie do ćwiczeń: 10.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 2) Przygotowanie do laboratorium: 3.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 9.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 2.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Udział w konsultacjach: 10.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2) Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Pozytywne zaliczenie ćwiczeń i laboratorium
Ćwiczenia/Lektorat Aktywność na zajęciach, pozytywne zaliczenie sprawdzianów pisemnych przewidzianych w programie zajęć. Kolokwium poprawkowe dla osób, które nie uzyskały zaliczenia w semestrze. Ocena z kolokwium zależy od ilości zdobytych punktów: 3.0 52.0%-62.0% ; 3.5 62.1%-72.0%; 4.0 72.1%-82.0%; 4.5 82.1%-92.0%; 5.0 92.1%-100%. Ocena końcowa jest średnią ważoną, waga oceny z kolokwium jest dwa razy większa niż waga oceny z odpowiedzi ustnej .
Laboratorium Warunkiem zaliczenia laboratorium jest uzyskanie pozytywnej oceny ze wszystkich ćwiczeń objętych harmonogramem. Ogólna ocena z danego ćwiczenia jest średnią arytmetyczną ocen ze sprawdzianu pisemnego, prawidłowo wykonanego doświadczenia i poprawnie sporządzonego sprawozdania. Ocena z laboratorium jest średnią arytmetyczną ocen z poszczególnych ćwiczeń objętych harmonogramem.
Ocena końcowa Ocena końcowa (K): K = 0,5 w C + 0,5 w L gdzie: C, L, oznacza odpowiednio pozytywną ocenę z ćwiczeń i laboratorium , w - współczynnik uwzględniający termin zaliczenia lub egzaminu, w = 1,0 pierwszy termin, w = 0,9 drugi termin, w = 0,8 trzeci termin. Ocena jest zaokrąglona zgodnie z WKZJK.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 E. Chmiel-Bator; J. Lubczak; R. Lubczak; M. Szpiłyk Sposób otrzymywania poliolu 2024
2 J. Lubczak; R. Lubczak Oligoetherols and polyurethane foams based on cyclotriphosphazene of reduced fammability 2023
3 J. Lubczak; R. Lubczak; A. Strzałka Chitosan Oligomer as a Raw Material for Obtaining Polyurethane Foams 2023
4 J. Lubczak; R. Lubczak; A. Strzałka Polyols obtained from chitosan 2023
5 J. Lubczak; R. Lubczak; M. Szpiłyk Sposób wytwarzania mieszaniny polioli 2023
6 J. Lubczak; R. Lubczak; M. Szpiłyk Sposób wytwarzania wielofunkcyjnych polieteroli 2023
7 E. Chmiel-Bator; J. Lubczak; R. Lubczak; M. Szpiłyk Polyols and Polyurethane Foams Obtained from Mixture of Metasilicic Acid and Cellulose 2022
8 J. Lubczak; R. Lubczak Increased Thermal Stability and Reduced Flammability of Polyurethane Foams with an Application of Polyetherols 2022
9 D. Broda; B. Dębska; M. Kus-Liśkiewicz; J. Lubczak; R. Lubczak; D. Szczęch; R. Wojnarowska-Nowak Polyetherols and polyurethane foams from starch 2021
10 E. Bobko; D. Broda; B. Dębska; M. Kus-Liśkiewicz; J. Lubczak; R. Lubczak; D. Szczęch; M. Szpiłyk Flame retardant polyurethane foams with starch unit 2021
11 J. Lubczak; R. Lubczak; D. Szczęch Sposób otrzymywania mieszaniny wielofunkcyjnych polieteroli 2021
12 J. Lubczak; R. Lubczak; M. Szpiłyk Polyetherols and polyurethane foams with cellulose subunits 2021
13 J. Lubczak; R. Lubczak; M. Szpiłyk Sposób wytwarzania wielofunkcyjnych polieteroli 2021
14 J. Lubczak; R. Lubczak; M. Szpiłyk The biodegradable cellulose-derived polyol and polyurethane foam 2021
15 J. Lubczak; R. Lubczak; M. Szpiłyk; M. Walczak Polyol and polyurethane foam from cellulose hydrolysate 2021
16 R. Lubczak; D. Szczęch Sposób wytwarzania biodegradowalnych pianek poliuretanowych 2021
17 J. Duliban; R. Lubczak Derivatives of Phenylene-1,2-diamine as Modifiers for Unsaturated Polyester Resins 2020
18 J. Lubczak; R. Lubczak; D. Szczęch From starch to oligoetherols and polyurethane foams 2020
19 J. Lubczak; R. Lubczak; D. Szczęch Sposób otrzymywania mieszaniny wielofunkcyjnych polieteroli 2019
20 J. Lubczak; R. Lubczak; I. Zarzyka Sposób otrzymywania polieteroli z pierścieniami azacyklicznymi 2019
21 R. Lubczak; D. Szczęch Polyurethane foams with starch 2019