Cykl kształcenia: 2024/2025
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Wspólny dla biogospodarka
Nazwa kierunku studiów: Biogospodarka
Obszar kształcenia: nauki ścisłe/techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Chemii Organicznej
Kod zajęć: 11603
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W25 C10 L15 / 4 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Renata Lubczak
Terminy konsultacji koordynatora: W terminach podanych w harmonogramie pracy jednostki.
Główny cel kształcenia: Celem zajęć jest zapoznanie studentów z ze struktura i właściwościami związków organicznych pełniących ważne funkcje w organizmach żywych
Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot jest realizowany w drugim semestrze. Obejmuje 25 godzin wykładu, 10 godzin ćwiczeń i 15 godzin laboratorium i kończy się zaliczeniem.
1 | Lubczak J. | Podstawy chemii organicznej | Oficyna Wydawnicza PRZ, Rzeszów. | 2011. |
2 | Fisher J.,Arnold J. R.P. | Chemia dla biologów | Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | 2008. |
3 | Białecka-Florjanczyk E., Włostowska J. | Chemia organiczna | WNT, Warszawa . | 2003. |
4 | Wrzeciono U., Zaprutko L. | Chemia zwiazkow naturalnych, zagadnienia wybrane | Dział Wydawnictw Uczelnianych Akademii Medycznej, Poznań. | 2001. |
5 | Praca zbiorowa | Chemia żywności, składniki żywności | WNT, Warszawa. | 2007. |
6 | Praca zbiorowa | Chemia żywności, sacharydy, lipidy, białka | WNT, Warszawa. | 2007. |
1 | Bialecka -Florjanczyk E., Włostowska J. | Chemia organiczna | WNT Warszawa. | 2003. |
2 | Białecka-Florjanczyk E., Włostowska J.: | Ćwiczenia laboratoryjne z chemii organicznej | Wydawnictwo SGGW, Warszawa. | 2005. |
3 | Kupryszewski G., Sobocińska M., Walczyna R. | Podstawy preparatyki organicznych związków chemicznych | Wydawnictwo Gdańskie. | 1998. |
4 | Drabczyńska A. | Ćwiczenia laboratoryjne z chemii organicznej | Wydawnictwo Akademii Medycznej w Krakowie, Kraków. | 1993. |
5 | Rusek G. | Instrukcje do ćwiczeń laboratoryjnych z chemii organicznej | Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław . | 1997. |
Wymagania formalne: Rejestracja na II semestr
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza w zakresie chemii ogólnej oraz chemii organicznej z liceum ogólnokształcącego.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność przedstawiania wzorów strukturalnych i zapisu reakcji podstawowych związków organicznych.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność współdziałania i pracy w grupie
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Ma podstawową wiedzę dotyczącą struktury, metod otrzymywania, właściwości fizycznych i chemicznych podstawowych klas związków organicznych. | wykład, ćwiczenia problemowe, laboratorium | kolokwium, sprawdzian pisemny, raport pisemny |
K_W02+ K_K01+ |
P6S_KK P6S_WG |
02 | Potrafi zaproponować podstawowe metody otrzymywania klas związków organicznych i przewidzieć właściwości chemiczne prostych związków. | wykład, ćwiczenia problemowe, laboratorium | kolokwium, sprawdzian pisemny, raport pisemny |
K_W02+ K_U13+ |
P6S_UW P6S_WG |
03 | Potrafi przeprowadzać proste syntezy związków organicznych oraz posługiwać się prostymi technikami rozdziału i oczyszczania związków organicznych. | laboratorium | obserwacja wykonawstwa, raport pisemny |
K_W02+ K_W08+ K_U13+ |
P6S_UW P6S_WG |
04 | Potrafi pracować w zespole przy syntezie, wyodrębnianiu prostych związków organicznych. | laboratorium | obserwacja wykonawstwa |
K_K02+ |
P6S_KO |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
2 | TK01 | W01-W10, C01-C10, L01-L03 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 2) | Godziny kontaktowe:
25.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
10.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem. |
|
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) | Przygotowanie do ćwiczeń:
10.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
10.00 godz./sem. |
|
Laboratorium (sem. 2) | Przygotowanie do laboratorium:
3.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 9.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
2.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 2) | Udział w konsultacjach:
10.00 godz./sem. |
||
Zaliczenie (sem. 2) | Zaliczenie pisemne:
1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Pozytywne zaliczenie ćwiczeń i laboratorium |
Ćwiczenia/Lektorat | Aktywność na zajęciach, pozytywne zaliczenie sprawdzianów pisemnych przewidzianych w programie zajęć. Kolokwium poprawkowe dla osób, które nie uzyskały zaliczenia w semestrze. Ocena z kolokwium zależy od ilości zdobytych punktów: 3.0 52.0%-62.0% ; 3.5 62.1%-72.0%; 4.0 72.1%-82.0%; 4.5 82.1%-92.0%; 5.0 92.1%-100%. Ocena końcowa jest średnią ważoną, waga oceny z kolokwium jest dwa razy większa niż waga oceny z odpowiedzi ustnej . |
Laboratorium | Warunkiem zaliczenia laboratorium jest uzyskanie pozytywnej oceny ze wszystkich ćwiczeń objętych harmonogramem. Ogólna ocena z danego ćwiczenia jest średnią arytmetyczną ocen ze sprawdzianu pisemnego, prawidłowo wykonanego doświadczenia i poprawnie sporządzonego sprawozdania. Ocena z laboratorium jest średnią arytmetyczną ocen z poszczególnych ćwiczeń objętych harmonogramem. |
Ocena końcowa | Ocena końcowa (K): K = 0,5 w C + 0,5 w L gdzie: C, L, oznacza odpowiednio pozytywną ocenę z ćwiczeń i laboratorium , w - współczynnik uwzględniający termin zaliczenia lub egzaminu, w = 1,0 pierwszy termin, w = 0,9 drugi termin, w = 0,8 trzeci termin. Ocena jest zaokrąglona zgodnie z WKZJK. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | E. Chmiel-Bator; J. Lubczak; R. Lubczak; M. Szpiłyk | Sposób otrzymywania poliolu | 2024 |
2 | J. Lubczak; R. Lubczak | Oligoetherols and polyurethane foams based on cyclotriphosphazene of reduced fammability | 2023 |
3 | J. Lubczak; R. Lubczak; A. Strzałka | Chitosan Oligomer as a Raw Material for Obtaining Polyurethane Foams | 2023 |
4 | J. Lubczak; R. Lubczak; A. Strzałka | Polyols obtained from chitosan | 2023 |
5 | J. Lubczak; R. Lubczak; M. Szpiłyk | Sposób wytwarzania mieszaniny polioli | 2023 |
6 | J. Lubczak; R. Lubczak; M. Szpiłyk | Sposób wytwarzania wielofunkcyjnych polieteroli | 2023 |
7 | E. Chmiel-Bator; J. Lubczak; R. Lubczak; M. Szpiłyk | Polyols and Polyurethane Foams Obtained from Mixture of Metasilicic Acid and Cellulose | 2022 |
8 | J. Lubczak; R. Lubczak | Increased Thermal Stability and Reduced Flammability of Polyurethane Foams with an Application of Polyetherols | 2022 |
9 | D. Broda; B. Dębska; M. Kus-Liśkiewicz; J. Lubczak; R. Lubczak; D. Szczęch; R. Wojnarowska-Nowak | Polyetherols and polyurethane foams from starch | 2021 |
10 | E. Bobko; D. Broda; B. Dębska; M. Kus-Liśkiewicz; J. Lubczak; R. Lubczak; D. Szczęch; M. Szpiłyk | Flame retardant polyurethane foams with starch unit | 2021 |
11 | J. Lubczak; R. Lubczak; D. Szczęch | Sposób otrzymywania mieszaniny wielofunkcyjnych polieteroli | 2021 |
12 | J. Lubczak; R. Lubczak; M. Szpiłyk | Polyetherols and polyurethane foams with cellulose subunits | 2021 |
13 | J. Lubczak; R. Lubczak; M. Szpiłyk | Sposób wytwarzania wielofunkcyjnych polieteroli | 2021 |
14 | J. Lubczak; R. Lubczak; M. Szpiłyk | The biodegradable cellulose-derived polyol and polyurethane foam | 2021 |
15 | J. Lubczak; R. Lubczak; M. Szpiłyk; M. Walczak | Polyol and polyurethane foam from cellulose hydrolysate | 2021 |
16 | R. Lubczak; D. Szczęch | Sposób wytwarzania biodegradowalnych pianek poliuretanowych | 2021 |
17 | J. Duliban; R. Lubczak | Derivatives of Phenylene-1,2-diamine as Modifiers for Unsaturated Polyester Resins | 2020 |
18 | J. Lubczak; R. Lubczak; D. Szczęch | From starch to oligoetherols and polyurethane foams | 2020 |
19 | J. Lubczak; R. Lubczak; D. Szczęch | Sposób otrzymywania mieszaniny wielofunkcyjnych polieteroli | 2019 |
20 | J. Lubczak; R. Lubczak; I. Zarzyka | Sposób otrzymywania polieteroli z pierścieniami azacyklicznymi | 2019 |
21 | R. Lubczak; D. Szczęch | Polyurethane foams with starch | 2019 |