logo
Karta przedmiotu
logo

Elektroniczne przetwarzanie danych produkcyjnych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie i inżynieria produkcji

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Ekologia produkcji, Nowoczesne metody zarządzania produkcją, Nowoczesne technologie informacyjno-komunikacyjne w przedsiębiorstwie, Zintegrowane systemy wytwarzania

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Informatyki

Kod zajęć: 11331

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Nowoczesne metody zarządzania produkcją

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W15 L30 / 4 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Sławomir Górka

Terminy konsultacji koordynatora: https://sgorka.v.prz.edu.pl/konsultacje

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem prowadzenia przedmiotu Elektroniczne przetwarzanie danych produkcyjnych, jest przygotowanie studentów do efektywnej pracy w organizacjach charakteryzujących się wysokim stopniem wykorzystania techniki informatycznej, służącej do gromadzenia danych, przekształcania ich w użyteczną wiedzę i upowszechniania tej wiedzy. Zapewnienie odpowiedniego poziomu jakości, doskonalenia procesów produkcyjnych przy jednoczesnym zachowaniu optymalnego poziomu zużycia surowców i wykorzystaniu zasobów.

Ogólne informacje o zajęciach: W czasie wykładów i laboratoriów studenci zdobywają niezbędną wiedzę teoretyczną i praktyczną dotyczącą wykorzystania narzędzi statystycznych, data mining, analiz i wizualizacji danych, konstruowania zapytań, szablonów analiz i tworzenia raportów w celu zapewnienia organizacji możliwości pełnego i nieustającego wykorzystywania wartościowych danych zbieranych w obrębie organizacji.

Materiały dydaktyczne: http://sgorka.prz.edu.pl/epdp.htm

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Knosala R. Komputerowe wspomaganie zarządzania przedsiębiorstwem : nowe metody i systemy PWE, Warszawa. 2007
2 Durlik I. Reengineering i technologia informatyczna w restrukturyzacji procesów gospodarczych WNT, Warszawa. 2002
3 Greber T. Statystyczne sterowanie procesami - doskonalenie jakości z pakietem STATISTICA StatSoft Polska, Warszawa. 2000
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Snarska A. Statystyka, ekonometria, prognozowanie : ćwiczenia z Excelem Placet, Warszawa. 2005
2 Regel W. Ćwiczenia z podstaw statystyki w Excelu PWN Warszawa . 2007
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Walkenbach J Excel 2007 PL Biblia Helion, Gliwice. 2007

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na 3 semestrze II stopnia kierunku Zarządzanie i Inżynieria Produkcji, specjalność - Nowoczesne metody zarządzania produkcją

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów: Technologia informacyjna, Bazy danych, Podstawy zarządzania, Marketing oraz Statystyka i Badania operacyjne

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność analizy i pozyskiwania danych z literatury, umiejętność pracy w lokalnych i rozległych sieciach komputerowych, obsługi arkuszy kalkulacyjnych, baz danych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student rozumie konieczność samokształcenia się i dokształcania.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna różnorodne metody i narzędzia techniki informatycznej, służącej do gromadzenia danych, przekształcania ich w użyteczną wiedzę i upowszechniania tej wiedzy. Rozumie potrzeby zapewnienia odpowiedniego poziomu jakości, doskonalenia procesów produkcyjnych przy jednoczesnym zachowaniu optymalnego poziomu zużycia surowców i wykorzystania zasobów wykład część ustna przy zaliczeniu praktycznym K_W07+
K_U07+
K_U12+
K_U15+
K_U16+
P7S_UK
P7S_UW
P7S_WG
02 Ma umiejętności praktycznego posługiwania się niezbędną wiedzę teoretyczną i praktyczną dotyczącą wykorzystania narzędzi analiz i wizualizacji danych, konstruowania zapytań, szablonów analiz i tworzenia raportów w celu zapewnienia organizacji możliwości pełnego i nieustającego wykorzystywania wartościowych danych zbieranych w obrębie organizacji. laboratorium zaliczenie cz. praktyczna, sprawozdania z laboratoriów, obserwacja wykonawstwa K_W04+
K_W07+
K_U07+
K_U15+
K_K01++
P7S_KO
P7S_UK
P7S_UW
P7S_WG
03 Student zdobywa pogłębioną wiedzę oraz umiejętność prowadzenia badań naukowych. Wykład, laboratorium Analiza sprawozdań z laboratoriów, poprawność wyników i wniosków. K_W04++
K_W07++
K_U07++
P7S_UK
P7S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Elektroniczne przetwarzanie danych produkcyjnych – podstawowe pojęcia, korzyści wynikające z wdrożenia systemu (korzyści techniczne, korzyści biznesowe). Technologie wykorzystywane w kontroli i rejestracji produkcji, pozwalające „panować” nad bieżącym działaniem produkcji, podnosić wydajność i utrzymywać zadany poziom jakości produkcji, rejestrować operacje produkcyjne, rejestrować genealogię produktu. Zautomatyzowane narzędzia kontroli i raportowania procesów, monitorowania wykorzystania mediów – pulpity menedżerskie Statystyczne sterowanie procesem (SPC), Karty kontrolne jako narzędzie monitorowania procesu; ogólne zasady funkcjonowania, konstrukcja kart kontrolnych do oceny liczbowej i alternatywnej. Praktyczne wykorzystanie metod i narzędzi statystycznych w procesach produkcyjnych wspomagane oprogramowaniem (Excel, MiniTab, Statistica) Analiza wariancji (ANOVA). Jednoczynnikowa i dwuczynnikowa analiza wariancji. Oprogramowanie dla metod statystycznych – przegląd aplikacji. W MEK01
3 TK02 Statystyczne sterowanie procesem z wykorzystaniem programu MS Excel - podstawowe funkcje statystyczne oraz zaawansowane możliwości analizy statystycznej (Analysis Toolpak). Obliczanie podstawowych parametrów statystycznych: średnia, mediana, odchylenie standardowe, konstrukcja rozkładu empirycznego. Obliczanie wadliwości empirycznej i teoretycznej (wykorzystanie rozkładu normalnego). Ocena zdolności procesu – obliczanie współczynników Cp,Cpk. Konstrukcja i prowadzenie wybranych kart kontrolnych w różnych aplikacjach. Podstawy obsługi programu Minitab - budowa programu i elementy interfejsu użytkownika, rodzaje dokumentów, importowanie plików z danymi z innych aplikacji, sprawdzanie poprawności danych, tworzenie nowego arkusza, wprowadzanie i przekształcanie danych. Prezentowanie danych w tabelach i na wykresach: tworzenie raportów zawierających dane i wykresy, podstawowe wykresy: wykres trendu, kropkowy (dotplot), wykres pudełkowy (boxplot), histogram, wykres Pareto. Miary wycentrowania, odchylenia, symetryczności, rozkład normalny, sprawdzanie normalności rozkładu. Testowanie hipotez: założenia testowania, testy t dla danych zmiennych, testy proporcji dla danych atrybutowych, testowanie rozrzutu danych. Korelacja, regresja liniowa. L MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 2.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 3) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 4.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 3) Przygotowanie do zaliczenia: 10.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem.
Inne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Praktyczna weryfikacja wiedzy i umiejętności realizowana jest na ostatnim laboratorium. Na zaliczeniu praktycznym laboratorium sprawdzana jest realizacja pierwszego i drugiego efektu modułowego (MEK01, MEK02).
Laboratorium Student musi wykonać zadania praktyczne w formie sprawozdań w środowisku obliczeniowym Excel oraz MiniTab zgodnie z zapisami instrukcji do poszczególnych zajęć (TK02). Na zaliczeniu praktycznym sprawdzana jest realizacja pierwszego i drugiego efektu modułowego (MEK01, MEK02).
Ocena końcowa Na ocenę 3: wykonał zadania praktyczne w formie sprawozdania w środowisku obliczeniowym Excel oraz MiniTab zgodnie z zapisami instrukcji do poszczególnych zajęć (TK02) oraz potrafi korzystać z funkcji, tworzyć wykresy i wyznaczać podstawowe statystyki w obu w/w środowiskach. Na ocenę 4 potrafi oprócz w/w: zbadać współzależność cech oraz postać związku w modelu regresji liniowej, korzystać z gotowych narzędzi statystycznego sterowania procesem (MiniTab), Na ocenę 5 potrafi oprócz w/w: zaprojektować i wykonać (Excel) wybrane typy kart kontrolnych i poddać je analizie, zbudować uniwersalny arkusz do wyznaczania parametrów chropowatości różnorodnych profili powierzchni wzorcowych oraz parametrów profili po symulacji filtracji mechanicznej bądź zużyciu eksploatacyjnym i dokonać ich oceny. Udzielić ustnej odpowiedzi na wylosowane pytanie teoretyczne z zagadnień MEK01 nieweryfikowalne przy pomocy w/w aplikacji.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
EPDP_W.jpg

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
EPDP Lab2.jpg
L2a.pdf

Inne
EPDP Lab1.jpg

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : tak

Dostępne materiały : Podczas części praktycznej zaliczenia, do zadań projektowo-obliczeniowych przy komputerach, można korzystać z materiałów pomocniczych udostępnionych na stronie przedmiotu.

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak