logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Trendy w opakowalnictwie - opakowania przemysłowo-transportowe, ochronne, POS, FMCG, display’e


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2016/2017
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Chemiczny
Nazwa kierunku studiów:
Inżynieria chemiczna i procesowa
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
Poziom studiów:
kursy
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
dla wszystkich specjalności
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Polimerów i Biopolimerów
Kod zajęć:
11100
Status zajęć:
fakultatywny dla wszystkich specjalności
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 6 / W5 / 0 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr inż. prof. PRz Joanna Wojturska

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Zapoznanie studentów z technologią produkcji różnorodnych opakowań z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju w produkcji przemysłowej, czego wyrazem jest dostarczanie klientom nowoczesnych, dostosowanych do ich potrzeb opakowań, nadających się do całkowitego przetworzenia.

Ogólne informacje o zajęciach:
Wizyta studyjna w DS Smith w Kielcach - firmie, która jest jest wiodącym w Europie dostawcą opakowań tzw. “gotowe na półkę” (SRP), opakowań transportowych i detalicznych, opakowań z tektury falistej z nadrukami do wspierania promocji, marki i sprzedaży, niezwykle wytrzymałych opakowań przemysłowych oraz palet tekturowych. Bogatą ofertę produktów uzupełniają usługi doradztwa z zakresu łańcucha dostaw, projektowania opakowań, obsługi dostaw w systemie palet przekładkowych (Kay Pal) oraz usług opakowaniowych, świadczonych przez lokalne centra usługowe.

Inne:
czasopismo Opakowanie (roczniki od 2007 dostępne w Bibliotece PRz)

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Giorgia Caruso Chemia materiałów opakowaniowych Warszawa : Wydaw.Nauk.PWN . 2017
2 Neil Farmer Innowacje w opakowaniach żywności i napojów : rynki, materiały, technologie Warszawa : Wydaw.Nauk.PWN. 2016
3 Anne Emblem, Henry Emblem Technika opakowań : podstawy, materiały, procesy wytwarzania Warszawa : Wydaw.Nauk.PWN. 2014

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Udział w bilansie kompetencji i uzyskanie maksimum średniego poziomu kompetencji w zakresie treści kształcenia modułu, przystąpienie do rekrutacji do zadania obejmującego moduł

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Nie określono

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Nie określono

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Studenci powinni wykazywać odpowiedzialność i przestrzegać zasady BHP obowiązujące na terenie zakładu przemysłowego.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
MEK01 ma wiedzę w zakresie możliwości produkcji opakowań zgodnie z indywidualnymi specyfikacjami klienta, ze szczególnym uwzględnieniem najnowocześniejszej myśli projektowej wykład, wizyta studyjna w zakładzie przemysłowym ankieta wykazująca progres kompetencji K-W01+
K-U01++
W01++
W02+++
U03++
MEK02 zna różne rodzaje opakowań z tworzyw sztucznych i papieru w tym szeroką gamę wysokiej jakości opakowań przemysłowo-transportowych, FMCG, display’ów i opakowań POS, spersonalizowanych opakowań ochronnych wizyta studyjna w zakładzie przemysłowym ankieta wykazująca progres kompetencji K-W01++
K-W02++
K-U01+
W01++
W02+++
U03++
MEK03 wie na czym polega prowadzenie działalności gospodarczej w sposób odpowiedzialny i zrównoważony, z uwzględnieniem społecznej odpowiedzialności biznesowej w aspekcie zdrowia i bezpieczeństwa oraz ochrony środowiska naturalnego. wizyta studyjna w zakładzie przemysłowym ankieta wykazująca progres kompetencji K-U01+
K-K02+
U03+++
K01+

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Opakowania ochronne otrzymywane z tworzyw polimerowych (spieniony polistyren, kopolimery) jako element kompleksowego opakowania transportowego wytwarzanego z tworzyw w połączeniu z innymi materiałami, takimi jak tektura, drewno W01-W05 MEK01 MEK02
6 TK02 Opakowania jednostkowe wytwarzane z różnych rodzajów materiałów opakowaniowych (tektura lita i falista), nadruków (offsetowy, fleksograficzny, cyfrowy, sitodruk) i technologii obróbki końcowej (lakierowanie, laminowanie, zdobienie, tłoczenie i in.) - dobór w celu dostosowania do indywidualnych potrzeb klientów. W01-W05 MEK01 MEK02
6 TK03 Opakowania Shelf Ready czyli tzw. "gotowe na półkę" zwiększające rentowność procesu sprzedaży detalicznej, zapewniające niższe koszty łańcucha dostaw, większą dostępność produktu i efektywny proces uzupełniania towarów oraz kreujące właściwy wizerunek i odbiór produktu lub marki W01-W05 MEK01 MEK02
6 TK04 Opakowanie do e-handlu, które zabezpiecza produkt i promuje markę - proste, praktyczne i szybkie w montażu systemy opakowaniowe W01-W05 MEK01 MEK02
6 TK05 Wysokowydajne opakowania dla przemysłu, których zadaniem jest ochrona części zapasowych, komponentów, półproduktów i produktów finalnych w każdej z faz produkcji, transportu i przechowywania. W01-W05 MEK01 MEK02
6 TK06 Pakowanie towarów niebezpiecznych z wykorzystaniem opakowań o specjalnym składzie tektury i poddawanych specjalnej obróbce. W01-W05 MEK01 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Godziny kontaktowe: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6)
Zaliczenie (sem. 6)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład
Ocena końcowa

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi nie